Hallåj i höstmörkret!
Har en stor trädgårds odling med ojämn mark och sluttningar. Har kört med en gammal Stiga Garden. Den kastar ut i mitten baktill, men är en sorts mellanting mellan mulcher och vanlig klipp. Dess största nackdel är vändradien i stil med en trailer. Sedan är ju maskin ett smack med glappa plåtleder och länkar och plast hjul osv. Den klipper faktiskt bra men den har gjort sitt.

Jag har testat flera nyare maskiner, underbara att köra men klipper dåligt. Eller så lämnar de strängar och måste köras i vänstervarv-olämpligt. Testat även en med frontmonterat men utan utkast. Den funkade kanon.

Så nu till frågan, vilka modeller/fabrikat finns det med frontmonterat o som kastar ut ev gräs i mitten bakåt- ej åt sidorna.I den mån det inte är mulcher alltså.

Hur är styrningen, bakhjulsstyrd men det finns olika lösningar allt från wire till plåtstänger som skramlar till kullänkar.
Vilka är enklast att växla mellan fram-back med, eller måste man ha hydrostat för att slippa besväret?
Stiga har en modell där klippaggregatet händer på framhjulens axeltappar. Är den bra?
Vilka modeller slirar mest i uppförsbackar å blöt gräs?
Vilka klarar ojämn å högt gräs/ogräs bäst?
Å skramlar minst?
Det blev många frågor. Hoppas ni orkar svara. Vill gärna skaffa ett beg så jag kan gå genom den under vintern med service mm å är klar att använda sedan när "vårbruket" kommer.
Tackar å hälsar,
Skalman
 
Jag tror du måste ha hydrostat för att smidigt backa/köra framåt. Växla blir man tokig på om det är mycket hinder, då får du också möjlighet att finlira med hastigheten utan växelbyte. Dyrare men fantastiskt bra.
Kolla på fyrhjulsdrift. När jag jobbade som vaktmästare fick jag backa upp för branta backar och sen klippa neråt. Och det var vid torrt gräs och med hydrostat (John Deere, diesel, frontklipp) så jag kunde "slira på kopplingen" upp för backen.
Kanske är klipparna bättre idag tjugo år senare men ta ett snack med en seriös återförsäljare så kan de säkert hjälpa dig välja rätt typ.

Ps Du har antagligen för stor tomt men på den tiden hade vi även en mindre trehjulig John Deere bensinare med frontaggregat och uppsamlare med påsar modell stor. Smidig och gav väldigt fint klippresultat. Ds
 
Jag kör en Husqvarna Rider 15 V2, den är trevlig. Sedan har jag en John Deere X165 också, den klipper ännu snyggare, men har mittmonterat aggregat. Båda är hydrostatare och jag kan varmt rekommendera båda!
 
Köpte själv en begagnad Ventrac av en fastighetsfirma, hydrostat, front-aggregat, midjestyrning, american iron och japansk motor.. nu kör jag ju också mulcher, provad att samla upp gräset tidigare, men tycker gräsmattan mår bättre av att ha det kvar.
Den stora fördelen med den tycker jag är alla tillval, kör med plog på vintern, har även lastskopa för massor..
Dessutom en väldigt stadig pjäs som är relativt lättservad.
Kostar en del i inköp, men man får igen pengarna.. grannarna börjar nu också byta ut sina fyrhjulingar mot Ventracs, dom är ju så användbara..
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har bara positiva erfarenheter av Husqvarna, åtminstone om de inte är allt för gamla. Satsa på hydrostat, lägg till AWD om Du har en tomt med backar och slänter. (stor skillnad om det är lite fuktigt i gräset)
Funderar om jag skulle skippa snöslungan och satsa på ett plogblad till ridern, någon med erfarenhet av att ploga med sin Rider? Bor i Skåne, med det händer ju att vi får snö också :p
 
I somras blev det akut/bråttom, det blev en frontmonterat med hydrostatdrivning å elstart å el höj/sänk av aggregatet så hustru klarar av det.Sen äre mulcher å jag slipper strängarna av gräs i höga på sidan om.
Snor runt en trädstam/elstolpe- bakhjulstyrd å är jättenöjd. Fast plånboken gnälde men "husse" är nöjd.
Avslutar tråden för min del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.