A
Jugend skrev:
Ja det är klart. Men i Sverige har vi kanske haft världens mest fria bostadsmarknad. Stort skatteavdrag för lån, inga amorteringskrav överhuvudtaget, inga annuitetslån, ingen väsentlig fastighetsskatt etc etc.
I och med detta menar jag att man har låtit marknaden prissätta hus utifrån den som är beredd att ta högst risk för man har inte ställt några som helst krav på att man skall amortera i kalkylerna. "Valet" för köparen att amortera eller inte för att kunna köpa sig en bostad urholkas genom detta.
Ja, jag kan hålla med om att det är så det ser ut i dagsläget. Det ser dock annorlunda ut t.ex i Finland, de har avdragsrätt för räntor men tydligen en stark kultur att amortera på 25-30 år, ingen vill ha amorteringsfria lån där om jag fattat det rätt.
 
Jag och make har 2 350 000 i lån (det är hela huset värde plus lite till tyvärr), sammanlagd inkomst på 50 000 kr/månad och amorterar drygt 4000 kr/månad. Vi klarar oss utan problem men det är inte kul att vara så högt belånad.
 
Eller så har man två jobb, jag pungade ut 40.000 rent när jag körde två jobb. Brorsan min har vanligt jobb och sedan en veckas jour, han pungar ut 35-40.000 och jobbar mindre än vad jag gjorde.

Efter skatt. Sedan tjänar snickare här upp över 25k. Och att det inte går att bygga en kåk här? En kollega till mig köpte tomt för 500.000, byggde hus på 50 kvadrat med stor terass för 150.000. Skit mysig är den :)
 
Ursäkta fräckheten, men köpte han tomten i ett dagvattenbrott?
En snickare kanske tjänar 25 efter satt i sthlm men priserna är minst det dubbla mot vanliga småstäder.
Det där med dubbla jobb är något man löser när man är ung, är man över 30 får man andra prioriteringar.

Robinvvs skrev:
Eller så har man två jobb, jag pungade ut 40.000 rent när jag körde två jobb. Brorsan min har vanligt jobb och sedan en veckas jour, han pungar ut 35-40.000 och jobbar mindre än vad jag gjorde.

Efter skatt. Sedan tjänar snickare här upp över 25k. Och att det inte går att bygga en kåk här? En kollega till mig köpte tomt för 500.000, byggde hus på 50 kvadrat med stor terass för 150.000. Skit mysig är den :)
 
bra-byggare skrev:
Amorterar man noll kronor så håller jag med om att det gör varken till eller från, men alla andra positiva belopp man amorterar gör väl ändå skillnad?

Men en miljon i lån med 5% ränta som man amorterar på 30 år, dvs 2777kr/mån kommer man efter 30 år ha betalat 526 tusen i räntor efter skatteavdrag, totalt 1,5 milj eller i genomsnitt 4240kr i månaden om man räknar ihop räntor och amorteringar. Amorterar man inte alls har man efter 30 år betalat ca det dubbla i räntor, dvs drygt 1 milj i räntor men du har hela skulden kvar och har betalat 2900kr i månaden, dvs endast drygt 1300kr i månaden mindre i genomsnitt jämfört med om du amorterar.


Eller så kankse man tar sina miljoner och gör annat med dem som generar pengar, det är lite olika.
Men jag förstår din poäng.
 
A
Andy78 skrev:
Eller så kankse man tar sina miljoner och gör annat med dem som generar pengar, det är lite olika.
Men jag förstår din poäng.
Oavsett om man investerar eller amorterar (lämpligen väljer man det mest lönsamma alternativet) så finns det poänger med att försöka minska sin räntebärande nettoskuld. Det är uppfattningen att det inte gör någon skillnad jag vänder mig emot mest.
 
Jugend skrev:
Fast det bygger ju på om du inte har någon förräntning på kapitalet utan bränner det. Då är det negativt med att inte amortera. Men har du tex 10 % avkastning på ditt kapital så är det inte nödvändigtvis lika dåligt.
Du får gärna berätta var man har 10 % i avkastning till lägre risk än att amortera.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Har lite samma som dig TS.
Bor i sthlm där priserna är höga.
Bodde tidigare i lägenhet i bromma (relativt centralt) och betalade 9600 kr i månaden för en 3:a. på 100kvm.
Förstahandskontrakt.

Jag och sambon tröttnade på lägenhetslivet och började leta hus.
Köpte ett för 2,75 miljoner. Byggt 71 men det var nyrenoverat hela utsidan med ny träfasad, nytt komplett tak inkl takstolar etc. Nya 3-glas i hela kåken samt nytt badrum. Bara resten av det invändiga kvar. Drygt 1ha tomt. Ca 2 mil ifrån bromma.

