uffe59 skrev:
Tack för alla fina tips på bra bygghandlare.
Ett problem som jag ser det är att det tenderar att bli fler byggvaruhus och färre bygghandlare för varje dag.
Bygghandlarna i framförallt storstäder slås ut av konkurrensen från byggvaruhusen. Vi kommer alltså att på sikt bli helt utlämnade till att handla på Bauhaus och liknande ställen.
Paraleller kan givetvis dras till utrotade radiohandlare som visste vad dom sålde och lanthandlare som slås ut av konkurensen.
Sensmoral. Handla hos seriösa små bygghandlare så att dom inte förvinner helt. Ni som inte gör det skall inte ojja er sedan när det är försent.
Iofs vänligt tänkt, men jag tror ingen vinner på stödköp. Köp där du får störst värde för pengarna. Jag tror att det går väldigt bra för "riktiga" bygghandlare, i alla fall i STHLMs-området. Om man har ett lite större projekt än en lägenhetsrenovering vinner man oftast på att be om offert från bygghandlarna än att köpa på Coop eller Bauhaus. Jag tror t.om. att vissa bygghandlare ofta inte vill ha de småkunder som Bauhaus riktar sig till.

mvh
David
 
mr Z skrev:
En spontan applåd:) Nu har jag iofs mycket liten erfarenhet av just Orminge trä... Nån gillade inte Beijer heller. Handlar extremt mycket hos Beijer iofs är det genom företag så det ä'r inte att jämföra då är det proffs i båda ändar så att säga...

En sak man skall  försvara ändock är att i pajjas varuhusen Bauhaus, AKB, Byggmax så är personalen som varorna. Billiga, krokiga och ganska odugliga, man kan dock försvar dem med att i ett sådant varuhus finns säg 100000 olika varor. Att hålla reda på allt är inte så enkelt inte ens för proffs.

Jag kan iofs villigt hålla med om att det bör finnas en viss kunskapsnivå inom all proffesion. Men jag hänvisar till stycket ovanför. En pajjasbutik är en pajjasbutik...
Därför har dom olika avdelningar med personal som skall vara inriktad på sin avdelning. Men det ända som dom eventuellt vet är om det finns på hyllan och var hyllan står.
 
Niq skrev:
Därför har dom olika avdelningar med personal som skall vara inriktad på sin avdelning. Men det ända som dom eventuellt vet är om det finns på hyllan och var hyllan står.  
Det så sant...Men å andra sidan duger det inte gå där dugligt folk finns...betala vad det kostar...eller va nöjd med klåpare...enklare än så blir det inte.....eller???
 
Jag tycker man ska vara nyanserad. Det finns naturligtvis både kompetent och mindre kompetent personal i byggvaruhandeln liksom i andra branscher.
 
En relevant fråga kanske är vad de anställda i byggvaruhandeln i genomsnitt har för utbildning på de produkter de säljer.
 
mr Z skrev:
AKBså är personalen som varorna. Billiga, krokiga och ganska odugliga, man kan dock försvar dem med att i ett sådant varuhus finns säg 100000 olika varor...
AKB har numer fått leverera det mesta till vårt lösvirkesbygge, och jag har varje gång fått bra hjälp om jag behövt.
kvaliten har varit helt ok på virket och varesej krokiga eller odugliga...

Dock tänkte jag i början av veckan svika AKB och köpa 90 spånskivor, 90 gipsskivor, 100m tegelläkt och diverse annat från Silvan, men då jag ringde så kunde dom inte säga vad frakten skulle kosta utan jag skulle vara tvungen att åka till dom (1 timmes resa med bil) och dom kunde inte heller ta beställning via telefon även om jag sket i vad frakten skulle kosta.
Så då blev det återigen ett samtal till AKB och två dagar senare stod det tre inplastade travar på tomten, och nån dag senare damp det ner en faktura i brevlådan.

enkelt och bra.

Lokala byggmarknaden vi har här i Nynäs har jag motvilligt testat igen, och där fick jag krokigt virke till rövarpris, dock var det bara 20 reglar jag köpte, men det räckte.
Synd att dom är så dyra så man hellre åker iväg än handlar av dom som ligger på hemmaplan men när man tjänar in soppan och en hundring extra på att åka till Kungens kurva för att köpa ett par snickarbyxor så börjar man undra...
 
mr Z skrev:
En spontan applåd:) Nu har jag iofs mycket liten erfarenhet av just Orminge trä... Nån gillade inte Beijer heller. Handlar extremt mycket hos Beijer iofs är det genom företag så det ä'r inte att jämföra då är det proffs i båda ändar så att säga...

