Jag ska stöpa nytt källargolv i 2 av 4 rum i källaren. Jag vill ha en en firma som bilar bort existerande golv, isolerar och stöper nytt. Jag har fått pris av en "ordentlig" byggfirma som gör jobbet till fastpris, men väldigt dyrt.
Jag har också fått pris av flera mindre byggfirmor med östeuropeiska byggjobbare, där priset blir betydligt lägre (halva priset), men de vill jobba på timmar. Jag har hittills bra erfarenhet av östeuropeiska byggjobbare, men jag är nervös över jobbet i källaren.

Vad kan gå fel? Kan de göra något dumt som betyder att väggar raserar osv?
Finns det några försäkringar eller certifieringar som en byggfirma borde ha för denna typ av jobb?
 


Om du gräver under grundsulan kan du få problem med sättningar och för att förhindra detta måste du etappvis gjuta nya väggar under/innanför grundsulan. Det är ett relativt komplicerat jobb - många gör det själva men blir det fel kan det bli väldigt tokigt.

Om du inte gräver djupare än grundsulan är det inte mycket som kan gå fel, men läs på i källarprojekttrådarna här på forumet så vet du hur konstruktionen ska se ut.
 
MathiasS skrev:
[bild]

Om du gräver under grundsulan kan du få problem med sättningar och för att förhindra detta måste du etappvis gjuta nya väggar under/innanför grundsulan. Det är ett relativt komplicerat jobb - många gör det själva men blir det fel kan det bli väldigt tokigt.

Om du inte gräver djupare än grundsulan är det inte mycket som kan gå fel, men läs på i källarprojekttrådarna här på forumet så vet du hur konstruktionen ska se ut.
Tack för svaret Mathias! Jag har inte tänkt gräva ner under grundsulan, så det var ett betryggande svar.
Jag har försökt läsa på andra trådar om källare, men var väldigt osäker på vilka risker som finns. Vill ju inte stå där med en raserad vägg plötsligt.

När man gjuter nya golvet, kan det ligga i samma höjd som grundsulan, eller måste det läggas 'ovanpå' grundsulan som jag sett i en del bilder?
 
  • Gilla
istic
  • Laddar…
Vissa tycker att man inte ska gräva ur hela källaren samtidigt utan ta ett rum i taget. Golven har ju en stabiliserande effekt och håller emot marktrycket utifrån ytterväggarna. Därför delade jag upp min källare i två etapper även om jag tror att huset står stabilt.
 
Inte direkt svar på din fråga men vi men det kan visa sig att det inte finns någon grundsula heller.. Vi har ritningar från vårt hus byggt 51 men när vi började gräva ur vårt gamla badrum (vi gjorde det själva) så hittade vi aldrig någon sula. Väggen bara fortsatte ner. Vi gjorde ett testhål och hittade till slut väggens ände men så långt ner grävde vi aldrig. Vi grävde ut drygt 40 cm, isolerade 30 och sen 10 betong på det.

Så faran med att göra det på timme är ju att man inte riktigt vet vad man hittar i gamla hus. I vårt hus så byggde man väggarna först och gjöt golvet efteråt, så dess stabiliserande effekt är kanske inte så stor.
 
OBS
Den inlagda ritningen har fel läge för det nedre streckade dräneringsröret.
Det är ritat alldeles för långt till höger.
Det ska istället alltid ligga till vänster om den linje som kallas "Max lutning 1:22".
 
Om man bilar och gjuter i etapper, hur gör man smidigast med de avloppsrör som går mellan de olika rummen/etapperna?
 
Bilar längs dem och byter etapper
 
Förklara för en dum...

Om jag gjuter i ett rum och skarvar nytt avloppsrör i dörröppningen så gjuts halva skarven in i den nya betongen och andra halvan lämnas "öppen" dvs jag har bilat en bit in i det rummet som jag inte ska gjuta i. Eller ska jag lämna det öppet en bit in i båda rummen?
 
...eller så gör du det enkelt för dig och bilar upp för avloppet hela vägen och lägger det. Lite enklare att få fallet rätt då....
 
Jag har en tung murstock i mitten på ett timmrat/stickhus som ställdes på källargrund på 50-talet. Hur mycket av plattan vågar man ta bort på en gång? Jag har avlopp i alla delar av huset/plattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.