Jag har hittat ett litet Torp som är ett 1 ½ plans hus från 1920år
Det står idag på torpargrund ca: 40 kvm. Murstock.
Det finns idag indragen 3fas el i huset.


Avlopp och vatten måste grävas nytt och värme.

Min tanke är att strippa huset ner till stommen/takstolar. Bygga ut 20 kvm krypgrund, 3 st takstolar. Bergvärme med vattenburen golvvärme. Ny 3 kammarbrunn. Nytt vatten.

Kommer med en till gubbe gör allt själv förutom de som måste göras av fackman, ROT på de.
Inget jätte lyx på ytterdörr/fönster och Inget jättelyx kök o bad.

Vad tror ni på kostnad och tid ?
 
Under dessa förhållanden skulle jag starkt överväga att riva ner det befintliga och bygga helt nytt, det blir troligtvis enklare/snabbare.
 
Tack för svar Gabbe1.
Kanske skulle skrivit att själva strippning av huset ner till bjälklag, regelverk och takstolar Inte är med i tidsräkningen.
För vitsen med detta bygge är att komma billigt undan iom första huset. Huset är helt rektangulärt och kommer förbli det, då är de väl ändå bra att kunna använda befintlig stomme, prismässigt.?
 
Min erfarenhet är att stora renoveringar (som i ert fall) tenderar att bli minst lika dyra som nybyggen, samt att de nästan alltid tar längre tid.
Reglar och takstolar är mycket små kostnader i ett nybygge så det finns tyvärr inte mycket att spara på att återanvända befintliga.

Observera att detta är min åsikt/erfarenhet och ingen absolut sanning, det varierar ju såklart från fall till fall.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Stomme och takstolar är kanske en kostnad på 30-50.000......
 
Tackar för svar Gabbe och Enk

Ja de va juh inga större summor att prata om så fall att spara.
De blir juh ändå nästa som att bygg helt nytt.

Undrat då om man petar ner de helt. Kan man utnyttja ROT?
 
Prisläge på torpet?
Vad kostar ett större torp?
 
Kommer få de för 100-200K. Är "Tomten" jag köper.
 
K
Rot gäller tyvärr inte nybygge.
 
Nä de jag vet. Då blir de att behålla stomme av torpet och bygga ut och renovera så jag kan använda ROT
 
kanis skrev:
Rot gäller tyvärr inte nybygge.
Har lärt mig idag att det funkar utmärkt att använda ROT fast man petar ner huset och bygger nytt.
Finns de ett befintligt hus lixom, spelar ingen roll hur man gör det.
Som i mitt fall kan jag fixa allt som har med markarbete att gör. Värme vatten avlopp och bygga ut den grund jag tänkt, sedan riva allt och bygga nytt på de.
 
Är du säker på det?
Kopierat från skatteverkets hemsida:

NYBYGGNAD — RIVA ETT GAMMALT HUS OCH BYGGA ETT NYTT
Skattereduktion medges inte för rivning av gammalt hus.
Om ett äldre bostadshus eller komplementhus rivs och ett nytt hus uppförs räknas detta som nybyggnad oavsett om byggnationen sker på den gamla grunden eller att gammalt byggnadsmaterial återanvänds.
 
Redigerat:
Vet bara ett de finns dom som gör precis så utan problem. Beror väl på hur man gör det. Vi kommer inte ex behöva rivningslov av kommunen. Vi behöver söka bygglov bara på de vi ska göra.
 
Ja, att det går att fuska och uppge felaktiga uppgifter för att på så sätt betala mindre skatt är ju såklart fullt möjligt och förmodligen väldigt vanligt, dock olagligt.

Men visst, gör du först utbyggnaden, sen river det gamla huset och bygger nytt så borde det möjligen gå att motivera att du skulle vara berättigad till ROT, men det blir ett väldigt omständigt sätt att bygga jämfört med att riva allt och sen bygga nytt.
 
Redigerat:
Priset och kostnaden att bo är viktig faktor för mig. Får bli krångligt , bara de blir bra i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.