Hej,
har just köpt (Jula) och själv installerat en Zibro SC 1332 med snabbkopplingar utan problem. Men i drift så värmer den väldigt lite pga att den står i avfrostningsläge nästan hela tiden. Jag har har haft några minusgrader sedan installationen.

Den beter sig så här:
1. Jag ställer den i AUTO med fjärrkontrollen och ställer in 19 grader.
2. Den tänder POWER, AVFROSTNING och AUTO lamporna.
3. Ingen värme.
4. EFter nåpon minut slocknar lampan för AVFROSTNINGEN.
5. Fläkten startar (men verkar gå på halvfart) och värme kommer.
6. Efter max 1 minut drar den ner fläkten och efter några sekunder tänds AVFROSTNINGEN igen.

Så håller det på, någon minut i avfrostning följt av 10-20 sekunders värme. I går stod den på så hela dagen utan förändring och jag hade +2 grader i garaget, -5 utomhus.
Har provat de andra driftlägena också men kan inte få den att värma, avfrostar hela tiden.
Det finns ingen is på aggregatet ö.h.t. eller nåt.

Någon som kan ge tips??
 
Behöver den avfrostas? Det kan vara så att avfrostningen misslyckas pga att det är för kallt i garaget.
 
Sätt den på heat istället.
Min LLVP avfrostar också mycket under vintern men inte så mycket som du har beskrivit(vi har inte likadan pump)
 
Kan vara så att innedelen behöver ca 6 grader för att klara av att värma. Prova att sätta in en fläkt och starta pumpen vid ca 6 +.
 
Ok, ska höja tempen i rummet och se om det hjälper...Tack för svaren :)
 
Och kör inte på auto :)
Det funkar inte bra vintertid.
 
Hej, fick du igång din Zibro?
Jag har ett liknande problem med min. Den har gått i sommarstugan i ett och ett halvt år och fungerat utmärkt, men när vi tittade till huset häromdagen var det kallt i huset (5-6 grader då värmeelement står som support). Värmepumpens utedel jobbade men innedelen stod stilla och avfrostningens indikatorlampa lyste. Ute var ca 2 grader varmt. Den stod på heat 17 grader, men inget hände då jag ökade värmen.
Vet någon vad man kan göra?
 
Om jag kommer ihåg rätt så ska den inte köras på Auto utan Heat, om det sedan är hela lösningen, vet jag inte.
 
Jag har erfarit, att på vintern kör man läge Värme, inte Auto.
Vid avfrostning knycker den värme inifrån, så det får väl inte vara FÖR kallt inne då, vare sig den jobbar på Värme eller Auto.
Jag har 20 inne, så jag har avfrostat "manuellt" genom att ställa in 17 grader och starta Kyla. Det funkade, det rann friskt i hinken.

Men hålet i tråget får inte frysa igen. Det följde med en vinkelnippel för hålet, men den hindrar nog mest, när det blir isigt där, så jag har bara hålet rakt ner i hink/ränna/skiva.
 
A
gör den strömlös ett tag och kolla

återkommer det, kan det vara givarfel, köldmedelsbrist, kortfel.
 
Jag har nu fått igång värmepumpen. Det som var fel var att den själv inte orkar höja temperaturen i det stora garaget (60kvm) utan behöver stödvärme tills temperaturen når 16-17 grader, då klarar den att hålla temperaturen själv. Enligt Jula är detta normalt och beror på att effekten är för liten vilket gör att den bara kör på lägsta fläktfart, och då höjs inte temperaturen tillräckligt i rummet. Har haft runt nollan utomhus när jag testat detta.
 
Också viktigt att fundera på hur många kbm garaget är på och vilken isoleringsstandard det är. I mitt garage på 35kvm resp 84kbm har det fungerat bra men när det är kring -15C får värmepumpen arbeta mycket hårt. Står mest på läge underhållsvärme men ibland höjer jag till inställning +17C som så småningom ger ca 15-16 grader inne. När det är -10C och lägre har den svårt att orka arbeta upp temperaturen från underhållstemp.
 
Låter riktigt Josth, jag har 120 isolering i väggarna och 250 i taket. Inget i golvet bara tjockt trägolv med luft under. 2.30 takhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.