Har säkert dom vanligaste frågorna på denna forumsdel och att många kommer att hänvisa till äldre inlägg. Men nya rön tilkommer och jag vill ha åsikter om bygget som helhet.
En (gäst) stuga med pulpettak ca.12m2. Ouppvärmd större delen av året, kommer främst att avändas på sommaren. Vill ha åsikter om "väggarna", börjar innifrån och utåt, planen är: Liggande råspont - isolering (glasull) 95mm - vindväv - luftspalt - liggande ytterpanel. Vad tycker ni? och hur skulle ni gjort?
Golv och tak isolerar jag mer än väggarna. Ventiler "uppe och nere". Funderar på att för att få bättre drag i ventilationen bygga en liten "svart skorsten" ca.0.5m hög,självklart på takets högsta del. Tror ni att det funkar?
 
en isolerad byggnad som står ouppvärmd kommer att mögla ganska fort ..
inget som jag rekommenderar i vart fall..
Ta bort isoleringen,sätt en ventil högt på väggen så ventilerar det sig själv och så sliper du skorstenen på taket dessutom.
Och du får ett friskt och mögelfritt boende..
Eti..
 
Finns väl "högvis" med ouppvärmda isolerade sommarstugor/friggebodar som inte har möglat? Har själv en timmerstuga med isolerat golv och tak och efter 10 år så har den klarat sig bra. Grejen är väl att fukten inte blir kvar i inplastade väggar och dyl.?
Vilken är den bästa isoleringstypen för att undvika fukt/mögel i väggarna?
 
etiol skrev:
en isolerad byggnad som står ouppvärmd kommer att mögla ganska fort ..
inget som jag rekommenderar i vart fall..
Ta bort isoleringen,sätt en ventil högt på väggen så ventilerar det sig själv och så sliper du skorstenen på taket dessutom.
Och du får ett friskt och mögelfritt boende..
Eti..
Nu har du nog fått saker om bakfoten.
Den lösning som ts tänker göra är ju den konstruktion som rekommenderas. Däremot ska man inte sätta plast i väggarna.
Och att sätta en huv för självdrag låter bra.
 
Jag personligen skulle inte bygga så och därför rekommenderar jag inte andra att göra så ..
sen kommer det fram nya byggmetoder som rekommenderas hej vilt, men som sen visar sig vara helt tokiga .
och vem får lida för det då ,,,,, jo,villa ägaren ...
Eti..
 
Vi har gjort precis som du skriver i vår tillbyggda veranda, förutom att vi använde utegips istället för vindväv. Det var det "enda" riktiga enl. byggingenjören på vårt byggvaruhus. Tilläggas ska att vi dessutom installerat ett elelement som vi använder som frostvakt (+5 grader) och det har inte kostat många kronor i el. Ingen särskild ventilation ska behövas då det fungerar enl. självdrags principen men på sommaren står ju oftast något fönster på glänt samt att dörrarna ställs upp. I ert fall hade jag nöjt mig med att monterat in en till lufts samt frånlufts ventil då jag misstänker att det ska övernattas i denna stuga.

Lycka till...
 
Tyvärr fungerar inte självdraget helt optimalt med frånluft enbart via vägg, utan man bör ha en uppåtgående kanal. Vi har en frånluftsventil längst upp på väggen med ryggåstak och det ger inte optimal luftväxling på vår gäststuga som är ca 15-20m2, skulle jag byggt idag hade det blivit en kanal upp genom taket.
Om läget passar skulle man kunna placera en liten luftsolfångare med fläkt på södervägg för att ge lite värme och förbättrad ventilation. Har en sådan på själva fritidshuset och det ger ett bättre klimat inomhus vintertid när vi enbart har underhållsvärme på ca 10 grader, men även lite extra värme. Men vill man få extra tillskott av värme bör man överdimensionera den.
 
etiol skrev:
Jag personligen skulle inte bygga så och därför rekommenderar jag inte andra att göra så ..
sen kommer det fram nya byggmetoder som rekommenderas hej vilt, men som sen visar sig vara helt tokiga .
och vem får lida för det då ,,,,, jo,villa ägaren ...
Eti..
Nu ska vi vara sakliga till ts;
Den byggmetod ts vill använda är beprövad sedan glas/stenull började användas för 50-60 år sedan.
Senare kom plast in som material i väggarna, vilket inte ska användas i byggnader som står ouppvärmda vintertid.
När det sedan gäller vindskyddet på utsidan så har man använt och använder asfaboard, vindpapp, vindduk, gips, etc. Utegips är ett bra material om man bygger vintertid och det kommer att stå utan ytbeklädnad.
 
Tackar för hjälpen. Tror jag är på rätt väg, men jag tar gärna emot mer synpunkter och tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.