Fasen vilket kul projekt, blir avundsjuk :)
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
bozze4evigt skrev:
Fasen vilket kul projekt, blir avundsjuk :)
Roligt, absolut! Dock brukar folks (vänner och släkts) reaktion mest vara fasa, skräck, och ilska, så avundsjuka var lite ny :)

Idag skulle täcksidorna komma. Vi kom hem ifrån 16 dagar i Bali igår och var riktigt peppade på att få fortsätta med köket ikväll. Dom skulle komma mellan 16-21 men ringde vid 18 och berättade att deras stora lastbil inte riktigt kom fram på våran gata för att den var för stor. Konstigt det där, dom har varit här 2 ggr tidigare, varje gång specifierat att man måste ha mindre lastbil, även denna gång, ändå så kom dom idag med en model "SL-buss" som chauffören beskrev lastbilen, med andra ord kom dom inte in utan var tvungen att avboka leveransen..

Vid det här laget skrattar vi bara, man blir om inte annat härdad av allt klanteri och otur :) tur att Balis dykning var underbar iallafall!
 
Lite offtopic-bilder.

Detta hittade vi på när vi var på "vara ifrån lägenheten"-semester.

ImageUploadedByByggahus.se1358847621.537900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358847633.077441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1359415225.970899.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår söndag handlade jag 4st 3meters ekbänkskivor. Gick ner från 40mm till 27mm, blev svårt att motivera mer än dubbla pengarna. Fick otrolig hjälp av en vän, som dessutom visade sig vara på inköpsplatsen så jag fick tom. hjälp att få hem skivorna och bärhjälp upp!

Vi (läs han) fräste för profilerna i skarvarna, för dogbones och fräst för att sätta dominos. Dock tickade tiden iväg efter 19 så vi beslutade att testa imorgon igen. Vi försöker oss på att kapa två stycken 3m skivor och skarva dom på längden. Vi tror det ska gå, trots 2 st 1400 skenor till sänksågen. Skarvar för att få ut 90cm bredd i köksön, dom skivorna kostar multum annars. Hade aldrig lyckats med vad han gjorde med fräsen, jag hade nog dött på kupen.. iallafall blödigt kraftigt på ett eller annat sätt!

På bilden ser det ut som allt ligger klart, men dom klara är den i mitten och till vänster. Ska slipa ner till korn 2000-3000 och olja skivorna med hårdvax snarast möjligt.

Sen lyckades jag och sambon hittade en diskbänk för 1200 pga att affären hade utförsäljning på vissa varor, så den beställda diskbänken som ser sågott som likadan ut, för 4900 är nu avbeställd. ;)

Imorgon tisdag får vi även se om Epoq lyckas leverera hela täcksidor.. och kommer fram denna gång.

Ny uppdatering imorgon eller onsdag!

Ps. Tack än en gång min lilla anonyma vän, snart har vi ett kök!
 
Redigerat:
ImageUploadedByByggahus.se1359489971.342268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1359490010.488340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1359490033.854117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1359490195.555244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär, alla bitar frästa för dogbones och dominos, alla skarvar gjorda. Allt passar perfekt när vi körde ett dryrun. Ska jaga fatt i långa limknäcktar imorgon och såga ut för diskhon. Kommer med största sannolikhet bli en helt osynlig skarv i 90 skivan.
Riktigt snyggt, tack slacker!
 
Kattvovven skrev:
[bild] [bild][bild]
[bild]

Sådär, alla bitar frästa för dogbones och dominos, alla skarvar gjorda. Allt passar perfekt när vi körde ett dryrun. Ska jaga fatt i långa limknäcktar imorgon och såga ut för diskhon. Kommer med största sannolikhet bli en helt osynlig skarv i 90 skivan.
Riktigt snyggt, tack slacker!
Tja, med totalt 10 DogBones och 18 Dominos så måste ju skiten hålla ihop! (y)
Spännande projekt minst sagt och det är kul att få vara delaktig, alltid lär man sig något!
 
slacker skrev:
Tja, med totalt 10 DogBones och 18 Dominos så måste ju skiten hålla ihop! (y)
Spännande projekt minst sagt och det är kul att få vara delaktig, alltid lär man sig något!
Ja, det är frågan. Vi kanske borde kört några fler? :D

Borde hålla.. för tredje och fjärde världskriget.

