Har nyligen börjat intressera mig för lite finsnickeri, men har ju ingen erfarenhet förutom träslöjd för en femton år sen, just nu är allting i princip bara i teori.

Funderar på att som ett första projekt, mest för att lära mig, göra en arbetsbänk (och detta först när jag har plats och tid, vilket är ett bra tag fram). Tanken var att göra toppen i massivt trä, genom att limma ett antal 45x70 (t ex), ungefär som Paul Sellers gör i sin videoserie på youtube.

Då "känns det" som att vertikala limskarvar kanske kan få lite väl stor påfrestning. Min idé är då att man skulle kunna borra ett antal hål, säg 3-6 st på en 2m, och dra i rundstavar horisontellt genom varje enskild träbit.

Frågor:
1. Hur stark är en limfog, är detta nödvändigt? Skulle man slå hårdaste man kan med en hammare precis utanför en skarv på en "vanlig limning", tål den det?
2. Hjälper det något med min modifikation? Eller försvagar man snarare övriga konstruktionen genom att man får onödiga hål i?
3. Skulle stavarna klara av att sitta kvar av bara limmeteller bör man i så fall även slå i kilar i ändarna?
4. "Vändlimning med störtning" har jag läst om i en annan tråd. Skulle man helst tillämpa det också, eller uppnår man samma effekt av att man limmar så många (och/eller att köra med mina stavar)?
 
Jag vänder på frågan, hur stark är du?;)
Skämt åsido, det mesta beror nog på hur bra torkat och spänningsfritt virke du har. Det virke du köper byggshopen är nog inte att rekommendera. Exakt hur stark en limfog blir är starkt beroende av vilka sidor du limmar mot varandra, limtyp, spännkraft etc.

Har sett Mathias på woodgears.ca göra limtester. Det finns säkert många YouTube filmer om detta också.
 
Okej, nästan svar på frågorna då. :p
Jag har sett något sånt test av honom också, men då var det väl olika typer joints (box-joint vs dovetail) han i första hand kollade?
Främsta frågan är dock om mitt "trick" funkar eller försämrar eller är verkningslöst. Tänker mig att med lite övning t o m skulle man kunna få till det som ett snyggt designelement.
 
Kanske var lite otydlig, något sånt här. wireframe.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
render.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limfogen blir väldigt stark om den pressas och får torka ordentligt. Inte ovanligt att trät ger sig före limmet..

Skall du ha 45x70 stående eller liggande? Genomborrade rundstavar kan ev motverka att skivan slår sig. Som nämnts måste du ha ordentligt torrt virke. Kanske läge att köpa redan nu och lägga på torr plats?
 
S
Att göra som du tänker är helt onödigt. Slår du som du beskriver slår du sönder träet istället.
En bra limning (plana ytor och tillräckligt presstryck) ger en limfog som är starkare än träet.
 
Vill man att det ska spricka så är väl en av metoderna att borra i stavarna, blir helt fel.
De andra som säger att det hellre spricker bredvid har 100 rätt.

Den tvärslå som säkert kommer att sitta på undersidan ska inte sitta stumt, skivan måste kunna röra sig. Varför jag vet det, jag har provat och fått göra om. det måste vara avlånga skruvhål om man skruvar fast skivan.

Protte
 
Larsa skrev:
Limfogen blir väldigt stark om den pressas och får torka ordentligt. Inte ovanligt att trät ger sig före limmet..
sinuslinus skrev:
Att göra som du tänker är helt onödigt. Slår du som du beskriver slår du sönder träet istället.
En bra limning (plana ytor och tillräckligt presstryck) ger en limfog som är starkare än träet.
prototypen skrev:
Vill man att det ska spricka så är väl en av metoderna att borra i stavarna, blir helt fel.
De andra som säger att det hellre spricker bredvid har 100 rätt.
Dåså. Då släpper vi den idén.

