Jag undrar om det är någon som har erfarenhet att hyvla en fris till luckor med en elhandhyvel, istället för att fräsa dessa. Jag provade på några gamla paneler som jag justerad för ett litet projekt. Jag gjorde det med parallellanslag och vinkeln på frihand. Eftersom panelerna var gamla och krokiga gick det bara hyfsat, men bättre en jag trodde.

Någon annan som provat, har funderat på det, eller bara har spontana tips?

Jag funderar på att bygga någon form av jigg, eller bordsmontera hyveln, eller både och, för att göra det mer exakt. Fördelen att göra det med hyvel är att man kan få bred fris (hyvelbredd 82 mm) utan att behöva skaffa en enorm vertikalfräs.
 
Hej
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med en fris. Menar du en spegelram? Enligt wikipedia:

Fris



250px-Animaux.XIIe.siecle.pngmagnify-clip.png
Bilderfris


En fris är den mellersta delen av ett entablement. I den doriska ordningen är frisen dekorerad med triglyfer och metoper.

Gissar på att du inte menar detta
:).
 
Kanske lite otydligt, ordet har många betydelser, men någon form av band eller utsmyckning är det ju. Jag menar alltså ramen kring en spegel eller panel till en lucka eller dörr.

http://www.bengtssonssnickeri.se/se/luckor.html visar två bilder på luckor, med och utan fris.
 
Nu är det kanske nära att jag fattar, menar du möjligen området mellan själva "spegelramen" och det lite lätt utputande fyrkantiga området inne i spegeln? Det som blir liksom en låg fyrsidig pyramid med kapad topp? I så fall kan ett förslag vara att snedställa klingan på en bra bordscirkelsåg en aning, du får visserligen en sågad yta då men har du en bra klinga så blir det nästan som hyvlat. Du får slipa ordentligt senare.
 
En enkel handfräs då? Det använder jag, behöver iofs köra upp lite extravirke då eftersom det blir lite påminnelser om ens hantverksförmåga här och var. Alternativt kan du köpa lister och lägga på insidan av ramen, mot spegeln.
 
Det finns flera metoder. Hade jag haft en riktigt bra bordscirkelsåg hade jag säkert provat. Handöverfräs går, men det är svårt att eller tar lång tid att göra en bred fris. I detta fallet undrar jag dock just opm någon har erfarenhet av elhandhyvel. Förr hyvlade man ju allt för hand ( antar jag), så principen är ju inte så konstig. Med vassa stål antar jag att det dessutom går fortare än med en lite fräs (eftersom jag inte har en 2 kw fräs med 12 mm spännhylsa).
 
Tror det blir svårt att hitta någon som provat detta men det borde absolut gå, svårigheten ligger väl i att rigga upp hyveln på ett stadigt sätt. Men det är klart, med ett par tvingar och några brädor som byggs ihop och jackas ur på rätt ställen kan det nog funka.
 
Om du mallfräser innersta kanten på frisen så borde du få en fin kant där och kan då jobba lite mindre noga med elhyveln och får även få en kant att vila mot vid hyvling efter några svep.
 
Det är klart det funkar. Varför skulle det inte funka. Det enda som blir lite knepigt är väll att bygga någon form av bra jigg.
Men det är bara att åka. Sedan rapporterar du hit med lite bilder så vi blir nöjda.


pär
 
Jag tror också att det, efter några testluckor, kommer att bli bra. Bygg en ordentlig jigg (med gott om plats före och efter luckan), kör kortsidorna först och se till att du konstruerar jiggen så att jigg+lucka alltid är rejält fastspänt och hyveln hålls med 2 händer, så ska risken för olyckor vara liten. Nya fina skär i hyveln är också en bra ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.