Jag planerar en liten gjutning och behöver lite tips och råd. I grunden är det dränering av ett kallgarage som ska göras. Garaget har en baksida som är murad med natursten. Denna baksida är intryckt i backen upp till taknivå. När det har regnat så är väggen full av små fontäner. Eller ja, i de flesta fall rinner det bara ur ett tiotal hål under den närmsta veckan efter ett regn. Detta gick inte att lösa med takavvattning, det är helt enkelt vatten som kommer uppe från kullen och rinner ner i backen.

Nu har jag grävt upp så djupt och brett som möjligt (dock är det ganska smalt bitvis). Väggen är väldigt ojämn eftersom den är gjord i natursten. Jag har tänkt mig att gjuta på ett lager för att få en jämn yta att sätta ett tätskikt mot. Även om jag inte har märkt någon instabilitet i väggen så skulle jag känna mig tryggare om jag kunde åstadkomma en bra gjutning som satt ihop med väggen.

Jag kommer att byta syllen efter att dräneringen är fixad (eller den heter kanske något annat när takstolarna ligger på den?). Som jag har förstått det så är det riskabelt att lyfta på syllen utan att stabilisera väggen först, främst för att de övre lagren av stenar inte verkar vara lika fastmurade som de lägre lagren.

Är jag på rätt spår med en gjutning eller borde jag göra något annat? Om jag går på gjutningen så har jag ett par frågor till...

Hur gör jag får så bra vidhäftning som möjligt med stenen? På ett par ställen kan jag nog göra några smarta ankare men jag känner mig inte bekväm med att köra slagborr i stenarna i någon större utsträckning (jag vill inte ha väggen på tårna). Alltså vore det bra att få vidhäftning på ytan av stenarna. Att jag ska vara noggrann med att få bort allt skräp kan jag ju räkna ut, men finns det någon primer eller annat som hjälper till?

Vilket upplägg ska jag ha med armering? Kan ett nät med 150 mm maskor funka? Räcker det att jag håller måttet mellan armering och utsida strikt över 20 mm? Kan jag lägga armeringen direkt emot stenen eller gäller samma mått där? Jag tänker att även om det skulle bli en luftficka någonstans så kommer det ju inte in något nytt syre, så det borde vara ok. Om en utstickande sten eller annat gör det omöjligt att hålla minmåttet på ett visst ställe ska jag lägga armeringen ytligare eller strunta i att armera där?
 
Hej Jonas..
Om väggen är som du säger, så skulle inte jag lägga ner så mycket arbete och tid på den ..
Nej ta bort naturstenarna , hela väggen ... och mura upp en helt ny vägg..
för mig känns det mycket tryggare.. nästan allt jobbet kan du göra inifrån..
mao. både putsa utsidan och sätta mattan......det mesta i vart fall..
Och glöm inte att du dränerar ordentligt innan du fyller igen...på baksidan.
Syllen är den som ligger närmast grunden , hammarbandet ligger närmast takstolarna
och i ditt fall är det både och....
Eti..
 
Är det en allmän åsikt att man borde riva en sån vägg och bygga upp den på nytt? Eller har ingen annan pallat läsa inlägget? Jag tror inte väggen är i dåligt skick. En ny vägg skulle ta mindre plats men jag tycker det är synd på den befintliga väggen. Och det är en massa jobb att få bort den. Om det inte finns någon väldigt bra anledning till att riva så kommer jag inte att göra det.

Eller det kanske är väldigt svårt att få kontakt mellan sten och en gjutning?
 
Det är inte den enklaste vägen du tar , men det skall nog gå bra,
Du har tydligen grävt på baksidan av väggen ser jag nu , sorry
om du gör gjutningen ca 10 - 12 cm och lägger nätet på 5 cm och fixerar det på det avståndet så kan det bli bra..
nej det gör inget om någon sten sticker ut men gör hål i nätet så mattan sitter väl..
Bygg upp en form och gjut en 40 - 50 cm åt gången utmed hela väggen och var noga med att packa väl med en stamp. blöt naturstenen med vatten och strö på lite ren cement innan du lägger på bruket på stenarna, så griper det fast ordentligt.. ha inte cementen för torr utan att du ser att den kryper in mellan stenarna också..
låt gjutningen stelna till lite mellan passen, innan du går vidare...med gjutningen...
Eti..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.