Ok. Men jag undrar jag, takstolarna måste vara fribärande redan (på tuppvinden alltså), då det saknas hjärtvägg i halva huset på plan 2. Sen förstår jag inte varför det ska till två limträbalkar? Det är ju bara på skissens högra sida det behöver förstärkas?
Jag funderar på ett alternativ; att sätta balken "invändigt", förankrat med stolpe ner i hjärtväggen vid trapphuset samt ungefär där gamla skafferiet fanns, till höger om murstocken. Borde inte det fungera?
 
Jo det skulle det säkert göra, detta var min första tanke och därför frågade jag vad det var
som fanns vid sidan om skorstenen.
då hamnar den balken nästan mitt i rummet och det skulle klara sig med en balk ..
och givetvis att man stolpar i varje ände av balken....
sen får man lyfta takstolen som har säckat och där göra en förstärkning på vinden..
Men att du även gör takstolarna fribärande, skulle betyda mycket på konstruktionen..
Varför jag ritade 2 balkar var mer i förebyggande syfte ..för att förhindra en säckning.. i framtiden.
Eti..
 
Som jag ser det så är det två problem.
Det ena är att du vill ta bort en bärande vägg, och det andra är att kupan inte är rätt utförd.

Den bärande väggen behöver en balk som ersättare, enklast att lägga på vinden och hängsla underramen på takstolarna till denna. Som etiol har skrivit.

De två kapade takstolarna över kupan behöver stöd från var av takstolsgrannarna/yttervägg.

Förutom detta så ser det ut på sketchup-bilden som att väggen till "kattvinden" i fd köket (dvs motstående sida till fd skafferiet)
är borttagen, dessa brukar vara bärande på hus med denna takstol.
De stöttar upp takbrottet.

Alla dessa problem kan du lösa med två balkar på vinden (eller fyra) om du vill ta bort kattvindarna i hela övervåningen.
Då bör du kunna ha skiljeväggen som livar med skorstenen och husets gavlar som upplag för dessa, om du har stöd på våningen under.
Det blir då 2 långa och 2 kortare balkar som ska upp på vinden.

De två kortare balkarna ersätter väggen till fd skafferiet och väggen på motstående sida.
De två längre ersätter kattvindsväggen i rummet med "3fönstret" och på andra sidan går förbi kupan och på det viset stöttar upp den.
 
PS.
Du skriver att det "bara är en stående plankvägg med över och underliggare" att den inte är bärande.
Men det kan den mycket väl vara, en plankvägg är mycket stark.
DS.
 
Visst bär det fint med plankvägg om det är riktigt gjort från början..
1942 byggdes mitt hus och det är 2,5" plank stående och sen utanpå det 1" råspont liggande.
blom..1 008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eti..
 
Usch då, nu anfaller problemen lite för snabbt tycker jag...
De två kapade takstolarna över kupan behöver stöd från var av takstolsgrannarna/yttervägg.
Detta får du gärna utveckla vidare, förstår att det borde vara så, skulle själv byggt så, men det är ju ingen som kapat takstolarna, de måste helt enkelt ha byggts så?
Angående "kattvinden" som ser ut att vara borttagen på sketchupbilden så har den skissen gått händelserna lite i förväg, har inte rivit väggen ännu. För att få svar på om dessa väggar kan vara bärande bifogar jag en bild. Notera hur de är byggda med löpande virke, som skarvas allteftersom. Kan själv inte se att de kan bära särskilt mycket då minsta tryck på dem borde få dem att vika sig på ett flertal ställen. Här lyssnar jag väldigt noga om det finns någon som har en annan åsikt och kan utveckla den.
plankvägg.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plankvägg2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen ..Dessa väggar är klart bärande, visserligen så är det skarvat lite här och där, men det är ingen fara ..
Som jag ser bilderna så är flertalet ändå hela längder från golv till tak ...och det är bra..
Det skall mycket till för att den väggen skall vika sig .....överliggaren ser fin ut..
Men jag vill att du tittar på ..inlägg 6 och bild 2...där ser man att takstolen säckar och denna takstol
sitter i anslutning till dörrposten .. överliggaren där, är en liggande 2 x 4" som egentligen inte
ger något nämnvärt stöd.. denna kan vara orsaken till säcknigen av takstolen.
sen om du tittar noga i hörnet av dörrkarmen så har överliggaren flyttat sig i sidled ett par cm..
och tagit fodret med sig , så det verkar som det har hänt något där.. Kolla det !!!
att du nu är på gång och vill göra något åt saken är jätte bra...det måste till en balk den sidan
för att få ordning på det hela.. Du skall bara bestämma dig om du vill sätta balkarna
i rummet eller på vinden.. det kan bli väldigt snyggt i rummet med 2 balkar...i taket
men det kan se väldigt luftigt ut utan balkar ... men då skall dom ligga på högkant , på vinden..
och då kan du ta den andra väggen också, så får du bort (kattvinden) på den sidan med..
och rummet blir än lite större....
Eti..
 
Varför är de bärande? Stödet sitter i den riktiga kattvinden (närmre takfoten), hanbjälken är 6 meter. Ser inte att den väggen är bärande! Det är inget virke som går kontinuerligt från golv till tak någonstans, enkelt plank, med tretex på. Kommer nog få ta hit en byggare som får titta på det.

Den dörrposten (öppning från golv till tak) var ju anledningen till att jag skapade tråden. Det är ju just den jag är orolig för, då takstolen antagligen bara hänger i yttertakets råspont! Karmen i dörrposten är mycket klen, snarare 1"4" och sitter inte spikad ens...

Rummet på andra sidan måste jag nog ha kvar då det är badrum där inne.

Tack för alla synpunkter jag fått i tråden!
 
Du har väl inte badrummet inne på den lilla (kattvinden)
 
Nej det finns inget badrum på någon kattvind!
Här är badrummet!
takstol5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag menade var på andra sidan den "blå" väggen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.