Vad innebär polisgodkänd installatör?

Håller på att kolla lite på larm och funderar väl på två firmor just nu.
Dock är den ena inte "polisgodkänd"

Finns det någon nackdel med detta?


Om jag köper ifrån den som inte har polisgodkännande, får dom överhuvudtaget installera hemma hos mig?
Kan jag få problem om jag använder mig av dom?
Måste en larmfirma ha ett polisgodkännande, eller är det under spec. förhållanden som dom måste ha det?

Ja... det vart några funderingar, men lite lost på sådant här.
Tacksam för hjälp.
 
Hittade detta:
Polisgodkänd larminstallation
Av polisen godkänd larminstallatör innebär att personal samt ledning av larmbolaget uppfyller polisens krav för larminstallationer. Det innefattar kontroll mot brottsregistret samt ekonomisk granskning av bolaget. Och tar du hjälp av oss får du en polisgodkänd larminstallation.

[h=1]Larminstallation – av polisen godkänd[/h]Svenska Alarm är av polisen godkänd larminstallatör. Vill du ha ett hemlarm eller företagslarm kopplat mot larmcentral krävs det att larminstallatören är godkänd av polisen.
 
Polisgodkännande är den enklaste formen av kontroll av en larminstallatör vilket nästan alla installatörer har.

Som skrivet ovan görs en kontroll mot bl.a. belastningsregister.
Ska man hårdtolka lagen så måste den som utför en larminstallation ha ett polisgodkännande om larmet kan påkalla en insats från polisen, vilket teoretiskt alla larm med en sirén kan.

Då kostnaden för ett polisgodkännande endast är några hundralappar (för ett par år sen, kanske nån tusenlapp nu) så ringer varningsklockorna starkt när en firma inte har detta.

Det blir oxå svårare att t.ex. koppla upp larmet mot en larmcentral då flera av dessa har som krav att installatören ska vara polisgodkänd.

Mitt tips till dig är att välja den som har godkännandet.
 
Om då en larmfirma som är utan polisgodkännande installerar hos en kund, kan då kunden råka ut för problem, rent juridiskt sett menar jag.
 
Nä, du får ju installera själv om du vill (med lokal siren, jag vet itne hur många "öppna" larmcentraler det finns)
 
Hittade denna lilla lagtext som det va många år sedan jag läste, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19831097.htm

I paragraf 1 och 2 framkommer tydligt att ett företag inte får installera ett larmsystem kopplat mot larmcentral utan polisgodkännande, dock okej att installera ett sk lokalt larm eller uppringt till t.ex. mobiltfn.
 
Jag jobbar inom branschen så jag kan ge min syn på saken.

Ett polistillstånd kan i princip vem som helst få. Enda kravet är att man vid ansökningstillfället inte finns med i belastningsregistret (fortkörningsbot och mindre förseelser undantaget). Dock är det endast firmatecknaren som behöver vara straffri vid ansökningstillfället så om man har onda avsikter kan man skaffa ett polistillstånd med lite kreativitet. Polistillståndet i sig säger absolut ingenting om hur seriös en firma är då det inte finns någon som helst kontroll eller uppföljning. Har man inget polistillstånd alls får man inte installera larm oavsett om det skall kopplas till central eller inte. Enligt §2 i larmlagen får larminstallationsverksamhet inte bedrivas utan tillstånd. Och enligt §11 kan man om man bryter mot §2 dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader.

Det enda i larmbranschen som någotsånär kan fastställa om en aktör är seriös eller inte är om företaget har SBSC-godkännande. Då sker iallfall en årlig kontroll av bolagets verksamhet och ekonomi.
 
Nja, håller med elhenke om att en SBSC-certifiering nog är det enda som kan ge någon form fingervisning om en leverantör är seriös eller ej.

Har tipsat förr, men gör det igen.
Är man inte insatt, köp larm av en SBSC-certifierad anläggarfirma.
Kolla i databasen på http://www.sbsc.se

Tolkar man larmlagens paragraf 1 så är en "larmanläggning" en anläggning som är inrättad för att vid intrång, överfall eller annat liknande brottsligt angrepp avge signal till en särskild larmmottagare. D.v.s. att vilken firma som helst får installera ett lokalt larm då det i lagens mening inte är en "larmanläggning" i.o.m. att larmmottagare saknas.
 
Jag skulle vilja se den Svenne Banan som får böter för att han satt upp ett Clas Ohlson-larm med GSM-uppringare till sin mobil...
 
Det där är väl mest en marknadsföringsgrej?

Nu är det iofs 20 år sen jag jobbade med sånt där men jag vill minnas att klassificeringen av anläggningen är viktigare. Numera verkar klasserna vara 1-4, men jag har för mig att på den tiden pratade vi om A-klassade installationer.

Jag vill minnas att vid A-larm från en A-klassad anläggning så larmade larmcentralen polisen direkt. Men som sagt var, det är kanske inte riktigt samma regler idag.

Edit: Läste lite hos SSF och ser att de flesta av de anläggningar vi installerade nog skulle klassas som Klass 4 idag. Även larm vi installerade i bostäder uppfyllde de flesta kraven utom övervakad larmlinje.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.