Hej,

Vi ska gå på visning av ett radonhus och det här är infon jag har fått från mäklaren:
Jag tror det är blåbetong och det har mätts radon. Vi har varit i kontakt med KJs för att få en offert på ventilation och jag hoppas jag fått fram det till visningen. Det här svaret fick jag från kommunen;

Det finns flera mätningar gjorda i det huset. vet dock inte vilka åtgärder som gjorts mellan varje mätning, men halterna är fortfarande över gränsvärdet.

Den senaste mätningen är förstås den som är aktuell och här kommer resultatet från den:

Datum 2010-05-05 - 2011-01-25,
Årsmedel: 360
Sovrum plan 2: 400
Vardagsrum plan 1: 320
Vad ska man tänka på när man går på en visning av ett hus av det här slaget?
Gammastrålningen kan man som jag har förstått inte komma ifrån medan radonet går att vädra ut. Nu är ju det skillnad från hus till hus med skulle det vara möjligt att komma ner under gränsvärdet om man t.ex. installerar ett ftx aggregat? Och vad kan kostnaden för en sådan installation ligga på mellan tummen och pekfingret?

Se länk för annons på hemnet.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-hudiksvall-hudiksvalls-kommun-kolonivagen-16-4632761
 
Oroa dig inte för mycket. Så här ser riskbilden för radon ut.
radon.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då både jag och min flickvän inte röker så kan jag nog leva med 0,5% höjd risk för lungcancer.Om nu det där grafen stämmer.

Men det finns ju en ekonomisk frågeställning också. Om jag jämför det här huset med övriga hus som är till salu i staden så är detta något billigare. Man vet ju inte hur det kommer att bli i framtiden, kanske kommer folk vara ännu mera rädd för att köpa ett radonhus då.
 
Diagrammet kommer från strålsäkerhetsmyndigheten. Trovärdigheten och korrektheten kan jag inte bedöma.

Synen på radonhus i framtiden kan man inte veta något om. Kanske så struntar man i det helt och tar bort bidragen för radonsanering eller så kräver socialstyrelsen att alla radonhus ska rivas. Vem vet :). Men vad du vet idag är att du får huset billigare än motsvarande radonfritt hus.

Jag hade gått på visningen, och försökt klargöra om man kan göra radonsaneringsåtgärder i samband med övriga renoveringar som ni tänkt er, och undersökt om man kan få bidrag (tror att era nivåer kan vara för låga för bidrag). Sedan hade jag betraktat saneringen som en värdehöjande åtgärd på huset med vissa hälsomässiga sidoeffekter.
 
Gränsvärdet gäller väl för nybyggda hus, ett äldre hus med under 400 skulle inte jag kalla ett radonhus.
 
Själv hade jag nog undvikt att köpa ett radonhus. Främst p g a att jag inte vet hur en köpare kommer att resonera i framtiden när jag önskar sälja... Ser inte direkt någon uppsida
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Gammastrålningen kan du åtgärda genom speciella ytskikt inomhus. Hur ser ventilationen ut i huset idag? Bättra på den några snäpp så kommer du nog under 200. Värt att tänka på är också att gränsvärdet var 400 fram till 2004. Så det är inga skrämmande värden i det där huset. Själv hade jag 1300 (visserligen markradon).
 
Tack för alla svar!
En helt annan negativ sak är att driftkostnaden ligger på 39k, nog för att det är fjärrvärme men låter det inte ganska högt för ett så pass litet hus?

PCLarsson skrev:
Själv hade jag nog undvikt att köpa ett radonhus. Främst p g a att jag inte vet hur en köpare kommer att resonera i framtiden när jag önskar sälja... Ser inte direkt någon uppsida
Uppsidan är i det här fallet är att är möjligt att huset säljs med en rabatt(om man ser till utgångspriset) på några 100k => Lägre månadskostnad.
 
Om det är blåbetonghus med FTX för att ventilera bort radonet så riskerar man en högre värmekostnad men å andra sidan har man bra ventilation.
Vi bor i ett blåbetonghus, är måttligt orolig för framtida försäljning då rivningshusen kostar 2,5 mille här och jag är ännu mindre orolig för radonet. Finns gamla trådar om ämnet, söker du på inlägg från mej hittar du trådarna och även inläggen från dom som tror att det är farligt ;)
 
Jag har fått in en offert på ftx i min villa. Kan nog skilja en del i pris beroende på hur huset är byggt och hur stort så klart. I mitt fall: enplans med källare. Ventilationsrör på vind samt utanpåliggande i källare. Betongbjälklag och div murade väggar att borra genom. 98000:- före ROT och ca 73000:- efter ROT installerat och klart med Flexit aggregat. Jag gör det inte pga av radon utan för att få bra inneluft vilket vi inte har idag. Som bonus ger det även lite energibesparing.
 
Jag vet inte... stora delar av västkusten är ju högriskområde med avseende på radon. Hit vallfärdar ju mängder med människor varje sommar ändå. ;)

Antar att det är radon som byggts in i byggnaden? Tipset är att ta reda på vilka åtgärder som utförts hittils och vad som finns kvar att göra. Den största vinsten gör man ju naturligtvis om man kan göra en effektiv åtgärd själv och sen en lyckad mätning.

Tror tyvärr inte att det spelar gemene man så stor roll hur farligt något är. Generellt är människan instinktivt inte jätteduktig på att hantera smårisker (man tolkar de lätt som mycket större än de är).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.