Jag ska byta handtag på innerdörrar i en lägenhet i Stockholms innerstad. Huset är från 1939. Problemet är att de befintliga handtagen är väldigt lätta vilket gör att när jag hänger på mina nyainköpta rostfria tunga funkis handtag så blir de lixom hängande. Ett annat problem är att "kolven" (heter det så?) som sammanbinder handtagen genom dörren är lite för smal. På orginalhandtagen är "kolven" grövre.

Vad göra??
 
Tack för svaret. Sökte runt lite på gulasidorna och hittade ne låsbutik nära mitt jobb som hade typ sådana bussningar.
 
Får man fråga var du gör av de befintliga tryckena? Var de orginal från 30-talet?
 
Jag sätter tillbaks dom :)

De nya handtagen gjorde sig inte riktigt bra på plats + att de var för tunga vilket gjorde att de blev hängande. Jag återgår till orginalen.

co skrev:
Får man fråga var du gör av de befintliga tryckena? Var de orginal från 30-talet?
 
Synd kunde erbjuda mig att köpa dem ;) I vårt hus har renoverarna gått hårt fram på 80-talet bara två dörrar och en kattvindsdörr finns kvar. Ett dörrhål hade de satt igen men tagit ur dörren först :'(Känner mig lite sugen på att återskapa 30-talskänslan.
 
co: Kolla på Habo.
De har ett jättesortiment som liknar handtag från olika tidsperioder, dvs även 30-, 40-, 50-, 60- 70- och till och med 80-tal.
Tyvärr är produktkatalogen dåligt urformad så man får bläddra ett tag för att hitta vad man söker men jag är nästan säker på att du kan hitta nåt som passar.
1834.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.