Vi står för en totalrenovering av ett hus och letar hälsovänliga byggmaterial, miljövänligt är inte alltid samma som hälsovänligt. :confused:

Någon som kan tipsa om ett hälsovänligare alternativ till polyretanskum?

Ett hälsovänligt fix till klinker söker vi också.

Andra tips på material som inte emitterar är mycket välkommet. (y)(y)
 
.......är du allergisk mot fix? Känns som att om du lägger en matta på golvet, har dushkabin eller badkar så kommer du knappt i kontakt det det...våtrumsmatta?

Ärmen det finns riktigt snygga badrum där man använt någon typ av hårt trä. Troligtvis dyrt.
 
Skummet ska runt fönstren? Dreva med lin i stället.
 
Förstår att det finns många frågor om denna sjukdom.
Problemet är att jag blir sjuk av kemikalier. Vi letar material med låga emissioner och utan kemikalier......inte lätt i dagen läge när man tillsätter olika ämnen för att göra produkterna lättare att arbeta med.

Jag reagerar på fixets doft, troligen tillsatser i själva produkten. En plastmatta är inte att tänka på, det enda som gäller är klinikers. Trä har ju en doft också så även det får vi välja bort.

Ang. drevning med lin så fixar jag inte det hellre, linet luktar. Dessutom vet jag inte om det går att bygga ett tätt hus med att driva med lin.
 
Känslig även när matrl är torra?
 
Det låter onekligen som en utmaningen. Jag har ingen erfarenhet av din sjukdom, så det är svårt att föreställa sig vad som faktiskt fungerar. Är tanken att huset ska vara helt tätt med minutöst kontrollerad ventilation? Polyuretanskum är ju en ganska modern uppfinning som jag också undviker.

Är tanken att du ska göra något själv, eller handlar det bara om låga emissioner efter byggtiden?

Kan du ge några exempel på material som faktiskt fungerar bra. Klinker, men inte trä. Trä känns ju spontant ganska bra annars. Jag antar att metaller, glas och keramik fungerar. Hur är det med gips, papper, lack, vanliga termoplaster som PP, PET och PE?

Jag antar att ytterst få har erfarenhet av detta, så jag tror vi behöver lite riktlinjer för att kunna veta vad som fungerar.
 
Kan man verkligen vara allergisk mot trä? Svårt att tänka mig något naturligare än (obehandlat) trä?
 
Jag har inte kollat hälsovänligheten i detalj, men jag har tilläggsisolerat med skivor av cellulosaisolering (Feelingwood) och de kändes iaf väldigt sköna att arbeta med, mycket trevligare än stenull och glasull (fast jobbigare att skära till, och givetvis mycket dyrare). Att jag valde dem beror främst pga dess egenskaper att - liksom träull och kutterspån - kunna absorbera fukt och sedan torka ut igen.
 
Doftöverkänslig skrev:
Dessutom vet jag inte om det går att bygga ett tätt hus med att driva med lin.
Det sista en i din situation ska göra är att bygga ett hus som är helt tätt.
Det var när vi började bygga täta hus som problemen blev stora med allergier m.m.
 
vectrex skrev:
Kan man verkligen vara allergisk mot trä? Svårt att tänka mig något naturligare än (obehandlat) trä?
Jordnötter och getingar är väl också naturliga?
 
Nyfniken skrev:
Jordnötter och getingar är väl också naturliga?
Sant, tänkte mest att TS skrev att det var kemikalier hen var allergisk mot.

Känns som omöjligt att leva om man är så allergisk mot trä. Det finns ju överallt! Flytta ut i skogen? Nej det går ju inte...

Misstolka mig inte nu, men jag får lite elöverkänslighetsvibbar...
 
Korvgubbe
De flesta kemikalier är väl ändå naturliga de med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.