En sak man skall  försvara ändock är att i pajjas varuhusen Bauhaus, AKB, Byggmax så är personalen som varorna. Billiga, krokiga och ganska odugliga, man kan dock försvar dem med att i ett sådant varuhus finns säg 100000 olika varor. Att hålla reda på allt är inte så enkelt inte ens för proffs.

Jag kan iofs villigt hålla med om att det bör finnas en viss kunskapsnivå inom all proffesion. Men jag hänvisar till stycket ovanför. En pajjasbutik är en pajjasbutik...
Jag kunde ha hållit med efter att ha sett krokigt virke på Byggmax i Kållered, men när jag har kollat på ett par välrenommerade sågverk, brädgårdar och trähandlare i trakten kan jag bara konstatera att Byggmax inte har sämre kvalitet på virket än sina konkurrenter. Tvärtom har dom ibland bättre kvalitet, vilket skvallrar om vilket uselt virke man kan hitta på olika brädgårdar. Många virkespallar hos Byggmax är märkta med "Södra Skogsägarna", vilket åtminstone de senaste hundratalen år har tillhört Sverige ;)
En anställd på Hornbach verifierar att han känner sig "mörkrädd" då han ibland ser vad som kommer hem, men säger att det är likadant överallt.

Däremot har jag köpt en del verktyg hos Byggmax och otaliga är de bits som krasar när dom går sönder i skruvdragaren när det börjar gå trögt. Kunskapsmässigt har dom två tjejer och någon yngre kille som är mycket duktiga. I övrigt är personalen oengagerade och buttra.

Tyvärr får man handplocka allt virke, vilket var ett jäkla jobb när jag köpte läkt till mitt tak nyligen :-[
 
De (over there) har ju så sköna talesätt om saker och ting "when you pay peanuts - you get monkeys" eller varför inte "price is what you pay - satisfaction is what you get" Till stormarknaden går man inte för servicen, utan för de låga priserna. När jag behöver råd så är den lilla handlaren eller nära vänner det bästa alternativet. Bäst är att lyssna av flera källor i samma fråga,men det ärklart att det kan ibland bidra till viss osäkerhet...ehh.

// Kenneth
 
Danno skrev:
De (over there) har ju så sköna talesätt om saker och ting "when you pay peanuts - you get monkeys" eller varför inte "price is what you pay - satisfaction is what you get" Till stormarknaden går man inte för servicen, utan för de låga priserna. När jag behöver råd så är den lilla handlaren eller nära vänner det bästa alternativet. Bäst är att lyssna av flera källor i samma fråga,men det ärklart att det kan ibland bidra till viss osäkerhet...ehh.

// Kenneth
Håller med till stor del. Uttrycket stämmer för en "perfekt marknad". Nu är iofs byggmarknaden inte perfekt i Sverige vilket ofta medför ganska stora avvikelser mellan kvalitet och pengar. Vi tycker tillgång till kunskap är värt mycket pengar och därför är det viktigt för oss med en bra konstruktör och en bra huvudleverantör. Det får gärna kosta lite mer. Det har man igen i slutändan.

Dock handlar vi också en del på Byggmax och butiker i Polen. Det gäller främst basvaror som spik/skruv etc. (Byggmax) och en del ytmaterial (Polen). Där är det bra pris men dålig tillgång till kunskap.

Vid dåliga förberedelser så blir det en del spontanköp på Beijer, K-Rauta, Bauhaus etc. Fast där får man sällan tillgång till varken bra pris eller kunskap. Där är det närhet eller öppettider som lockar.

mvh
David
 
Inger.P. skrev:
På K-Rauta i Helsingborg krävs hatt och rock-förklädnad.
Hjälper inte det heller, man skall helst hämta personalen och be om att få hjälp oavsett vilket av könen man tillhör >:(
Bättre vi bojkottar dem eller hur Inger.P ! :)
 
drx skrev:
Hjälper inte det heller, man skall helst hämta personalen och be om att få hjälp oavsett vilket av könen man tillhör  >:(
Bättre vi bojkottar dem eller hur Inger.P !  :)
På radioaffärer brukar det fungera bra att få hjälp om man vrider upp ljudet på någon anläggning och "labbar lite" ;D
På byhhvaruhusen kanske man kan koppla in en kapsåg, eller liknande... ::)
 
Tycker ofta att könsbemötandet i byggbranschen kan delas upp i två generella beteenden:

1.) Hantverkaren/Säljaren vänder sig ofta till mig då han diskuterar tekniska lösningar fast det är Lisa som kan saken. Jag är som sagt mest med som manligt alibi.

