Hej!

Skulle vilja lite tips på hur vi ska göra med vårt sovrum i vår nya lägenhet. Väggen där garderoben står är 3.25m och väggen med fönstret är 4.10m.

Vår tanke är att i stället för garderob så kommer vi sätta upp inredning på väggen (tänk Elfa/IKEA) vilket bygger ca 45cm på djupet. Sen tänker vi 60-70cm gång följt av en vägg med skjutdörrar på varsin sida.

Runt sängen får vi då ca 70cm på varje sida och vi får ca 80-90cm fråm dörr till säng.

nybohovsbacken-99.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni, det blir ju litet men frågan är vad vi annars skulle kunna göra. Vända sängen och ha huvudändan mot köksväggen och sen ha vanliga garderober på vänsterväggen var det vi tänkte från början men vi undrar om inte detta blir bättre?

Sängen är en 180x200cm säng och sovrummet är det enda rummet där vi kommer ha plats för klädförvaring.
 
Jag hade valt den lösningen, jag tror det blir bra.

Det ser ut som att ni har en TV eller något på väggen i sovrummet. Jag skulle fundera på om den verkligen behövs där, då den kommer ta bredd från den redan ganska trånga passagen mellan säng och vägg.

Fundera också på om ni verkligen behöver skjutdörrar. Man kan ha en öppning istället, och se till att inreda på ett sådant sätt att de fina kläderna syns. Då kan man också få till krokar eller liknande på väggen mot sängens huvudända, något man inte kan om skjutdörrarna ska kunna skjutas fram och tillbaka där.

Oavsett om ni har de ovan föreslagna krokarna, bör ni fundera på hur ni gör med kläder som är påbörjade. Dvs var hamnar kläderna som man tar av sig på kvällen. Om man har ett så litet sovrum som ni kommer ha med föreslagen garderobslösning, finns det ju ingen plats för en stol eller liknande att lägga ifrån sig dessa på.
 
Bra kommentarer jonmo!

TV'n är faktiskt en elspis som vi tänkte väggmontera, den tar ca 20cm så det är inte säkert att vi sätter upp den där utan kanske sätter den i vardagsrummet i stället där vi har mer plats.

Anledningen till skjutdörrar är som du du säger för att vi inte vet hur vi skulle kunna visa kläderna på ett snyggt sätt. Rädd för att man börjar slarva och sen så ser det inte alls lika bra ut längre. Men det tåls att fundera på, ev. kan tjejens alla väskor m.m. få snygga hyllplan och agera konst på väggarna.

Krokarna var en idé jag också tänkt på, för om vi nu tar skjutdörrar så tänkte jag bygga in dem i väggen. Och då skulle man kunna ha krokar på väggen på insidan. Sen kommer vi även ha en tvättkorg bakom väggen där vi lägger all smuts.

Vi är 99% säkra på att vi tar den här idén men vi får fundera lite på skjutdörrarna...
 
Givetvis kan man ha skjutdörrarna i väggen, den uppenbara invändningen mot det är att den blir mycket tjockare. Om ni kör skjutdörrar tycker jag du ska ha en tunn vägg, typ en stor täckskiva bara, och sedan dörrarna fritt bakom. Krokar limmar du på insidan av dörrarna istället, det borde gå att få tillräckligt stadigt. Krafterna av kläder är ju inte jättestora, särskilt om man sätter upp ett antal så man inte kör all belastning på en. För att få styrka rekommenderar jag en vertikal träribba som du i sin tur fäster kroken i. Då fördelar du krafterna på ett bra sätt.
 
Det låter smart,. En täckskiva i stället för att regla upp en hel vägg och eventuella krokar på baksidan av skjutdörren. Vi pratar mest om någon morgonrock så inte så mycket vikt.

Men vi funderar just nu på snygg inredning så vi kanske slipper skjutdörrarna och bara har väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.