Tror det hela kokar ned till att jag undan för undan bör riva upp alla golv och ersätta med någon form av ventilerat golv. Sen har jag tyvärr läst att emissioner från plastgolv kan sitta djupt i plattan och att det inte är säkert det hjälper att få bort all matta och lim från plattan.
För att slippa bli kandidat för lyxfällan är det nog bäst att ta ett rum i taget och under hyfsat lång tidsperiod.
Sen är det också frågan om det räcker med någon budgetvariant med typ blå platon eller om man måste ha något hightech-golv med fläkt. Upptäcker jag ingen onormal fukt borde det ju räcka med blå platon eller liknande.
 
Är det inte lite att måla fan på väggen? Lägg lite tid och pengar på att ta reda på vad som är fel först?

Finns experter som bara jobbar med sånt här www.byggdoktor.se (har ingen egen erfarenhet av dessa men funderar på att låta dem göra en utredning i mitt hus.)
Mögelhund var mera i ropet för några år sedan men borde faktisk kunna var något i ditt fall när du är osäker på var lukten kommer ifrån.
 
KnockOnWood skrev:
Visserligen lite off topic men:

Hur kunde man vara så naiv på sjuttiotalet?
Ös på med betong till plattan, och så direkt trycka ner syllarna i den blöta betongen.
Alternativt låg den där från början ovanpå armeringen, och man sprutade ut betongen.

Vad trodde de skulle hända med trät där nere i blötan?

Hade de aldrig sett en roquefortost?

OK, lite fuktigt: vi kör med tryckimpregnerat!

Hur kunde de här korkade byggnadsmetoderna bli så utspridda?
Inte var det väl så j-a svårt att lägga ut några remsor tjärpapp, lägga dit syllarna,
och slå i några rörspik (eller vad det heter)?

Känns mycket enklare än att passa in syllarna i betongen, helt utan justermån.


Hur tänkte de :mad: :mad: :mad:
Ja idag är vi helt klart mer framsynta. Vi skulle till exempel aldrig komma på idén att konstruera en fasad som inte klarar av att knackas på utan att drabbas av framtida mögelskador. Eller vänta... ;)

On topic:
Jag lider med TS, och tar tillfället i akt att lägga ytterligare ett exempel i högen märkt "Exempel på varför man alltid ska göra en egen besiktning".

Undrar om inte dessa säljbesiktningar är ett påfund från mäklarnas sida för att slippa besiktning från köparen. Då går antagligen affärerna fortare, och om det är något mäklare vill ha hellre än högt pris är det snabb affär. Vad säger ni som har varit med länge? Har det blivit vanligare med säljbesiktning eller gjorde man det även på 80-talet?
 
H
C carler skrev:
Tror det hela kokar ned till att jag undan för undan bör riva upp alla golv och ersätta med någon form av ventilerat golv. Sen har jag tyvärr läst att emissioner från plastgolv kan sitta djupt i plattan och att det inte är säkert det hjälper att få bort all matta och lim från plattan.
För att slippa bli kandidat för lyxfällan är det nog bäst att ta ett rum i taget och under hyfsat lång tidsperiod.
Sen är det också frågan om det räcker med någon budgetvariant med typ blå platon eller om man måste ha något hightech-golv med fläkt. Upptäcker jag ingen onormal fukt borde det ju räcka med blå platon eller liknande.

Nån som vet vad sin hände i det här fallet? Vi lider just nu av nästan exakt samman problem i vårt hus.
 
  • Gilla
hemmabygg
  • Laddar…
H
Håller med, hade varit intressant att höra hur det gick. Hittade ni orsaken? Hjälp via någon försäkring eller ej klassat som dolt fel?
 
H hemmabygg skrev:
Håller med, hade varit intressant att höra hur det gick. Hittade ni orsaken? Hjälp via någon försäkring eller ej klassat som dolt fel?
Om man ser till de vanliga orsakerna till lukt i ett hus byggt under -70 talet så är det med största sannolikhet inget dolt fel. Det är inget fel om man ska vara hård. På den tiden var det väldigt vanligt att man byggde hus så.
 
H husisen skrev:
Nån som vet vad sin hände i det här fallet? Vi lider just nu av nästan exakt samman problem i vårt hus.
Har du kollat syllar? har du kollat golv?
 
H
B Byggdjuret skrev:
Har du kollat syllar? har du kollat golv?
Hej! Vi fick för en tid sedan reda på att det är våra syllar som luktar. Det enda att göra är att ta bort dom för att få bort lukten... inte helt gratis arbete tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.