Larsa skrev:
Skall du ha 45x70 stående eller liggande? Som nämnts måste du ha ordentligt torrt virke. Kanske läge att köpa redan nu och lägga på torr plats?
Stående hade jag tänkt, känns starkare spontant - större limyta, betydligt högre böjmotstånd. Men "om ett bra tag" är förmodligen "när vi har hittat ett hus vi vill köpa, flyttat in och börjat få ont om renoveringsprojekt". :D

(Status nu är snarare att jag provar min 170-kronors egenslipade biltema-hyvel på lite gamla spillbitar och annat kvarglömt skräp på balkongen just nu, kanske snarare räknas som fulsnickeri just nu.)

prototypen skrev:
Den tvärslå som säkert kommer att sitta på undersidan ska inte sitta stumt, skivan måste kunna röra sig. Varför jag vet det, jag har provat och fått göra om. det måste vara avlånga skruvhål om man skruvar fast skivan.
Det är detta jag inte gillar med levande material. Jag tänker mig att man på något sätt ska kunna "spärra" såna här saker genom smarta lösningar. Ovanstående var ett försök.

Men sista frågan då, om jag omformulerar den:
Om jag skippar stavarna, kommer detta slå sig, böja sig, vrida sig, spricka?
Eller om jag får den helt plan, håller den sig så?
Finns det något jag i så fall skulle kunna göra åt det?
 
Att använda sig av tekniker som du länkade till i första inlägget är inte fel. Men svårigheten är att trä är levande material. En fiol som inte spruckit på 100 år kan fortfarande spricka om man utsätter den för taskiga miljöer, tex luftfuktighet ner mot 10 %.
Att kunna "läsa av" trä är en konst. Man kan nog läsa sig till en del träkunskap men annars är det mycket trial and error som gäller.
Testa med det du har, se det som lärprojekt. Mät upp fuktigheten i dina virkesbitar, hyvla till dem med ditt verktyg och limma. Känslan att göra själv är ibland häftig. Sen lär man sig alltid något. :)
 
Citat:
<<Det är detta jag inte gillar med levande material. Jag tänker mig att man på något sätt ska kunna "spärra" såna här saker genom smarta lösningar.>>

Trä är ett levande material och då får man anpassa sig till det. Man får gilla läget.
Vill man ha ett "dött" material så är stålplåt ganska bra.
Det går att spärra trä med en smart metod, kallas plywood, måste vara något amerikanskt knep.
Om man gör skivan symmetrisk som plywood dvs inte spärra undersidan med en tvärslå och låta översidan leva sitt eget liv så finns det goda chanser att skivan håller sig plan. Lackar man översidan ska man lacka undersidan också

Förvara virke där det ska användas så får det rätt fukthalt och kommer röra sig minimalt.

Ska du göra denna skiva så kommer det funka dåligt med en elhandhyvel, det blir inte rakt och motstående sidor inte parallella. (blir nog en rikt och planhyvel på önskelistan)

Protte
 
lolukokasos skrev:
Att använda sig av tekniker som du länkade till i första inlägget är inte fel. Men svårigheten är att trä är levande material.
Med "länkar till", antar jag att du menar det jag skriver bara? Jag tolkar detta som att det i sig inte är en dum idé, men att nettoeffekten är att det blir sämre?

lolukokasos skrev:
En fiol som inte spruckit på 100 år kan fortfarande spricka om man utsätter den för taskiga miljöer, tex luftfuktighet ner mot 10 %.
Att kunna "läsa av" trä är en konst. Man kan nog läsa sig till en del träkunskap men annars är det mycket trial and error som gäller.
Yes, det har jag förstått, men eftersom jag har ett attention span som en rottweiler med adhd så är jag rädd att mina steg blir trial-error-quit. Därför jag försöker undvika grejer som kräver för mycket erfarenhet, utan istället göra "smarta lösningar".

lolukokasos skrev:
Testa med det du har, se det som lärprojekt. Mät upp fuktigheten i dina virkesbitar, hyvla till dem med ditt verktyg och limma. Känslan att göra själv är ibland häftig. Sen lär man sig alltid något.
Det är min första plan, göra en liten dove-tail låda med handverktyg och ev överhandsfräs. Fuktmätare vore kanske inte så dumt dock, inser jag nu.

prototypen skrev:
Trä är ett levande material och då får man anpassa sig till det. Man får gilla läget.
Vill man ha ett "dött" material så är stålplåt ganska bra.
Det går att spärra trä med en smart metod, kallas plywood, måste vara något amerikanskt knep.
Om man gör skivan symmetrisk som plywood dvs inte spärra undersidan med en tvärslå och låta översidan leva sitt eget liv så finns det goda chanser att skivan håller sig plan. Lackar man översidan ska man lacka undersidan också
Faktum att det var en följdfråga som dök upp, om jag skulle kunna göra ett så att säga "2-ply"-plywood. Ha mindre bitar, säg 45x45, och två lager vinkelrätt lagda mot varandra, och skruvat underifrån. Får man det plant känns det ju jävligt starkt, och om inte annat som en rätt cool lösning.

