Håller på att renovera badrummet och det sitter 69mm gjutjärnsrör idag o det ska gå vidare med ett 75mm plaströr. Hittade en gummiövergång man trycker in i de gamla röret, den är uppdelad i tre delar 96-86, 86-75, 75-50mm. Att man ska skära bort 50 delen är uppenbart men frågan är om man ska dela 96-83 och 83-75 bitarna och för att sedan montera den stora utanpå den mindre i röret. Bifogar en bild på hur den ser ut.
 
  • uploadfromtaptalk1360053484228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte vränga den mindre in i den större (eller den större utanför den mindre)? Vill minnas det var så jag gjorde med en liknande nippel för några år sedan...
 
ullet
Jag delade den och tryckte ihop när jag bytte vattenlås i köket, funkade bra.
 
Krilleman
Den gumminippeln är inte tänkt att använda som du planerar att göra. Du får en förminskning i röret = Inget bra

Du borde använda en Fernco, finns att köpa tex här

Varianten 65-75/75 passar dig ypperligt. (Art nr: 3109506)

Då får du gummit utanför rören och du får dessutom en förstoring i flödesriktningen vilket underlättar flödet! (y)
 
Att jag får en förminskning stämmer inte. Röret från brunnen är 75för att sedan bli större för att sedan bli 110 vilket är inne diametern på utgående rör.
 
Krilleman
Men var kommer ditt 69mm gjutjärnsrör in i bilden då om du har 75 på brunnen och 110 på stammen?
 
Gumminippel funkar men som krilleman säger är fernco bättre då den ligger utanpå.
 
Tvekar inte på att den är bättre, ska se om jag hittar en i morgon. :)
 
Killeman de finns inget 69 rör utan gjutjärnsröret ut från badrummet är 96 invändigt och inte 110 som jag skrev heller.
 
Krilleman
M.Kristensen skrev:
Håller på att renovera badrummet och det sitter 69mm gjutjärnsrör idag o det ska gå vidare med ett 75mm plaströr
Tryckfelsnisse som varit framme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.