Se fram emot dagen du sitter vid just det bordet med en stor kall öl, och någon står och lagar mat åt dig!
 
Kattvovven skrev:
Se fram emot dagen du sitter vid just det bordet med en stor kall öl, och någon står och lagar mat åt dig!
Tar det som en inbjudan - Men då skall fanken toaletten vara klar!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1359740571.580169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testar diskhon och inser att skåpsstommen behöver "modifieras en aning".
Gillar dock utseendet.


ImageUploadedByByggahus.se1359740667.812513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första lagret Osmo hårdvaxolja.

ImageUploadedByByggahus.se1359740811.112763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyrt en Rotex 150, slipat med P120 och sen P220. Våttorkat och väntat på resning, sen slipat igen.

ImageUploadedByByggahus.se1359740834.278227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagt så tunt jag bara kan. Siktar på tre lager. Börjar tro jag har för tunt, ca 4m är inoljat/vaxat, men knappt något har gått åt från burken.

ImageUploadedByByggahus.se1359740937.629296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade även på att runda av ett utstickande hörn med sticksågen. Blev förvånad över hur jämnt och snyggt det blev efteråt när jag slipat ytan.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1359839437.488030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra lagret.
Blev tre lager tillslut, slipat emellan med Abralon P2000, första gången med Rotexen, sista lagret lite lätt för hand. Skarvarna har fyllts med ekslipdamm för att döljas ännu mer. Inser verkligen att man får vad man betalar, 3m ekbänkskivor för 1200 kr är allt annat än perfekta. Varit endel skador som kunnat läggas i bakkant och gömmas, men även delamineringar och liknande. Vi upptäckte även en stor fuktskada. Allt löser sig dock men man får jobba lite extra. Så har man massa pengar och inget tålamod, köp en dyr skiva ;)

ImageUploadedByByggahus.se1359839842.821006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite över fyra meter skiva, tre lager hårdvax. Största delen av burken kvar. Drygt? En aning va!
 
ImageUploadedByByggahus.se1360184035.892735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena spillbiten har slagit sig en massa..
ImageUploadedByByggahus.se1360184050.380428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och spruckigt. Tror ni det endast kommer beröra spillbiten, eller riskerar hela den skivan göra detta för eller senare?
 
ImageUploadedByByggahus.se1360276715.287921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag blev vi med rinnande blandvatten med avlopp under. Sambon är glad. Som man förstår jag inte, tills hon påminner mig om att hon är tjej. Tjejer brukar tydligen sminka sig. Tydligen är det rätt trist att bara ha kallvatten. Tydligen på vintern är vattnet är svinkallt.
Jag är mest glad för att jag slipper diska i balja, men det är klart, alla prioriterar vi olika.

Backstory ; Jag brukar vara han som betalar folk för att slippa diska när det är brukligt att alla diskar varsin dag, typ när man är i fjällstuga. Någon hundring eller två är det lät värt. Nu har jag handdiskat i 10 månader. Nu vill jag ha diskmaskin.. om den gick in i skåpet, som vi byggde efter ritning.
 
Redigerat:
Inlägg #167 SKITSTÖVEL!!!! NU blev jag RIKTIGT avundsjuk!!!!:p bra jobbat annars, å jag gillar skarvningen av bänkskivorna.(y)
 
Redigerat:
Sådär ja. Efter en massa planering är nu skivan limmad. Ghettostyle!

ImageUploadedByByggahus.se1361036836.270645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1361036852.293579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1361036867.781535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1361036890.631647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev dock påmind. Clas Ohlson prylar är verkligen skit ibland. Konstigt det där att man alltid ska bli besviken, men fortsätta göra samma misstag.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Planerade att sätta ihop skivorna imorgon. Såg art jag behövde ta bort ena skåpet för att komma åt ordentligt.

ImageUploadedByByggahus.se1361057427.315472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kikade att allting satt som det skulle.

ImageUploadedByByggahus.se1361057457.065473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket det inte gjorde.

ImageUploadedByByggahus.se1361057485.812138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att fundera om. Fan göra. Uppskatta, slipa ner, hoppas kaklet täcker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.