prototypen skrev:
Förvara virke där det ska användas så får det rätt fukthalt och kommer röra sig minimalt.
Så pass kan jag om det.

prototypen skrev:
Ska du göra denna skiva så kommer det funka dåligt med en elhandhyvel, det blir inte rakt och motstående sidor inte parallella. (blir nog en rikt och planhyvel på önskelistan)
En bekants far har en planhyvel så det skulle kunna göra en del av jobbet. Annars har jag tänkt mig att man skulle kunna försöka sig på det där "tricket" med en handöverfräs och två skenor. Hur som helst får vi inte in någon maskin annat än en handhållen i lägenheten.

mycke_nu skrev:
Torosionsbox
Torsionsbox var tänkt som mitt försök nummer 2. Där har jag också massa "smarta tillägg" som jag naturligtvis förstår att de förmodligen är kassa eller försämrar. Men det blir steg två som är tänkt som en mer skarp lösning, där jag också tänkta få till en snygg målning och klarlackning. Jag är inte överdriven med att man måste se trä (än).

Jag har tre lite mer långsiktiga mål; en ändträ-skärbräda/slaktarblock byggd antingen som en skiva eller som ett litet eget bord med ben; ett schackbräde i två olika träslag (inte faner); ett nytt datorbord, bättre anpassat till våra behov.

mycke_nu skrev:
och några stavlimmade ekskivor kanske? Andrasortering brukar vara överkomliga i pris.
Nja, du menar färdiglimmade, typ bänkskivor? Då börjar man nästan komma in på att köpa allt nytt istället.

Några allmänna frågor till då, eftersom man får så jävla bra svar:
- Går det att få tag på "kombi-rikt-planhyvel" till ett någorlunda rimligt pris?
- Lämpligt ställe att få tag på billigt trä? Jag har jämfört m^3-priset, och då är vanlig 45*90 furu förstås billigast och kostar i princip samma överallt. Men om man ger sig på lite finare grejer, låt säga att vi börjar med ek? Det finns ju på byggvaruhusen, men är det bäst?
- Och bara snäppet mer ovanligt hittar jag inte där (valnöt, körsbär, osv.), var går man då.

Kommer från gbg, och känner bara till ABI trä, men det har jag hört ska vara jävligt dyrt?
 
<<Faktum att det var en följdfråga som dök upp, om jag skulle kunna göra ett så att säga "2-ply"-plywood. Ha mindre bitar, säg 45x45, och två lager vinkelrätt lagda mot varandra, och skruvat underifrån. Får man det plant känns det ju jävligt starkt, och om inte annat som en rätt cool lösning.>>

Jag skrev tidigare att man inte får spärra på undersidan, det är just det som blir resultaten med din lösning. Titta på all sorts plywood så är det alltid udda antal lager. om du skruvar ihop 3 lager plank så finns det möjlighet att det håller sig rakt.

Protte
 
Just det... sjävklart. Blir pilbåge uppåt då, antar jag?
Okej, då har jag tre olika varianter som skulle funka, och som jag borde kunna klara själv :
- Ett lager lite kraftigare trä (45*70, 45*90 eller liknande), som typ ska vara "flytande".
- Tre lager tunt trä, någonstans mellan 12-28 lagt omlott vinkelrätt.
- Torsionsbox.
 
Alla dager i veckan skulle jag gör en enlagerskonstruktion, bara hyvla och limma.

Är du orolig att det ska slå sig så köp 22 eller 28 mm brädor, klyv till 75 mm, planhyvla och limma ihop så får du en mycket stabil limfog.
Många gör felet att försöka hitta så brett virke som möjligt. Med många bitar i limfogen så strävar bitarna åt lite olika håll så det tar ut varandra.
Där jag jobbade med snickerier så använde vi bräder till tjocka konstruktioner och plank till tunna, låter lite baklänges men det ger bra resultat.

Krysskiva kräver limpress, någon sådan har inte ens jag.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.