Vi har ett hus som är byggt -70 av Mockfjärd.
110m2 på varje plan.
2005 fick huset fjärrvärme.
Det är inga termostater på elementen, men fjärrvärmen är ställd på 20grader vilket är perfekt för mig.
Nu till det konstiga.

Vi har ca 21grader i källaren och 17 på övervåningen.
Öppet helt på alla element.
Detta inträffar när det ligger runt noll ute.
Vad göra för att få upp det här uppe?

Tack på förhand
//Rickard
 
Stryp flödet genom radiatorerna nere lite mer och/eller minska strypningen på radiatorerna uppe så det blir jämn temperatur (eller rätt skillnad mellan uppe och nere om du inte vill ha samma). Justera sedan framledningstemperaturen om det är för varmt eller kallt.
 
Har också mockfjärdshus, byggår 1971. Övervåning 117 kvadrat, och lika stor källare. Ettrörssystem med radiatorer utan termostat. Fjärrvärme sedan 2002, vi flyttade in 2004.

Så här gör jag för att det ska funka.
Vinter; radiatorerna strypta i källaren förutom tvättstuga, dusch och toalett, övervåningen helt öppet på alla radiatorer.
Våren; hälften hälften både över och undervisning en kort period förutom toaletterna på båda plan där det är helt öppet.
Sommaren; helt öppna radiatorer i källaren och avstängt på övervåningen.
Hösten; helt öppet övervåning och när det inte räcker längre så stryper jag radiatorerna i källarplanet.

Om det inte räcker för att få varmt på övervåningen så får du in och mixtra med inställningarna på fjärrvärmecentralen. Mer om det kan du läsa i andra trådar.

Jag bor i Dalarna så vintertempen pendlar mellan +5 och -25.
De tempsvängningarna klarar systemet bra.

Lycka till!
 
Montera termostater, sådär kan man ju inte hålla på 2013.
 
nä justera in radiatorventilerna för att få en bättre balans på systemet och sätt termostatventiler soom maxbbegränsare.
 
  • Gilla
KeyserS
  • Laddar…
Termostaterna ska stå lite under max anser jag.
Varför?
Jo för om det blir extra värme av solinstrålning eller mycket folk så ska termostaterna bryta då istället för att pumpa på fullt.
Samt kunna ge lite mer ifall det behövs.

Fick rådet av rörmokare här. när jag nämde innegivare istället för utegivare.
Varför tyckte han.
Kör fullt och styr med termosterna tyckte han och rent logiskt kan jag med tycka det är rätt.
Jag betalar för diffen mellan effekt in och ut här, eller nåt sånt.
I alla fall så är betald effekt kvar i huset.
 
Redigerat:
termostaterna ställer du på önskad max temperatur, och så skickar du fram precis det du behöver för att erhålla det du vill ha utan att termostaterna skall stänga. När sedan effekt tillförs i rummet så stänger termostaterna ventilen och rummet behåller sin temperatur saamtidigt som förbrukningen av värme minskar..
 
att gasa fullt är slöseri, oavsett uppvärmningsystem så tjänar du på att förbruka så lite om möjligt..
 
  • Gilla
napsnap
  • Laddar…
Tommor skrev:
att gasa fullt är slöseri, oavsett uppvärmningsystem så tjänar du på att förbruka så lite om möjligt..
Det är nog alla med på.
Frågan är mer vad som ska styra förbrukningen.
Har man fjärrvärme så gäller inte samma lagar som när man har en helt egen anläggning.
 
Och TS har inga termostater.
Därför är det bara de första posterna i tråden som är relevanta för honom/henne.
 
Det är inte så enkelt att du behöver lufta elementen på ovanvåningen?
 
granis70 skrev:
Och TS har inga termostater.
Därför är det bara de första posterna i tråden som är relevanta för honom/henne.
Då kan det kanske va dags att införskaffa det ;)
Måste va svårt att få till nån kurva ihop som fungerar hela året när man har två våningar?
 
Blindnit skrev:
Det är nog alla med på.
Frågan är mer vad som ska styra förbrukningen.
Har man fjärrvärme så gäller inte samma lagar som när man har en helt egen anläggning.
Du betalar ju för förbrukad fjärrvärme på samma sätt som du betalar för förbrukad el..så systemen skiljer sig inte särskilt mycket åt, bara hur uträkningarna görs...mindre förbrukning=billigare
 
Tommor skrev:
Du betalar ju för förbrukad fjärrvärme på samma sätt som du betalar för förbrukad el..så systemen skiljer sig inte särskilt mycket åt, bara hur uträkningarna görs...mindre förbrukning=billigare
Visst är det så men jag menar att det är inte så viktigt med in-ut temp.
Tror jag diffar runt 4 grader här hos mig internt så elementen är i princip genomvarma.
Samma temp uppe som nere.
Hur det sen fungerar externt mot fjärrvärmeverkat har jag mindre koll på men antar att det putsar tillbaks vattnet som är kallare än det jag förbrukar internt.
Vill minnas att jag skickar ut runt 45 grader i systemet och får tillbaks 40, nåt sånt.
Några andra givare har jag inte att titta på.

Lite off-topic så går det öka till 80 märkte jag efter att ha tillbringat 10 dar på resnade fot runt jul.
Hade satt kurvan till -6 så borde blivit runt 14 grader men det var bara 10 :surprised:
Det var väldigt kallt att komma hem och lägga sig i sängen den dan efter att ha rattat 140 mil:p
Men i alla fall.
Förklarade för son att han skulle säta systemet på +2 då han var hemma lite innan oss av olika anledningar.
Så vi hade 14 här när vi anlände sen tyckte utegivaren det var bra så och gav inte mer.
Satte systemet på "hand" dan efter när jag vaknade och då började det låta i systemet och givarna ökade och ökade men stoppade vid 80.
Gjorde nog av med 300 kw/h under en halv dag där men varmt blev det :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.