2.) Lisa får betydligt mer "hjälp" av än vad jag skulle fått i samma byggsituation. Fast om det beror på att hon är snyggare än jag eller för att hon är tjej vet jag inte. Antagligen en kombination. :'( ;D

mvh
David
 
Bor själv norr om stockholm, aldrig hittat en bygghandel som varit intresserade och duktiga på service... (under 4a år och totalrenovering av kåk)

byggde till på landet i somras (söder om stockholm)... handlade virke på bygg-ole/värmdö... vicken service etc etc... helt underbara killar som tog fram det virke vi skulle ha (svärmor kom dit före oss och vi hade bråttom)

de kom till och med och satte på varningsflagg på virket som stack ut bara sådär...
 
Inger.P. skrev:
Förra helgen handlade jag på ett Beijervaruhus. Det var första gången jag var där. En Beijerkille lotsade mig runt mellan de olika byggnaderna.

Jag behövde brädor. Jag sa vilken storlek jag ville ha 22x145 och killen letade upp rätt fack. Han var t.o.m. så snäll att han lastade upp brädorna på bilens takräcke OCH spände fast dem. Verklige BRA service!

Idag var det så dags för min gubbe att spika upp brädorna. Han upptäckte då att de var för smala. De hade storlek 21x120.
På plocknotan hade Beijerkillen skrivit rätt storlek och jag har även betalt för rätt storlek (22x145).

Jag ringde till Beijer idag. Det var inga problem att få byta. Jag påpekade att jag hade totalt 6 mil att köra för att byta. Jag sa att jag ville ha kompensation för resan.

"- VARFÖR DÅ?" undrade dagens Beijerkille. "-Det finns ingen som helst anledning att tala om kompensation! Det är inte Beijers policy!"
Detta även om det var deras expedit som plockat fram och lastat brädorna.

Detta ansåg i vart fall dagens Beijerkille.  
Jag frågade efter hans och chefens namn. På måndag ska jag ringa och prata med chefen.
Vad anser ni? Har kunden ett "granskningsansvar"? Ska man inte kunna lita till Beijer's personal kompetens att hitta i sina egna hyllor?
Stå på dig där Inger, expediten får ju ta ansvaret för sitt misstag.
Anledningen till varför du frågade en expedit var ju antagligen för att du ville ha rätt från början eller hur ?
Deras ansvar att kunden får rätt vara och om de gjort fel får de antingen ersätta din transportkostnad eller komma med nytt och hämta det gamla.
 
Inger.P. skrev:
Vad anser ni? Har kunden ett "granskningsansvar"? Ska man inte kunna lita till Beijer's personal kompetens att hitta i sina egna hyllor?
En knepig fråga. Jag anser att du faktiskt har ett visst ansvar att granska att du får med dig de varor du beställt hem, och att byggvaruhandlaren inte behöver ersätta din extra resa. Däremot tycker jag gott att han kan ge dig ett bra pris på virket, ge dig ett presentkort eller liknande för att visa att "vi har gjort fel" och samtidigt visa sitt intresse av att fortsätta ha dig som kund, trots denna fadäs.

Jag tycker att det ofta blir lättare att förstå ett problem om man låter den oberoende parametern anta sina extrema värden. I ditt fall är parametern längden till byggvaruhuset. För att försöka motivera min åsikt skall jag göra detta (orkar inte fixa syftningsfelet). Om vi antar att du bor i Australien och köper virket på samma plats som du köpt det i verkligheten (ja, jag antar att du inte köpt det i Australien), och när du fått virket till Australien så inser du att det är fel dimension. Ska då byggvaruhandlaren ersätta transporten av virket? Självklart inte, anser jag, då du borde ha gjort ditt yttersta för att tillse att virket har rätt dimensioner innan du lämnar byggvaruhandlaren, eftersom du är medveten om vilken betydande olängenhet det är för dig om du på plats i Australien inser att virket är av fel dimension. Jag anser inte att byggvaruhandlaren kan hållas ansvarig för de omständigheter över vilka han själv inte kan råda, t.ex. var du bor. Om så vore fallet tror jag att vi skulle få ett sammhälle mer likte det i "the land of the free" där läkare avstår från vissa typer av ingrepp då risken är alltför stor att bli stämd då patienten anser att ingreppet misslyckats. I fallet med byggvaruhandlare skulle de inte längre våga expediera komplicerade virkesbeställningar till de som bor längre bort än två mil från brädgården, då risken för att någon pinne är krokig är för stor, och därmed risken att behöva ersätta transportkostanderna.

Jag inser nu att jag hävt ur mig det jag hade att säga, så jag skiter i fallet då du antas bo på andra sidan gatan, från brädgården sett...eller som det brukar stå i litteraturen; "This is left as an exercise for the reader". :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.