Hej!

Jag håller på med ett projektarbete angående miljö- och ekonomiska faktorer inom byggbranschen. Jag har kommit en bit på vägen men det är en sak som får mig att slita mig i håret, jag vet inte hur det ska gå att lösas!

Företag som använder betong i sin tillverkning får inte användning av all betong de tillverkar utan en del blir till spillbetong. De företag jag har kollat upp och frågat vad de gör med dem säger att de bara tar upp det, transporterar det och använder det ibland till fyllning i vägar, osv. Men det var en ekonomisk och miljökostnad som gjorde att de förlorade mycket på det.

Det jag undrar är vad företag ska göra med all betongspill som blir till. Kan man krossa det och använda det som grus eller vad ska man göra? Det ska alltså vara någonting som är hållbart för miljön samtidigt som företagen ska slippa gå minus eller förlora flera miljoner per år på grund av detta. Är tacksam för svar!
 
Jobbar själv i byggsvängen, å ser all överskotts betong som bara pumpas ut på backen till ingen nytta,. En ide är ju att ha några st färdiga formar redo, för att gjuta mothållsblock lr liknande klumpar, som kan användas till nått vettigt senare i byggfasen.
 
Jag jobbar inte i byggbranschen men tror att Malten är inne på rätt spår. Betong kan ju inte sparas, så frågan är om man kan gjuta något av dem som går att använda eller sälja. Det bör ju vara något som är hyfsat enkelt att tillverka så att man inte behöver ha med en massa dyr utrustning. Kanske sådana där murar som man har för att dela upp en väg tillfälligt vid ombyggnader?

Man kan ju tänka sig att man häller ner någon slags armeringsfibrer i den överblivna betongen så att man får in armeringen på det sättet. Då behöver man inte hålla på och armera sina extraprodukter.
 
Hörde av en kollega att en kille på betongstationen tillverkade (och sålde?) vanliga trägårdsplattor som han tillverkade av betongspill. Kanske för att få en liten svart sidoinkomst. Hur storskalig denna versamhet var vet jag ej.
 
Jag har kommit på ett sätt att ta tillvara på betongspillet. Tanken är att man ska göra en kvadratisk form med volymen på ca 70 liter. Den ska se ut ungefär såhär:

Man ner betongen som blir över i formen och sätter ner armeringsjärn. Sedan upprepar man det 2-3 gånger till och då har man fått till en ihålig form. Då kan man använda den som en soptunna gjord av betong som kan användas i t.ex parker med mera.

fin bild.png
 
Redigerat:
Problemet med att tillverka är att det bör ske på plats på bygget. Men det bör vara på betongstationerna att sköta det. Så ska de i så fall ha en form som de kör fram och tillbaka? Kanske kan få btg att vibbas av körningen :)
 
Det är just derför man bör gjuta nått som kan användas till själva bygget, på platsen betongen körs ut till. Annars faller ju hela poängen med miljö å ekonomi tänket. Extra transport med lastbil både kostar å siktar ner miljön. Sen att gubbarna går på ackord, gör ju inte att dom tänker lägga ner tid på att ta hand om spillet, på nå vettigt sett.
 
Jag antar att det är mycket dyrare att ha för lite betong än för mycket när man gjuter i dessa sammanhang men rätt lösning måste ändå vara att se till att man har lagom. Att använda laserinstrument och liknande kombinerat med smart mjukvara för att beräkna betongbehovet borde gå.

För några år sedan jobbade jag på ett företag som utvecklar totalstationer (vanligt använda på byggen) och då fanns det en liknande funktion som kunde mäta på en hög med schaktmassor och beräkna hur många lasbillslass det behövdes för att transportera bort den. Förmodligen behöver man bara en ny "app" till ett sådant instrument för att lösa detta, om det inte redan finns.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bäst är givetvis om man kan gjuta något på bygget till senare i produktionen men det är inte alltid så lätt att ha extra grejor man behöver gjuta. Att mäta exakt hur mycket man behöver skulle kanske gå, men det är svårt. Dels så packar sig betongen, dels så rinner det ut en del i makadamen eller genom formen. Sen så kan man inte vänta för länge utan ofta mäter man samtidigt som man lägger ut betongen.
 
Betongfabriken jag bor "granne" med tar med sitt spill tillbaka, låter det bränna, och krossar det sedan till ballast, som återanvänds i nästa blandning.


Förmodligen är det inte kostnadseffektivt, eftersom de gärna stannar till hos mig och häller ut spillbetong, när jag vill ha sådan :)

/ Fredrik
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Betongfabriken jag bor "granne" med tar med sitt spill tillbaka, låter det bränna, och krossar det sedan till ballast, som återanvänds i nästa blandning.


Förmodligen är det inte kostnadseffektivt, eftersom de gärna stannar till hos mig och häller ut spillbetong, när jag vill ha sådan :)

/ Fredrik
Hej Fredrik!

Jag håller på med ett projekt kring återanvändning av detta. Kan du uppge vilken betongfabriken är så kan jag prata med dom?
 
Parkerfowl Parkerfowl skrev:
Hej Fredrik!

Jag håller på med ett projekt kring återanvändning av detta. Kan du uppge vilken betongfabriken är så kan jag prata med dom?
Välkommen till Byggahus @Parkerfowl!
Ditt premiärinlägg nominerar jag till dagens trådlyft, drygt tio år senare är det kanske inte troligt att betongfabriken du frågar om har kvar precis samma arbetssätt?
 
F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus @Parkerfowl!
Ditt premiärinlägg nominerar jag till dagens trådlyft, drygt tio år senare är det kanske inte troligt att betongfabriken du frågar om har kvar precis samma arbetssätt?
Hej!
Vill inte minnas att jag frågade dig något men även om dom inte har kvar samma arbetssätt så är det uppenbarligen något som dom sysslat med tidigare och någon på plats kanske har dokumentation av det. Tack.. för.. ingenting..
 
Parkerfowl Parkerfowl skrev:
Hej!
Vill inte minnas att jag frågade dig något men även om dom inte har kvar samma arbetssätt så är det uppenbarligen något som dom sysslat med tidigare och någon på plats kanske har dokumentation av det. Tack.. för.. ingenting..
Du ställde inte frågan till mig heller, men jag har ändå viss koll på ämnet. Jag är högst tveksam till att överbliven betong krossas för att sedan användas i produktion igen, åtminstone i certifierad tillverkning med alla krav som är. Sen att det krossas för att säljas som fyllnadsmaterial vet jag görs på en del fabriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.