A
Hej!

Jag ska sälja min bostadsrätt. Det enda som är en aningen tveksamt är badrummet.
Jag vet inte när det är renoverat sist. Det är plastmatta. Plastmattan är trasig ca 4 cm. Jag bifogar en bild. Jag har mätt fukt (med svärfärs fuktmätare) och satt ditt silikon. Fuktmåtten var godkända.
Min fråga är, bör jag göra en egen besiktning på badrummet? Detta för att inte skrämma iväg köpare. Jag har förstått att denna trasiga del av badrummet inte är något större problem så länge värderna är ok och silikonen kollas så den sitter. Hur skulle ni tänkt?

Jag bifogar en bild på skadan. skada.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror Ju på vart i badrummet den skadan är, om den ska vara avskärmande, ser ut som de är uppe på väggen, är det i själva duschutrymmet eller vart ?
 
Jag skulle inte ha gjort det. Om nu köparen är orolig så får han/hon ta dit en egen besiktingsman.
 
A
Den är längst golvet. Det ljusa som syns på bilden är början på väggen. Jag skickar med en bild. Skadan markerar jag med ett kryss. skada 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skulle kräva att det är ett par Cm vatten över hela golvet för att det ska komma in vatten där om det inte fanns någon silikon där.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att besikta denna skada.
 
Nej, blanda inte in en egen besiktningsman. Bes. mannen kommer att friskriva sig från ansvar, dvs. beskriva riskerna på ett sätt som troligen skrämmer bort köpare ännu mer.
 
O
skippa besiktningsmannen... men var tydlig att du gjort den lagningen.
Vad är det för årsmodell på badrummet?
 
Rent formellt behöver du inte säga något alls. Lagningen är lätt synlig och hade ingått i köparens undersökningsplikt om det varit en villa. Jag tror att reglerna är ungefär desamma för bostadsrätter. Jag tycker inte heller att det är moraliskt fel - du har ju kontrollerat skadan och tätat den, och som Beltis säger är risken för att det ska komma in vatten i det närmaste noll. Det som finns kvar är en estetisk brist, och sådana finns det ju alltid mängder av när man köper begagnad bostad. Om köparen frågar är det ju bara att du svarar att du gjort en fuktmätning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.