Så tragist >:( Hoppas det ordnar sig inte kul med sådana fördyringar på sitt drömbygge. :'( Det första man tänker är vem ska man kunna skylla på för att komma billigare undan sj. ::) Men det e lite svårt då ni har helt enkelt missförstått varandra. :-/

Hoppas än en gång att det löser sig för er ;)
 
chris47 skrev:
Kolla med kommunen om dom kan ge bygglov för garage under huset. Även om det inte lutar så mycket kan man ju gräva ur. Eller räknas det som souterräng ändå kanske?
/CC

Jag tror det räknas som souterräng. Vi har tittat på att bygga källare och det blir ungefär samma pris. Eftersom det är priset vi vill ha ner är det alltså ingen lösning med varken garage eller källare. Källare har vi dessutom ingen större nytta av, garage ska vi bygga om ett par år då vi inte har pengar över till det i nuläget.
 
MrMagic skrev:
Jag köpte 200 ton B-grus i somras, betalade 62:- + moms inkl frakt / ton, priset du fått låter väldigt dyrt....
Det beror ju också på hur långt gruset ska fraktas. I vårt pris ingår dessutom att de gräver ut och komprimerar gruset i omgångar vilket tar väldigt lång tid. Jag har hört med flera och det pris vi fick var helt normalt.
 
lier skrev:
Så tragist >:( Hoppas det ordnar sig inte kul med sådana fördyringar på sitt drömbygge. :'( Det första man tänker är vem ska man kunna skylla på för att komma billigare undan sj. ::) Men det e lite svårt då ni har helt enkelt missförstått varandra. :-/

Hoppas än en gång att det löser sig för er ;)

Tack. Det hoppas vi också, men just nu känns projektet ganska dött. JAg ska dock kolla upp de tips jag fått här och se om de kan leda till något. Forsätt gärna komma med tips och synpunkter. Vi behöver all hjälp vi kan få.
 
Även om det känns omöjligt så prata med kommunen och se vad som händer. Går det så är det den garanterat billigaste lösningen. Har ni några grannar runt omkring så prata med dem först och om de tycker att det är ok att ni får lägga huset där ni vill så se till att får skriftligt på det. Detta brukar spara in en hel del tid hos kommunen
 
Spix skrev:
Jag tipar det är 2.5-3 mil till grustaget. Bil + släp som tar 35 ton? Min tomt är på en relativt liten enfilig väg. Går det?

Tycker du det låter dyrt? I priset ingår förutom grus, lastning, lossning, frakt även att lägga dit och komprimera gruset i omgångar.

Det finns lastväxlare! De är en bil som kan dra över baljorna med grus från släpen till bilen och sedan köra in och tippa!
 
Just nu är tomten uppfylld med en blandning av sand, grus och sten. Kan man inte bara ta bort de stora stenarna och sedan hyra in en sån där 12 tons vibrator och komprimera detta och sedan lägga 2 dm grus överst?
 
Vem har sagt att de gamla massorna måste bort?

Om du kan få fram en "teknisk" beskrivning på hur det ser ut idag, så kan nog de på forumet som kan lite goeteknik säga vad som måste göras. Man grundlägger ju t.o.m. på blålera med bara en geoduk emellan gruset.

Lite foton?

En grävare borde kunna sortera materialet på ett lämpligt sätt.

Om det är stabiliteten på utfyllnaden som är problemet så kanske det går att orda med en stödmur.

Plinar och en kraftig kantbalk med självbärande platta som förslogs ovan.
 
Hemmakatten
Har du inte tagit in nån annan offert på markarbetena. Jag tycker det låte mkt dyt. Vi betalade 98:- inkl. moms för kross och grus inklusive transport till vår infartsväg. 750 ton gick det åt för oss också, totalt knappt 75.000. Nu kanske det är skillnad på kross och grus till väg och för uppfyllnad, men ändå. Kolla med några andra så att du inte blir lurad. En variant är att ringa till närmaste kross och fråga vad de tar för hemleverans av det du behöver.
 
Tomten fylldes upp i somras. Tyvärr har den tidigare ägaren som gjorde detta arbete inte tagit bort gräset utan bara slängt på fyllnadsmassorna och kört fram och tillbaka med en lastbil.

Så här ser det ut. Det röda huset är grannes och står på en annan tomt.
 
  • tomt1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppföljning tack, hur gick det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.