Har sedan jag köpte mitt hus för ett antal årsedan räknat med att installera en ny pannanläggning i huset. Jag började dock med att installera en Orlan 40 med 3 kubiks ack i verkstaden i syfte att utvärdera en billig panna med hög verkningsgrad.
Jag konstaterade ganska snart att sugande fläkt ska man nog ha :D och lambda vore inte fel!

När CTC släppte "Världens bästa vedpanna", kändes det som en given vinnare...

Men efter lite läsande här på forumet så svängde det till Herr Fröling, Honom ska jag ha!, automattändning vore bra att ha, då man inte alltid är hemma.

ETA har legat och skvalpat i bakgrunden, men automattändningen saknar jag!!

För en tid sedan stötte jag på Hargassner, och många här på forumet gillade ju kvinnan som är med i deras film, personligen föredrar jag donnan som är med i deras broschyr, kanske ett tips till grabbarna i Ljungby att byta ut "Håkan" till en väl proportionerlig kvinna?

Nu hör det till saken att min gamla Arimax har "utrustats" med vatteninsprutning:surprised:, så under våren-sommaren måste den nya anläggningen in, förhoppningsvis inte tidigare....

För tillfället ligger Hargassner på förstaplats i mitt val av ny panna (dock inte pga deras kvinnor), utan pga 95% verkningsgrad (vilken betydelse det nu har när veden är gratis), automat "sotning" och tändning samt 222L eldstad... men övertygad är jag ännu inte.

Syftet med tråden är att utröna "alla" andra färdigheter som dessa pannor har, typ återvinningskoppel, reglering av framledningstemp (kurvor mm), snabb uppvärmning av pannan, trådlösa fjärr, SMS-funktioner, osv.

Något som irriterat mig mycket är att det är väldigt svårt att hitta riktig teknisk information om dessa Österrikare :mad:.

Några inledande frågor:
- Hargassner har en snabbladdningsventil och jag tolkar att ETA har något likande, men inte Fröling?
- Någon som vet vilken typ av ventil det är?
- Hur reglerar dessa pannor cirk.pumpen = går det att använda "intelligenta pumpar" typ Magna?
- Någon som har erfarenhet av hur inomhus temp.regleringen fungerar med dessa pannor?
- Någon som har erf. av att "trimma" dessa pannor för att få lite högre temp i acken än 90 grader?
- Hur fungerar deras TVA reglering?
- Är automattändningen pålitlig?

Alla glada tillrop och information som gäller Österrikiska pannor tages varmt emot:D
 
Själv valde jag ETA, mig personligen har den allt jag kan önska i förhållande till priset. Men Hargassner eller Fröling tror jag också är toppannor som inte gör någon besviken. Hargassner med 222L ved skulle jag nog valt före Fröling S4 om prisbilden upplevs acceptabel.

Du kan också kika i tråden "Österrikiska vedpannor"
 
Jag tycker keramiken ser enklare ut på ETA. Kanske billigare?
kan vara värt att kolla upp vad keramiken kostar på ovan nämnda pannor innan du köper nått.
 
omv.peter skrev:
För tillfället ligger Hargassner på förstaplats i mitt val av ny panna (dock inte pga deras kvinnor), utan pga 95% verkningsgrad (vilken betydelse det nu har när veden är gratis), automat "sotning" och tändning samt 222L eldstad...

Syftet med tråden är att utröna "alla" andra färdigheter som dessa pannor har, typ återvinningskoppel, reglering av framledningstemp (kurvor mm), snabb uppvärmning av pannan, trådlösa fjärr, SMS-funktioner, osv.

Något som irriterat mig mycket är att det är väldigt svårt att hitta riktig teknisk information om dessa Österrikare :mad:.

Några inledande frågor:
- Hargassner har en snabbladdningsventil och jag tolkar att ETA har något likande, men inte Fröling?
- Någon som vet vilken typ av ventil det är?
- Hur reglerar dessa pannor cirk.pumpen = går det att använda "intelligenta pumpar" typ Magna?
- Någon som har erfarenhet av hur inomhus temp.regleringen fungerar med dessa pannor?
- Någon som har erf. av att "trimma" dessa pannor för att få lite högre temp i acken än 90 grader?
- Hur fungerar deras TVA reglering?
- Är automattändningen pålitlig?

Alla glada tillrop och information som gäller Österrikiska pannor tages varmt emot:D
Jag kan iallafall förklara lite hur det fungerar på Hargassners panna.

*Ja pannan har en snabbladdningsventil, i form av en trevägsventil som heter Hargassner HKV och komplett med ett 90graders 230v ställdon med en gångtid på 18s
Återgår till ursprungsläget vid strömbortfall.

*Självklart kan man styra a-klassade pumpar, du får ju inte montera annat längre.

*Den mekaniska säkerhetstermostaten slår ifrån vid 100grader.
 
Redigerat:
Fördelen med vedpannor typ orlan du nämner är att man lär sig otroligt mycket. Man vet efter ett tag hur en panna inte ska vara..:D
 
  • Gilla
obba och 2 till
  • Laddar…
@Jannez69:

He He, jag med gamla Trofast från 1963!

Jag är i samma läge som TS, förutom att jag behöver pellets på nåt sätt oxå.
 
  • Gilla
omv.peter
  • Laddar…
rca1959 skrev:
@Jannez69:

He He, jag med gamla Trofast från 1963!

Jag är i samma läge som TS, förutom att jag behöver pellets på nåt sätt oxå.
Väntar med spänning på ditt beslut.. ;)

Jag har min ETA hemma men har så fullt upp med annat + ihållande kyla. Har inte hunnit moka in den ännu. Men givetvis ska premiärbrasan firas så alla får höra vad den går för :)
 
  • Gilla
obba och 1 till
  • Laddar…
Ja då är den första Hargassner HV 40 beställd till Sverige :wow:!!!
Tredje HV pannan, så nu är vi inte längre få utan flera HV ägare i Sverige (y)
 
  • Gilla
Eppesaxon och 1 till
  • Laddar…
Grattis!!
 
Grattis vad roligt.
 
I vanlig ordning väntar vi på fortlöpande dokumentation, såväl i text som i bild.:cool:
 
Behåller du gamla tanken??
 
Sweet! Låter som det finns förutsättningar för en riktigt riktig vedanläggning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.