Hej!

Har funderat på vad vi skall ha för belysning i vårat blivande spa samt tvättstuga vilket visade sig mycket svårare än jag trodde.
Faktum är att jag tänkte inte ens på det utan var mer inriktad på bygget..tänkte nog att man slänger in några led... men nu när man skall till och köpa så blev det jobbigt!

Det är i källaren (1,97 i takhöjd) så då funderar jag på varmvit led (led för att de inte bygger så mycket)men hur många och var sätter man dem?
Kan man ha någon belysning på väggen också/istället.
Vilken ip.. gissar på 44? spridning 30 eller 45 hur kommer det se ut, vad skall man ta?

Funderar allvarligt på att anlita en Belysningskonsult (stockholm) men var hittar man någon bra och vad kostar det?

Någon som har några ideér
Bifogar ritning.

Tack på förhand
Mvh/Magnus
 
  • spatvätt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En belysningskonsult med bra cv brukar ligga på ca 900kr /h.

Kan du fälla in belysning i taket eller måste det sitta utanpåliggande?

Hur långt har du kommit i bygget?
 
Hej Jonas, och tack för svar.

Vi gar grävt ut och gjutit en ny platta med vattenburen golvvärme (väggarna är isolerade samt dränerade utifrån).
Vi har inte påbörjat bygget men brunnarna är där de är.

På taket sitter det renoveringsgips ovanpå den gamla putsen, sedan sitter det brädor med cm tjocka glipor och under dessa ligger det isolering iform av spån.

Tänkte ta bort gips+puts för att sedan lägga nya gipsskivor (sparar någon/några cm).
Och ta upp hål för att sätta infällda Led om det går..
 
Det räcker med ganska lite ljus, för att få en bra effekt och intressant miljö.
Man behöver ju inte ha smink och rak-ljus överallt.
Det här spa:t tycker jag själv är riktigt tufft, inte så mycket ljus men ändå en grymt häftigt miljö.
. spa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är trångt i taket kan du alltid använda fiber-optik istället.
Det blir lite dyrare om du ska ha "riktiga" och inte bara stjärnhimmel effekt, men det kan vara värt det.
De lägsta LED:en som ger riktigt bra ljus bygger ca 45 mm, men det finns små-puckar på 1-3 watt som bara bygger 25mm. Då får man använda flera - men om du bara ska ha effekt behöver du inte ha så många.

Var på besök hos en ljuskonsult i stockholm, de hade 3W monterade i taket på toaletten. Tre stycken lyste upp hela rummet och det var säkert 8kvm. Så man behöver inte ha så många.
 
Hej Magnus
Jag har satt upp 5W Led lampor i hela min hall som jag kan rekommendera.
Sänkte taken endast 2.5cm (Lekt) och får på det även riktningsbara LED-spottar.
Jag satte ett sicksack mönster i 2 rader med ca: 0.9m med förskjutning för att de skulle täcka varandra.

http://nseffektivareenergi.se/epage...Downlight"/SubProducts/"5W Downlight XPE ALU"

Jag har satt upp 30 st i hall och badrum. Bra ljuskänsla och ett ok pris.
mvh
Michael
 
Tack för alla svar!
Projektet är klart och det blev 5w Led som pular micke rekomenderade.. supernöjd ned belysningen.
9st I taket och en I hyllan ovanför toan. IMG_1521.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1522.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
påbild två så är belysningen dämpad något.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roundup och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.