Vår gamla kökspanna har sagt upp sig så då tänkte vi passa på att uppgradera oss till en rimlig peng.

Planen är att göra pannrum i vår lilla källare och där ställa in patna med tillhörande acktankar.

Huser är på ca 140m2, 1,5plans och undermåligt isolerat (vi har precis flyttat in och tänkte tilläggsisolera innan pannbyte egentligen).

Våra tankar i dagsläget är att skaffa en Focus Eco Nature 40-panna då den verkar passa både våra krav på ekonomi och effektivitet. Der finns idag ett antal "vedpaket" innehållandes denna panna och vi funderar på att gå på det med 2st 750liters tankar varav en med en 120liters beredare. Utöver det så har min far en 500liters tank med 120 liters beredare ståendes oxå. Däri ligger ett av problemen, har pratat med återförsäljaren om de kan göra ett paket med två "tomma tankar", och då använda den redan befintliga som vvb. Alternativet kan ju vara att bara använda "ackdelen" i den gamla tanken eller att seriekoppla båda vvb.

Så till mina frågor, kan detta paket passa vårat boende? Någon som har kritik ang pannan? Lösning på vvb-problematiken?

Tack på förhand!
 
Kan tillägga att vi idag är 2 personer i hushållet men förhoppningsvis blir fler i framtiden.
 
Försök att få EN tank på ca2000L med inbyggda slingor till v-vatten!
 
Lasse245 skrev:
Försök att få EN tank på ca2000L med inbyggda slingor till v-vatten!
Av utrymmestekniska skäl kan nog det bli svårt tyvärr. Svårt att få ner i källaren tror jag. Sen har jag hört en del rekommendera flera små tankar istället för en stor med anledningen att det skulle bli varmt snabbare. Vad gäller?
 
Den erfarenhet jag har är att med flera små tankar så är det svårt att få nytta av allt vatten, en annan nackdel är att det går åt mycket mera rör och kopplingar. Det finns ju även avlånga tankar, kanske lättare att få ner i källaren?
 
Veggie skrev:
Av utrymmestekniska skäl kan nog det bli svårt tyvärr. Svårt att få ner i källaren tror jag. Sen har jag hört en del rekommendera flera små tankar istället för en stor med anledningen att det skulle bli varmt snabbare. Vad gäller?
en stor tank är de absolut bästa, enklare/billigare rördragning, bättre skiktning i tanken, att de tar längre tid att värme upp en stor tank är ju självklart, men du tar ju ut värme och varmvatten i toppen o de är där de blir varmt först, har du då shunten till radkrets kopplad på stigarn så har du varmt in till kåken så fort pannan börjar ladda över vatten.
 
o välj för guds skull inte beredare i tanken utan kör med slingor, och förvärmningsslinga, eller ännu bättre en värmeväxlare för tvv
 
2x750liters tankar är det som alla rörfirmor vill sälja. minst 3000l är det som de flesta vill äga som testat små tankar.
till det köper du panna med stort vedutrymme så slipper du upp o ner i källarn hela tiden

mina 5cent.
 
Tack för svaren! Efter att ha varit nere och mätt igår så har jag konstaterat att det MÅSTE bli liggande tank/ar då takhöjden bara är 180cm i snitt.

Står och väger mellan en Ladanpanna och en Focus för tillfället.
De fördelar jag kan se med Ladan är att den har stort vedutrymme på 185liter och är några tusenlappar billigare. Focuspannan i sin tur är tillverkad i Finland men har bara 120liters vedutrymme.

Någon som har erfarenhet av de båda?

Och var hittar jag billiga liggande tankar?
 
Redigerat:
Den där ovala tanken såg bra ut. Skulle den vara bättre/sämre än tre separata 750 liters?
 
Pratade nyss med Tanksvets, där får jag 2,5m3 för samma pris som en 2m3 tsnk hos Vedsol, skräddarsydd efter min källare. Lutar åt det nu om man inte kan hitta nån billigare polack-tank?
 
Focus är inte topofthenotch på något vis. Deras pannor är välbyggda men gammalmodiga. Backas upp med enorm reklam från ägaren Nibe.
Ladan är ett bättre köp.
Men undersök förutsättningarna först.:)
Har du tid och plats för vedhanteringen och kan du köpa ved tillräckligt billigt så att det myckna jobb du får lägga ned lönar sig. Särskilt om du har dåligt med plats så blir det ett dåligt system från början.
Har de senaste 2 åren bara hjälpt ca. 10 unga familjer att få in en pelletsbrännare i deras vedpanna då beräkningarna inte stämde. Några fick betala 400 för en kubik ved, några hade för lite tid att jobba med veden då det blev tillökning i familjen och några hade för liten tank för att klara både vedeldning och jobb samtidigt.
 
Redigerat:
Vi har tillgång till väldigt billig ved samt att vi kapar och klyver själva, nu kommer vi ju att minska vår vedåtgång och därmed även jobbinsatsen. Mkt lageryta finns.

1-0 till Ladan, nån mer "billighetspanna" man ska slänga in i beräkningarna?
 
vad har ni satt för maxpris på panna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.