Har planer att komplettera en befintlig tjockputsad ytongfasad med gesims. Har förstått att det finns olika sätt att bygga dessa.

- Tunnputsa cellplast, limma och bulta upp.
- Gjuta i form, limma/bulta upp
- Skapa utsmyckningen vid murande av stenväggen


Jag funderar om en variant med EPS-gjuten takfotssmyckning gjuten i form - sedan bultad i väggen?

Tips/rekommendationer?
 
Få svar här.. börjar misstänka att få gör detta i efterhand :)

Kanske skulle ge sig på att smycka takfoten i trä istället..
 
Tjenare!

Vet inte om detta ännu är aktuellt för din del. På vårt lättbetonghus som byggdes för ett par år sedan så gjorde vi gesims redan från början med hjälp av block med en L form. Dessa sitter limmade utanpå fasaden "upp och ned" så att det blir en trappstegsform. För att få till lite mer djup/höjd på gesimsen så ligger det även ett tunt block ovanpå detta L block.
Allt är sedan tjockputsat till önskad slutlig form. Blev mycket trevligt tycker jag.

//A
 
Tack - det innebär att jag troligen borde kunna hitta t.ex ytongprodukter med denna formen. Jag letar :)
 
H+H Sverige AB säljer via din "vanliga" återförsäljare sk. gesimsblock
 
Du är ute efter en profilerad cellplastkärna, med inspacklat glasfibernät, och överdragen men något som kan liknas vid kakelfix. Det finns väldigt många firmor som tillverkar den sortens fasadutsmyckning, men du får leta utanför Sverige. Annars har STO diverse foder och gesimser, dock i ett annat material, och säljer dem riktigt dyrt.
http://www.sto.se/47619_SE-Fasaddesign-Alla_StoDecoprofiler.pdf
 
Jag är inne på samma tanke. Har ett gammalt lättbetonghus där det är dags för fasadrenovering. Har då planer på att fixa till en takfotsutsmyckning. Just nu är jag inne på att fixa det själv genom att bygga en "trappa" av XPS cellplast som fästs mekaniskt i fasaden. "Trappan" kläs med putsnät och tjockputsas. Lite pyssel men materialkostnaden blir låg.
 
Har resonerat så tidigare också - jag har rätt många metrar så skulle behöva rationalisera ett sådant moment - tror inte jag har tiden att göra hela putsningen på plats. Sänd gärna bilder på hur går tillväga!
 
A Ante78 skrev:
Tjenare!

Vet inte om detta ännu är aktuellt för din del. På vårt lättbetonghus som byggdes för ett par år sedan så gjorde vi gesims redan från början med hjälp av block med en L form. Dessa sitter limmade utanpå fasaden "upp och ned" så att det blir en trappstegsform. För att få till lite mer djup/höjd på gesimsen så ligger det även ett tunt block ovanpå detta L block.
Allt är sedan tjockputsat till önskad slutlig form. Blev mycket trevligt tycker jag.

//A

Gammal tråd men... Har du bilder på detta?
 
Nyrenoverad fasad på ett hus utan gesims med spritputs och dekorativa element, och ett anslutande utbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad husfasad med spritputs, utan gesims, och synlig utsmyckning, med diverse leksaker i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror fortfarande min idé är genomförbar. Nu är fasaden nyrenoverad sedan drygt ett år tillbaka. Men utan gesims. Valdes bort delvis av kostnadsskäl. Men också för att vi valde spritputs före slätputs. Dessutom har huset fått en hel del övrig utsmyckning. Båda långsidorna har dessutom någon form av anslutande utbygge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.