Jag har ett potentiellt problem med två av takstolarna på mitt hus. Funderar på att riva en vägg på övervåningen, men kan se att taket hänger lite i närheten redan. Det är just innanför en balkong som jag inte blir klok på hur takstolarna är byggda. Men om de är byggda som jag tror är det inte konstigt att det hänger lite...
Huset är byggt 1942, 1,5 plans. Nedan har jag skissat i hur de vanliga takstolarna ser ut samt hur jag tror att det är byggt vid det lilla taket ovan balkongen. Ligger lösull på vinden nu, men har bilder sedan innan isoleringen gjordes på att det inte finns någon avväxling mellan stolarna 3 och 6 vilket det borde? Är inte detta en lite märklig konstruktion? Men jag är amatör på det här så jag hoppas att jag har missat något så att jag kan ta ner väggen ifråga :p
takstolar.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takstol2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En takstol har ingen vägg under på hela husets bredd. Så har det varit i alla fall sen 1975 då huset byggdes om, men det finns en takstol kvar som sagt, med en vägg under som jag funderar på kanske är stödjande på något sätt..
All input tas tacksamt emot!
 
Hej.. kan du förklara vilken vägg du skall ta bort .??? var och hur den sitter ..
så att man inte ger dig fel information eller råd.
Ja, takstolarna skall ha en bärande avväxling mellan 3 - 6
Eti..
 
Javisst, jag ska försöka.
En av takstolarna har som sagt inget stöd alls i form av vägg under. Den andra takstolen har en vägg under enligt bilden nedan. Denna vill jag ta bort. Men jag inser att det nog är... dumt.

takstol2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär såg det ut på vinden när man kikade ner mellan takstolarna, där jag tycker att det borde finnas en avväxling.
takstol3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde man kanske något dumt på 70-talet när den blåmarkerade väggen enligt första bilden togs bort? Och jag vill spä på dumheterna :x
 
ser takstolen ut, som bilden visar , uppe på vinden..
använder du vinden till något i dag....
finns det fler blåa väggar...
Eti..
 
Det är inte så att du har en balk under takstolarna i det övre vecket?
 
Det är inte så att du har en balk under takstolarna i det övre vecket?

Nope. Såhär ser det ut där taket hänger, med takstolarnas ungefärliga placering markerat med rött.
takstol4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser takstolen ut, som bilden visar , uppe på vinden..
använder du vinden till något i dag....
finns det fler blåa väggar...

Fotot från vinden visar ju inte takstolarna så bra men det syns ju att det löper ner en bjälke till takfoten på det "lilla taket" ovanför balkongen, samt att det inte finns någon avväxling av något slag över hanbjälken.
En bild till där väggen syns, markerad med blått.
takstol5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna har såvitt jag förstår gått under den bortersta takstolen också (nu finns det en alltså en öppning upp till taket istället, sedan 40 år). Den "blå" väggen existerar även på undre våningen, men inte i källaren då där finns en vägg i mitten av huset.
Jag använder inte vinden till något. En vanlig kallvind, har aldrig använts till något heller.
 
Hej ... Då är denna väggen bärande ( delvis ) eftersom du har den på nedre plan också..
Finns det ett rum bakom dessa dörrar..??
Hur många meter är rummet på bilden. ??
finns det rum på motsvarande sidan också ??
Eti..
 
Finns det ett rum bakom dessa dörrar..??
Ja, en kattvind till höger och ett "vanligt" rum bakom den vänstra dörren. Finns dock ingen vägg i den halvan av huset, så där är takstolarna självbärande. Väggen mellan kattvinden och rummet är inte bärande (enkelt lager plank, liggande överst och underst, stående mellan dessa).
Hur många meter är rummet på bilden. ??
Det är ca 1 meter mellan takstolarna.
finns det rum på motsvarande sidan också ??
Nja, på motsvarande sida av huset finns ju inte det lilla utstickande taket. Men det finns ett rum 1,5 m brett och ganska långt, typ 5 meter. Takstolarna har i övrigt samma dimensionering överallt.
 
Hej... Vill du gör en enkel skiss på hela våningen ,som visar rummen hur det ser ut nu och rita med blå penna, det som du tänker förändra.
Eti..
 
takstol6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en bild jag hade från sketchup och ritade in takstolarna på frihand, så det ser ungefär ​ut såhär.
 
1 . Har du något litet fönster uppe på vinden på andra gaveln eller gavlarna ser lika ut..
Väggen som du vill ta bort är bärande ( en Hjärtevägg ) tar du den utan åtgärd
så är risken väldigt stor att taket rasar in..
Enklast hade varit att sätta in 1 eller 2 Limträbalkar i rummet så hade det löst hela problemet
och sen bort med väggen..
2 . Den väggen med dörr till kattvinden ( höger ) finns det vägg under den på botten plan ??
3 . Och vad är det fyrkantiga jämte skorstenen till höger...??
4 . Hur kommer man upp på vinden..??
Eti..
 
1. Inget fönster på vinden.
Det innebär, om du har rätt, att den bärande väggen redan tagits bort under en takstol för 40 år sedan.
Men, en fundering då. På vinden kan man inte se att takstolarna har någon infästning till väggen under (den blå), vilket i så fall innebär att den bär stolen genom taket (spåntade bräder). Brukade man göra så?
2. Ingen vägg under.
3. Det har från början varit ett skafferi, då det var kök på övervåningen också (tvåfamiljshem).
4. Till vinden kommer man genom en vindstrappa till vänster om murstocken.
 
  • Gilla
Malmfred
  • Laddar…
1 . i vilket rum sitter trappan ??
2 . och hur går den upp ??
Om trappan går som jag vill så går den rakt upp vid sidan om skorstenen i det
bortre rummet som har två fönster , eller ??
Ja man gjorde nog så också på den tiden , stödet var det viktigaste..
3 . var går hjärteväggen på bottenplan ??
4 . Hur långt är det aktuella rummet .??
Eti..
 
1 och 2: Trappan har jag satt in. Det är alltså en vindslucka med trappa.
Trappan från 1a planet går upp i nedre hörnet av skissen från sketchup. För att förstydliga, det finns snedställda fönster i kattvinden. Ett fönster i varje hörn av huset alltså.
3. Det finns ingen hjärtvägg på 1a plan (i mitten av huset) men den "blå" väggen fortsätter ner och är alltså del av trapphuset.
4. Rummet jag får om jag tar bort den blå väggen? Ja du, ca 4,5m (tvärs takstolarna) gånger 6m skulle jag säga.
 
För att lösa detta som jag ser det , så måste du få upp 2 st limträbalkar på vinden som är 5 meter långa..
Här en skiss på hur du kan göra..
puma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limträbalkarna skall stå så som bilden visar , sen skall du göra takstolarna fribärande..
Balkarna skall vila på yttervägg och skiljevägg och fästas med metallband i varje takstol ordentligt..
Detta gör att hänget du har i taket försvinner och kommer att hålla taket på plats ..
Ett stort jobb men det fungerar..
Hjärteväggen på 1-plan är den väggen som du har i trapphuset..
väggar som korsar takstolarna är Hjärteväggar ( bärande ) ..
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.