Rullade i helgen ut 300 kvm färdig gräsmatta. Blev bra, men då vi hade haft det lite torrt ett tag hade jag ett lager med torra jordkulor som låg under gräset.

Orolig för detta tänkte jag trampa ner gräset en smula. Eftersom jag ändå skulle köra vält över alltihop tänkte jag att jag skulle kunna jämna ut det mesta.

Fel tänkt. Det regnade sedan (ordentligt) så det gick inte ens att dra välten. Nu har jag rejält med gropar i hela gräsmattan, kul va? :)

Frågan då:

Min tanke är att försöka köra vält när det har gått ett tag till. Ska jag låta det vara och sedan toppdressa upp allt när allt har satt sig? Finns det något annat sätt?

Det har ju regnat ordentligt de senaste dagarna, så allt vilar på lervälling och det blir ännu fler fotspår när jag är ute nu :)
 
Undvik att gå på den mer och se till att det inte blir torrt, gräsrötterna måste jobba sig ner och då behövs det en hel del vattning och rötblöta. Var lugn .. toppdressa och fixa till det där sen när mattan rotat sig om 3-4 veckor, bara att stödså där du toppdressar så blir det där nog kanon skall du se.

Du skulle ha sett till att fixa underlaget innan och inte efter, men det ordnar sig nog.
 
Jag skulle vänta betydligt längre innan jag belastar mattan med jobbet att tränga genom toppdressningen. Om det inte känns för hemskt så skulle jag faktiskt bereonde på var i landet ni bor låte det vara till nästa år eftersom mattan troligen kommer att röra sig ytterligare under det första året.

Det treviga med gräsmattor är att de är så taksamma att justera. Bara man tar det lite grand itaget så brukar det bli jättebra
 
Jag ÄR lugn. Funderade bara på om man skulle göra något mer nu, i stället för att toppdressa, vilket är det sätt jag visste om innan :)

När det gäller göra förarbetet så visste jag redan att man skulle gjort mer arbete tidigare, men för att få gräset på marken och ordentligt vattnat innan vi drar på semester i mitten av juni, så blev det så här.

I vilket fall som helst är det ju så jättegeggigt, så det verkar som om den har flutit ut och rättat till en del av groparna själv. Men det blir mer jobb, helt klart.

Vad gäller var i landet jag bor, så är jag i stort sett så långt söderut jag kan komma. Men jag väntar nog med att toppdressa tills nästa år, eller senare i höst. Tack för svaren :)
 
Lite is i magen gör nog susen, vänta till nästa år...

Två grundregler som jag vill dela med mig av till er som funderar på att rulla färdigt gräs.

1. Var jättenoggranna med underarbetet. Gräsmattan blir exakt så plan och fin som underlaget är nät du rullar ut gräset.
2. Vattna, vattna, vattna och vattna. Hellre lite för mycket vatten än för lite, och låt absolut inte gärset torka de två första veckorna.

Annars är det bara att rulla på. Själv har jag lagt flera tusen kvadratmeter gräs i jobbet, och det har alltid fungerat bra, förutsatt att man sköter jobbet som de två punkterna ovan.
 
Hur får man då underlaget riktigt platt och plant på bästa sätt?

// Lina
 
Mitt 6 punkts program för gräsmatta. Förrutsätter hyffsat planerad tomt

1. Gör som på gamla vägbygen. Slå ned käppar lite här och där och sen slår du ned flera.

2. Markerar önskad höjd på käpparna

3. Fyll upp till önskad höjd med jord

4. gå över ytan med "myrsteg" och platta skor, inga höga tjusiga klackar ;)

5. justera upp jordnivån till den markerade nivån

6. Så/rulla gräs
 
mats_o skrev:
4. gå över ytan med "myrsteg" och platta skor, inga höga tjusiga klackar ;)
. . . eller "välta" . . . kratta . . . "välta" . . . och kratta igen . . . ;)
 
Det brukar inte spela så stor roll, efter 1 år och lite tjäle så sjunker det lite här och var ändå. Att välta tycker jag inte ger nånting, det är knappt nån tyngd i dom där vältarna.

Det blir nästan att dressa och jämna av året därpå eller efter 2år för att vara på säkra sidan .. (om man vill ha det perfekt plant förståss).
 
M@ZE skrev:
Att välta tycker jag inte ger nånting, det är knappt nån tyngd i dom där vältarna.
Vår väger 120 - 130 kg och det är i alla fall dubbelt så mycket som mig . . . om man nu skulle "trampa" underlaget . . . ;)
 
Men välten har nog också mer än dubbla "trampytan" så marktrycket blir nog mindre med de flesta vältar?
 
Ja . . . det är ju sant . . . men, å andra sidan så var det inte speciellt tidskrävande att gå över med välten flertalet gånger samt att bättra på / fylla på där det såg ut att behövas . . .

. . . ska väl tillägga att vi väntade ett år med att rulla ut gräs för att jorden skulle sätta sig något. Vi har fyllt upp en hel del men slutresultatet är över förväntan . . . än så länge . . . ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.