Bra jobbat (y)
 
Jag tittade på ett soffbord hos Europamöbler där sidorna kunde fällas upp på samma sätt, men där fanns varken iläggsskiva eller snurrmekanism, så man fick två halva skivor på lite högre höjd istället bara (vilket iofs kan vara praktiskt i vardagsrummet om man vill ha stöd för pizzan framför tv'n ;)
Det här var en mycket mer genomtänkt lösning! Riktigt snyggt!
 
Larsa: Busenkel konstruktion, men jag kan nog inte skissa den bättre än patentbeskrivningen
http://was.prv.se/spd/patent?p2=HgE...2&tab=2&hits=true&lang=sv&hitsstart=0&start=0

andypandyswe: Det kan nog gå, men jag ville inte ha springa för smulor då vi väldigt sällan kommer fälla upp det ser jag inte det som ett stort problem. Att tänka på om man skall göra så är ju att man inte får något stöd i mitten mellan skivorna uppfällt så man måste nog göra något åt det då. Inte omöjligt dock.
 
Redigerat:
mycket bra och snyggt frågan är vad det kostar att tillverka ( kanske du tillverkar för att sälja privat?)
 
Riktigt snyggt!!
Min mormor har nog ett sådant bord som inspirerat!
Fast det höjer man med hjälp av en fjädermekanism och en hävarm. Då blir det lagom högt att äta vid.
Sen kan man då dra ut utdragsskivor som fördubblar ytan. Ett riktigt bra bord som jag gärna haft (och som är mitt) men det passar inte tillsammans med våra soffor... :(
 
Himla snyggt! Vi är lite sugna på att tillverka ett. Kan du ge tips?
 
En idé som jag tänkt på är att använda ett elstativ för höj- och sänkbara skrivbord som underrede till ett kombinerat matsals- och soffbord. Ett elstativ går normalt att justera mellan soffbordshöjd och ståhöjd. Så om man är riktigt trångbodd så borde ett sånt bort kunna fungera som soffbord, skrivbord och matsalsbord. Om man slaktar ett gammalt bord med iläggsskivor så borde man kunna montera överdelen av ett sånt bord på ett elstativ. Då får man den flexibilitet i storlek som ett vanligt bord har. Det borde gå alldeles utmärkt att växla mellan t.ex. ett 120-bord (2 - 4 personer) och ett 180-bord (upp till 8 personer) med utdragsskivor.

Ställer man bordet på hjul så blir det lätt att flytta det mellan olika platser. Man kan dessutom justera höjden på bordet utan att lyfta av vinglas, chipsskålar, kaffekoppar etc. En nackdel med bordet är dock att man behöver el, men det behöver inte vara jättedåligt. Det kan ju vara rätt smidigt för både ett arbetsbord och ett soffbord om man kan dölja USB-laddare, eluttag mm i anslutning till bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.