Hej!
Renoverar ett rum i källaren som skall användas som lekrum/sällskapsrum.
Har bestämt mig för att allmänbelysningen skall levereras av dimbara, infällda spotlights, bl.a. på grund av låg takhöjd (ca 200cm).
Problemet är nu att jag inte vet på vilka grunder jag skall välja mellan alternativen LED/Halogen resp. 220V/12V. Vilka för- och nackdelar finns med respektive?
Har någon rentav en rekommendation vad jag skall välja?

Rummet är ca 4,20 x 5,30.
 
Redigerat:
Med den låga takhöjden på två meter säger jag LED eftersom halogen producerar en hel del värme i ljusriktningen. Det kan ju bränna till lite hos oss långa och tunnhåriga gentlemän.

Välj en bra LED downlight med fint ljus.
Vilken du ska välja beror på hur mycket plats du har i undertaket.
 
jonas_loof skrev:
Med den låga takhöjden på två meter säger jag LED eftersom halogen producerar en hel del värme i ljusriktningen. Det kan ju bränna till lite hos oss långa och tunnhåriga gentlemän.

Välj en bra LED downlight med fint ljus.
Vilken du ska välja beror på hur mycket plats du har i undertaket.
Jo, jag är själv 1,95 lång och man vill ju ha kvar det lilla hår man har däruppe...

Har gott om plats i undertaket (åtminstone 140mm) i detta rummet.
Skall dock fortsätta renoveringen i ett annat rum senare, där jag inte har mycket plats alls (inte mätt än dock).
Det kanske är smartast (meste ekonomiskt) inte försöka uppnå någon typ av "enhetlighet" genom att välja samma produkt till båda rummen.

Har du någon bra, prisvärd LED downligt att rekommendera? Fabrikat och typ?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna armatur tycker jag är rätt trevlig. Inbyggnadsdjup 40mm. 4,8W LED 700mA.
Ljusproffsen i Trollhättan är leverantören.

MVH John Pohlman
 
  • Gilla
Waterboy
  • Laddar…
Malmberg har en ny som heter MD-99 som verkar prisvärd och lyser bra.
 
  • Gilla
Waterboy
  • Laddar…
Malmbergs MD-99 verkar ju väldigt intressant.
Nu uppstår nya frågor...
Är spridningsvinkeln på 60grader tillräcklig och hur många krävs för att lysa upp rummet (rummets storlek enl. ovan)?
Kan 16 st bli bra? Monterade 4 x 4 med mellanrum på cirkus 80cm i ena riktningen och precis över metern i andra riktningen?
För många?
För få?
 
Jag såg MD-99 på Hornbach för 199 kr/st. De verkade lysa bra och det var trevligt med push dimmer. IP44 dessutom.
 
  • Gilla
Waterboy
  • Laddar…
Jaha... Då lutar det åt 9st eller 12st MD-99'or. För tillfället iaf...
Vad behöver man mer för att få det att lira? En eller flera trafos, vilken dimmer (helst push)?

Eller ska jag sätta in 220V (halogen-) armaturer med dimbara LED-ljuskällor? Men då måste jag väl ha "pottor"?
 
Pottor bör du ha även till LED armaturerna. Om du nu har brännbart material i närheten?
De behöver dock inte vara så stora, jag använder oftast Hide a Lites spotgurad gles alt spotguard 120 beroende på armaturens höjd.
Du behöver ha en/flera LED-driver.
 
Du behöver inte pottor av brandskyddsskäl om vi pratar 3W LED spottar. Däremot kan det eventuellt vara vettigt för att öka livslängden på lampan, du bör optimera mot så stor luftvolym kring lampans kylfläns som möjligt. Har du då ett oisolerat bjälklag så behöver du inga pottor, är det däremot fyllt med lösull så är pottor bra!

Vill du ha push dimmer så funkar de flesta drivdon, bara komplettera med impulsfjädrar till dina befintliga brytare, någon separat dimmer behövs inte. Det går dock snabbare med en vridstyrning av dimningen, du behöver i så fall en 1-10v dimmer och ett drivdon med styrning av dimmerfunktionen via 1-10v ingång!
 
Dumt formulerat av mej, jag menade givetvis inte att du behöver pottan av brandskyddsskäl. Defenetivt inte om vi pratar om 3W LED. Men för kylningens skull ska du inte ha isolering mot armaturen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.