Vi planerar att bygga hus och har fastnat för Hjätevadshus nya spira och speciellt 213. Så nu vill vi ha synpunkter på huset och så klart hus som ni tycker är mer prisvärda. Kostnade är ju en ganska viktig parameter då vi inte tror att ett "dyrt" hus blir värt så mycket mer då vi planerar att bygga i Luleå.

http://hjaltevadshus.se/hus/spira-213/
 
Vi tittade på hjältevadshus men de föll bort pga att de inte erbjöd platta på mark som alternativ. Sedan blev de även skapligt dyra när man fick hela kalkylen klar för sig, vad kommer det landa på för er?
 
Vi har fastnat för Spira 194.
Förhoppningsvis blir allt klart i veckan:)
Vi fastnade för möjlighet till fastpris(självklart ökar det med lite tillägg men det vet väl alla)
Relativt hög standard trots 'lågpris' hus.
En annan faktor som vägde tungt var att byggtiden är kort och modulerna byggs inomhus!

Vår tomt är lite speciell så för oss är det perfekt att inte ha platta på mark!
 
Vi har inte kommit så långt att vi börjat prata tillval och pris med någon, tänkte det skulle vara bra att ha lite ideer på vilka man ska börja att kolla på.
Vi vill ha minst 4-5 sovrum och tror att vi kan spara en del på att göra ovanvåningen själva, så vi har även kollat på smålandsvillans vinkelhus (nybro) men de har ju inte golvvärme och så gillar vi att hjältevadshuset är lite större.

Vad anser ni om deras konstruktioner i övrigt? jag har för mig att det var nån form av spån i väggarna och inget gips samt tygduk istället för råspont i tak. Lite skeptisk blir man ju till sånt man inte är van vid.

Finns det några rapporterade problem med "moderna" krypgrunder än?
 
Grunden har vi egen entreprenad på dock godkänd av hjältevadshus. Det finns både positivt och negativt om grundsätten.
Överlag verkar hjältevadshus enligt oss ha bättre konstruktion och standard än tex Smålandsvillan
Och framförallt bättre rykte:)

Takkonstruktionen har jag faktiskt ingen koll på men prata med en säljare och be att få leveransbeskrivningen på mail. Där framgår hela konstruktionen.
 
mrjim
Alla tomter är olika, men är det någon som har ett hum vad deras grund brukar kosta?
 
Standardpriset på grund i göteborg är ca 250 000 för material, schakt och grundläggning enligt den säljare vi varit i kontakt med.

Ingen som har några åsikter om tak med "goretex" duk under pannorna?

Ni som byggt med varmgrund, har ni tagit någon extra hänsyn till markförutsättningarna? Kan man bygga varmgrund där gär grundvattnet ligger nära markytan?
 
Byggde ett 1-plans hus på 132kvm från Modulenthus som de hette för 2 år sedan innan Finndomo kastade in handduken, fick nya ägare och bytte namn till Hjältevadshus. Alla innerväggar består av 2skivor inte bara OSB skivor (spån) utan också gips. Vad gäller takkonstruktionen så bifogar jag några bilder som får tala för sig själva.


DSC00161.JPG DSC00163.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi väntar på vårt Solid 168 som kommer i september. Vi valde länge mellan Hjältevads Solid, myresjöhus smart 168 samt Trivselhus dotterbolag movehome #21.
Vårt hus med en massa tillval går till 2,5 miljoner. Det tycker inte jag är farligt med tanke på vad vi får.
gå gärna in och läs vår blogg:
www.nordinlundahlbygger.blogg.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.