Vi är spekulanter på ett härligt hus från 1962. Det har två jättefina eldstäder i allrum och gillestuga, infällda i tegelvägg. Tyvärr har någon målat teglet vitt. Hur återställer man detta till originalskick (förmodligen sådär härligt 60-talsbrunt eller möjligtvis gulbrunt som fasaden)?. Går det att blästra eller hur får man bort den vita täckfärgen (om det ens går??)
 
Såg reklam på blocket om sodablästring, sök på det verkar billigt och skonsamt.
 
Testa att spruta på ugnsrengöring, det biter på de flesta färger om det får verka en bra stund.
 
Är det målat med silikatfärg lär du få jobba bra för att få bort det. Då är det nog bara blästring som gäller.
 
Det finns även is-blästring som jobbar med torr-is. Blir varken vatten eller sand i huset.
 
Vi har en hel innervägg av tegel som tyvärr var vitmålad när vi köpte huset, så vi la på två lager vitt till för att fräsha upp. Fast egentligen skulle vi vilja återställa till originalutseendet.

Finns det någon som har provat på det och kan berätta hur mycket arbete det handlar om och hur det går till? Och hur får man fogarna fria från färg?
 
pelpet skrev:
Och hur får man fogarna fria från färg?
Fräs ur fogarna och foga om?
 
När ni pratar om sodablästring så har jag ett paket med detta som jag vill bli av med! Både själva pistolen samt drygt 23 kg soda... Kostade runt 1800:- då jag köpte detta inkl frakt! Har endast testat detta men hade för dålig kompressor för jobbet så den ligger just nu...

Först till kvarn via PM som är sugna på att köpa detta. Får jag 1000:- för allt + frakt så är jag nöjd!

Mera info finns här:
http://youtu.be/D0YEwYBGnno
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.