Förhandlade fram endast bottenlån. Ingen kontantinsatts. Belåningen ligger på 100%. Vi hade inte 15% sparat. Inte många som har det.

Lån kostar ca 8000 kr i ränta (6000 kr avräknat med skatte red)
3000 i drift.

Så ca 11.000 i månaden läggs på boende. Sedan ca 11.000 på övrigt som bil,bensin,dagis,försäkringar etc.

Inkomst 30.000 netto då sambon är f-ledig. Det är tufft och läskigt med små marginaler.
Men när sambon börjar jobba blir det mer pengar i kassan :)

Som det är nu klarar vi oss med att 1 person är sjuk, arbetslös, f-ledig.
Det är skönt.

Men räntor kan stiga så vi kommer att binda om lånen nästa år.
För tillfället amorterar vi inte pga att sambon går hemma.

Så min slutsats.
Det kan gå åt helvete oavsett om du bor i hus, lägenhet, husbil etc.
ALLT blir dyrare o dyrare.
Man kan aldrig veta vad som händer i livet.

I ett hus kan man påverka kostnaden. Det kan man inte i en hyreslägenhet.
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Nackdelen med fullbelånat eget boende är att man inte kan göra så mycket när det skiter sig. Om du inte har råd att bo kvar, och priset du kan få ut ligger väsentligt under befintliga lån så får du svårt att sälja ... Bor du i en hyresrätt har du större möjlighetet, du kan t.ex lyckas byta till en mindre eller billigare lägenhet.
 
Man ska också tänka på att om belåningsgraden är för hög och priserna sjunker så kan banken kräva nån annan säkerhet för lånet och/eller kräva högre amorteringstakt. Det händer väl inte så ofta, men det kan bli extremt besvärligt i en sån situation.
 
Shit man tror ju knappt vad man läser här inne, belånade över husvärde och topplån hit och dit, ni måste känna er lyckliga va ?
 
Belånad över husvärdet är väll inte så jätte vanligt?
 
395 000 i huslån (inköpspris 470 000) amorterar inget på huset då vi ligger på 75% och renoverar för värdeökning, andra hus på gatan har gått för kring 800 000 dock har vi större hus.

betalar bara ränta kring 1300 tror jag så med drift ligger vi på cirka 3500-4000kr i månaden har inte riktigt koll faktiskt.
min sambo är arbetslös utan inkomst om man bortser från barnbidraget :)
själv ligger jag på cirka 22-24 netto.

när vi köpte eller rättare sagt jag köpte hus så ville jag köpa renoveringsobjekt för vid sjukdom eller arbetslöshet så är det enklare att sluta renovera än att sluta leva
 
A
Lutte skrev:
395 000 i huslån (inköpspris 470 000) amorterar inget på huset då vi ligger på 75% och renoverar för värdeökning, andra hus på gatan har gått för kring 800 000 dock har vi större hus.

betalar bara ränta kring 1300 tror jag så med drift ligger vi på cirka 3500-4000kr i månaden har inte riktigt koll faktiskt.
min sambo är arbetslös utan inkomst om man bortser från barnbidraget :)
själv ligger jag på cirka 22-24 netto.

när vi köpte eller rättare sagt jag köpte hus så ville jag köpa renoveringsobjekt för vid sjukdom eller arbetslöshet så är det enklare att sluta renovera än att sluta leva
Vad är syftet med "renovera för värdeökning"? Är det för att du tänker sälja huset när du renoverat klart och hoppas på att få mer betalt än vad renoveringarna kostat, eller är det för att kunna ta mer lån på huset men hålla belåningsgraden oförändrad, eller har du egentligen mer lån än vad huset är värt och vill höja värdet i nivå med lånet ifall du måste sälja i en hast, eller finns det andra meningar med att "renovera för värdeökning"?
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Vad är syftet med "renovera för värdeökning"? Är det för att du tänker sälja huset när du renoverat klart och hoppas på att få mer betalt än vad renoveringarna kostat, eller är det för att kunna ta mer lån på huset men hålla belåningsgraden oförändrad, eller har du egentligen mer lån än vad huset är värt och vill höja värdet i nivå med lånet ifall du måste sälja i en hast, eller finns det andra meningar med att "renovera för värdeökning"?

nejnejnej, renoverar för att ha få det renoverat kanske uttryckte mig lite klumpigt som gav utrymme för fritolkning.
men att få kanske i framtiden en så pass skaplig värdeökning så man kan låna upp till ett nytt kök eller värmesystem hade ju inte skadat.

att jag har mer lån än huset värde har jag ju inte heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.