Försöker desperat följa VVS-ritningen från husbyggaren. VVS-butiken som jag besökte för att köpa avloppsdelar menade att det i princip inte gick utan att jag behövde bygga en vägghängd toalett för att kunna lösa problemet. Men jag fick inte bästa förtroende för expediten eftersom han i princip idiotförklarade mig när jag tänkte dra avloppet själv. :thumbdown:

Jag kan köpa att en dylik lösning kanske inte är den bästa eftersom toaletten är den sista positionen på stammen innan avluftningen:
http://www.vvsobadrum.se/htp-wc-grenror-110x885-p-1791-c-345.aspx

Lösningen var istället att jag skulle ha en 45graders t-koppling med ytterligare en 45graders böj för att få "rätt fart och riktning".

Till saken hör att toaletten är på övervåningen och bjälklaget är i badrumsdelen lagt cc300. Det går med andra ord inte att "lägga" en 45 graders vinkling ned. Skall jag då tvunget ha två 45 vinklingar så bygger det mer än vad man får plats med och jag kan inte ha en golvstående toalett. Bjälklaget är 210 mm tjockt. Till detta kommer det en spånskiva på 22 mm och sedan kommer flytspackel och golvbeläggning kanske att bygga 50 mm till (gissning).

Finns det några andra lösningar på problemet?
 
45+45 använder man ju främst på liggande 90-graderssvängar med klenare dimension. Kan ju inte behövas när man skall koppla på toa anslutningen. Nu framgår det iofs inte riktigt hur rördragningen ser ut.
 
110 rör som går parallellt med bjälklaget. Vinkelrätt rakt ovanför detta rör kommer toalett samt avluftning att anslutas (enligt VVS-ritning). Förklarar detta bättre?
 
90 böj är vanligt vid anslutning av toa. Du får sådan skjuts av spolningen. Nästan alla stammar har 88 graders grenrör.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Ah, Robin! Nu gav du mig en lösning! Jag sätter en 90 böj på toan och sen tar jag avluftningen och går förbi toaletten. Det borde kunna få plats!

Att inte VVS gubben kunde komma på detta!
 
Låter som en bra idé :). Idéer kommer från dag till dag! Han hade nog en dålig idé dag ;)
 
Avluftningen är nämligen ett 75 rör och ett sådant får jag lov att gå tvärs bjälklaget om jag vill. Hur stor måste avluftningen vara - kan man gå ned till 50 rör också?
 
Avluftningen får vara 75 i varma utrymmen men så fort den passerar kalla utrymmen skall den vara 110.
 
Det ska vara fall på den hela vägen då det samlas fukt i röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.