Hej
Ska göra en budgetrenovering i tvättstugan som är belägen i källaren på vårt gamla hus. Var på färgaffären idag och frågade om färg till golvet men fick då till svars att en sådan färg inte finns. Rekomendationen var att lägga matta med luftspalt alternativt klinkers.

Jag frågade om silikatfärg men den var matt och band skit så det var inget att ha.
Epoxi andas inte så det kommer att spricka.....

Alltså inga goda nyheter!

Låter högst otroligt, det måste väl finnas en färg som tål stryk och lämpar sig för källargolv?

Tacksam för svar
 
När vi gjorde om i tvättstugan senast så blev jag rekommenderad en 1k epoxi om jag inte minns fel, den skulle andas lite om man inte drog på för tjockt..

Ser bra ut än iaf..
 
Antar att det är ett betonggolv vi pratar om, det är ju rätt viktigt att inte golvet transporterar alltför mycket fukt undrifrån eftersom det gör att färgen släpper. Målade själv ett golv i källaren för ett tag sedan och testade då att tejpa upp en kvadratmeter plast på golvet. Kunde inte se någon fukt efter två dygn så ja körde på och målade.

Alcros färg entre körde jag med då vi hade lite över, den skall enligt uppgift ha lite diffusionsöppna egenskaper och tillåta viss fuktvandring. Golvet har inte visat några tecken på att släppa färgen. Epoxi är väl ett slitstarkare val om man är 100% säker på att ingen fukt diffunderar.
 
Fins färg för betong golv på biltema för en billig sant.
Målade hobbyrummet i källaren för 2år sedan och färgen ser fortfarande fin ut och har ej släppt trots ganska ovarsam behandling.
Om jag minns rätt så släpper den igenom fukt om man målar max 2 lager
 
Vet du vad för slags färg det är på golvet idag eller är det obehandlat?

Det finns andra alternativ till att måla, t.ex. betongimpregneringar som bara gör golvet mer tätt och lättstädat. (Dessutom rätt billigt)

Alla golvfärger släpper igenom fukt till viss del, men t.ex. en Epoxi har så små porer att det ofta tar för lång tid för ångan att passera jämfört med tillströmningen underifrån. Att tejpa en kvadrat folie på golvet, som badtastex föreslog, ger en bra uppfattning om förutsättningarna. En variant som jag alltid tyckt låter vettig är att spara 10 cm omålat kring väggarna så att den eventuella fukten har någonstans att ta vägen. Jag tror inte på att måla "tunt" för då förlorar du slityta.

De flesta golvfärger fungerar på källargolv men just i en tvättstuga / badrum så är problemet vattnet som blir liggandes ovanpå golvet - det samma kan hända i garage där bilen stått och droppat av sig snö mm. Om du däremot kan leda bort allt vatten så att ytan förblir torr så är det som ett vanligt betonggolv.
 
Du har inte funderat på att lägga en billig klinkers istället, visst det tar ju lite längre tid men resultatet blir mycket mer exklusivt och kostnader lär nog inte skilja så mycket om man jämför med Nordsjö, Alcro och Beckers. Sedan så får du ju behålla hälsan - Epoxi är inget för en lekman, jobbar själv som målare vi skall hu utbildning för att använda det och det finns en anledning. Bara handskarna kostar en hel förmögenhet och varar i max 4 timmar (4H-handskar)
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
lovestad skrev:
Du har inte funderat på att lägga en billig klinkers istället, visst det tar ju lite längre tid men resultatet blir mycket mer exklusivt och kostnader lär nog inte skilja så mycket om man jämför med Nordsjö, Alcro och Beckers. Sedan så får du ju behålla hälsan - Epoxi är inget för en lekman, jobbar själv som målare vi skall hu utbildning för att använda det och det finns en anledning. Bara handskarna kostar en hel förmögenhet och varar i max 4 timmar (4H-handskar)
Lite skillnad att jämföra att stå och måla epoxi hela dagarna än att göra det en gång.

Vår färg kostade 800 och räckte till 20m2 ungefär


Klinikers lär kosta minst det tredubbla och ta mycket längre tid.
 
  • Gilla
Lenny58
  • Laddar…
Då kanske du skall veta hur epoxi-harts fungerar. Har du fått det EN gång på din hud och har anlag för allergi eller har en allergi som ligger latent så kan dessa allergier framträda. Har man allergi eller eksem så SKALL man inte använda Epoxi. Det spelar ingen roll om du använder det 1 gång eller hundra gånger det kan räcka med att du får det på huden 1 gång. Det är konstigt att man får sälja dessa materialer till privatperson. Epoxi är en av världens mest allergiframkallade ämne, sedan finns det både låg och högmolykulär epoxi.

Målaren
 
Annars har du Hagmans EPV. Den är ju även diffusionsöppen. Alltså perfekt dör gamla hus. Konstigt svar du fick från färghandeln!!
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Hagmans färg e somsagt diffusionsöppen och ser bra ut och är inte för svår att jobba med.

Försök som sagt att undvika hudkontakt.

Men att den inte skall få säljas till privatpersoner för att den är så farlig verkar lite överdrivet. Motorsågar, vinkelslipar och cirkelsågar säljs ju också till privatpersoner och de är ju alla kontaktallergiska mot.
 
  • Gilla
pete_rask
  • Laddar…
lovestad skrev:
Då kanske du skall veta hur epoxi-harts fungerar. Har du fått det EN gång på din hud och har anlag för allergi eller har en allergi som ligger latent så kan dessa allergier framträda. Har man allergi eller eksem så SKALL man inte använda Epoxi. Det spelar ingen roll om du använder det 1 gång eller hundra gånger det kan räcka med att du får det på huden 1 gång. Det är konstigt att man får sälja dessa materialer till privatperson. Epoxi är en av världens mest allergiframkallade ämne, sedan finns det både låg och högmolykulär epoxi.

Målaren
Har lackerat med epoxi i 5 år, slarvat mycket med kläder, stod i t-shirt och måls och Jag har inga problem, ännu iaf hehe

Sen ska man måla med pensel eller roller.. :)
 
Polaren rollade.
 
Jaja ibland har man tur, men du vet inte när det kommer att straffa sig. Det fanns de som stod och lackerade bilar förr utan mask som har överlevt, och kanske så finns det någon arbetare som har överlevt Lomma Eternit Fabrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.