Undrar om någon kan komma med något bra råd.

Sambon och jag har för ca ett år sedan flyttat in i ett hus där man helrenoverat badrummet 2006 och gjort om det enskilda avloppet 2010 på anmodan av kommunen. Nu i samband med lite andra vvs jobb i badrummet tog vvs killen bort toan för att den stod ivägen för honom och då upptäcker han att toaavloppet bara är 110mm igenom golvbjälklaget och sen sitter en förminskning till 75 direkt under. Nu är frågan vad jag borde göra. Huset är besiktigat och förra ägaren har täcknat en dolda fel försäkring. Men det finns ju ingen firma som ger sig på att fixa avloppet utan att man gör om tätskicktet och vad jag förstått så går inte det att göra om lokalt utan man måste göra om hela. Täcker försäkringen eller ska man bara låta det vara vilket jag tycker verkar vara riskabellt. Har dessutom bara ett badrum och göra om det kommer inte gå på ett par dar. Vad använder jag sambon och våran ettåriga dotter under tiden? Hoppas någon har några bra råd.
 
Funkar det så funkar det. Sätt in en extra avluftning på avloppet så får du bättre skjuts på korvarna och då kan 75 funka. Denna metod står det om i AMA. Slipper du göra större ingrepp.
 
Nu när du vet detta så förstår säkert alla i familjen också att man inte ska spola ned 2m toalettpapper, eller kondomer och tamponger i avloppet.
Säg till alla att inte snålspola om det ligger papper i toan också.

Med det har du säkrat dig sålängt du kan.
Jag skulle föreslå en filmning av systemet, så du vet omfattningen av rördragningen med 75mm.

En Högtryckstvätt med spolslang är bra att ha, om du inte är känslig. Då kan du lösa ev problem på julafton själv.
 
Vad är det för hus/byggnadsätt, kan man inte byta det underifrån? Annars är det indisk mat 7 dagar i veckan livet ut;).

mvh
 
  • Gilla
Perahlgren78
  • Laddar…
Ja har fått tips om film från fler. Någon som vet vad det kostar? Fylla muggen med papper och annan bråte gör varken jag eller sambon men jag vet ju inte när ettåringen börjar fylla på med leksaker och annat. Det är torpargrund från början men många av golven är utbytta och då har man gjutit en del på marken. Har inte riktigt koll hur det ser ur under badrummet. Men jag får väl undersöka möjligheten att komma åt underifrån. Men det får nog bli lite varmare innan jag börjar gräva efter avloppsrör i trädgården.
 
Kan man komma in i torpargrunden så har man ju möjligheter att byta avloppsröret underifrån, man får riva blindbotten så man kommer åt i bjälklagret, jag fick göra det på ett hus där avloppen var felgjorda.

mvh
 
Om du bor i Stockholm kan du hyra en avloppskamera på www.avloppskameran.se
Kostar inte en förmögenhet om du vill göra det själv. Det står på deras hemsida hur man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.