Vi planerar en utbyggnad och satte kaffet i halsen både en, två och tre gånger när offerten trillade in.

Fakta:
Trästomme med träfasad, grundmålad och med 22 kvm fönster, en pardörr inkluderad. Takbeklädnad blir bandtäckning.
Nedre plan kommer att rymma ett dubbelgarage utan golvbrunn men med dubbla motoriserade portar samt en ytterdörr. Utöver det ett sovrum, en liten toalett (utan dusch/badkar) samt ett förråd,
Övre plan kommer att vara ett utrymme om 55 kvm utan bärande väggar eller liknande, så en del limträ kommer behövas. Det kommer vara förberedelse för kök i allt vad vatten, avlopp, el som b

Det blir gjuten platta på marken med vattenburen golvvärme för nedre plan och radiatorer på övre plan. I övrigt är det OSB och gips på väggar. Man kan säga att det blir "nyckelfärdigt", all spackling, målning och liknande ingår interiört men exteriört är allt bara grundat.

Nu har jag fått ett pris på 15100 kr/kvm (vi bor på landet).

Firman jag fått offerten av är en firma med erkänt gott rykte och vi har tidigare haft ett samarbete som väl enklast kan beskrivas med att det blev bra även om det inte blev så billigt. Eftersom det jobbet var av mindre karaktär var jag inte lika priskänslig då.

Mitt resonemang:
Vi har ett minimalt badrum och offerten omfattar inte köket, visst har vi lite glas och bandtäckning är ju inte det billigaste men samtidigt räcker det med tre väggar...?
Min högst oproffessionella uppskattning var att vi skulle landa på 11-12000 kr/kvm.

Jag har inte räknat med rotavdrag i de siffror jag anger här.
 
Redigerat:
Iaf inte orimligt pris.....men du bör ta in minst 3 offerter.....
 
Enk Projektet skrev:
Iaf inte orimligt pris.....men du bör ta in minst 3 offerter.....
Jag har en till offert på gång.

Bor på en liten ort och jag har gallrat bort alla som kör enmansföretag så det plus att jag vill ha de med gott rykte gör att det inte finns så många alternativ.
 
Det kanske är dumt att gallra bort enamansföretagen. Ett sådant med gott rykte kan vara kanon.

Som jag ser det så ligger risken med enmansföretag (med goda referenser) att de ev. kan få svårt att hålla tiden, de har inte lika stort tryck mot el o vvs entreprenörerna, riskerar att bli nedprioriterade där. Men jag skulle absolut hellre ta en enmansfirma med gott rykte, än en större firma. Det jobb du beskriver är lagom för en enmansfirma (med medhjhälpare).
 
hempularen skrev:
Det kanske är dumt att gallra bort enamansföretagen. Ett sådant med gott rykte kan vara kanon.

Som jag ser det så ligger risken med enmansföretag (med goda referenser) att de ev. kan få svårt att hålla tiden, de har inte lika stort tryck mot el o vvs entreprenörerna, riskerar att bli nedprioriterade där. Men jag skulle absolut hellre ta en enmansfirma med gott rykte, än en större firma. Det jobb du beskriver är lagom för en enmansfirma (med medhjhälpare).
Jag är helt med på hur du tänker, men i mitt fall så är tidsplanen viktigare än +-15% på totalkostnaden. Jag kan förstå att det låter konstigt att först bli chockad över 15100 kr/kvm och sedan säga att priset inte är det viktigaste.

Jag betalar gärna vad det kostar, så länge det är rimligt. Efter mer research så börjar det kännas som att det prisförslag jag fått är just rimligt men jag avvaktar med spänning ytterligare offerter. Jag återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.