Hej!

Tänkte höra hur man normalt sett gör när det börjar bli lite effekter även med LED belysning.

Funderar på att sätta LED downlights i ett kök, har hittat trevliga LED på 7W (7x1W). Hur driver man lämpligen dessa?

Tycker de flesta drivdon bara kan klara upp till 3 av dessa? Blir många drivdon i ett kök på över 30kvm, då det krävs ett antal downlights för att fylla ytan?

Det kanske inte är konstigare än att man bara sätter många drivdon, vad vet jag...

Vill verkligen ha gott om ljus att tillgå, finns ju alltid dimmer för att styra det till lagom nivå..

Tacksam för all info

/Zaphod
 
Eller köper större drivdon 60-150w finns för vettiga pengar
 
Har letat efter drivdon runt 150W för vettiga pengar..... Länk? :)
 
Skulle gärna ta emot tips på lite kraftigare drivdon. Tycker det mesta går upp till ca 25W bara
 
Osram har drivdon upp till ca 240w.
Gör själv en installation just nu med 24V 240W don.
 
Osram låter inte direkt som vettiga pengar vad ligger dom på?
 
Jag skulle gärna vilja se en länk på ett 350mA drivdon som ger 240W. Jag tror inte på att det finns sådana nämligen. Spänningen skulle bli 685V DC. Om det finns så är det i sådana fall med många separata utgångar, alltså i princip flera drivdon inbyggt i ett enda.

Jag tror att det vanligaste och mest kostnadseffektiva är att köra på flera drivdon, nackdelen är att dom tar en del plats.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det blir inte så kostnadseffektivt eller praktiskt med flera drivdon om man vill ha dimmer.
 
Redigerat:
Nån som har koll på dimbara större drivdon?
 
pelle242 skrev:
Det blir inte så kostnadseffektivt eller praktiskt med flera drivdon om man vill ha dimmer.
För att? Några synkkablar så är saken klar!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
vectrex skrev:
För att? Några synkkablar så är saken klar!
Utveckla gärna lite. När jag har tittat på LED har man drivdon->dimmer->LED så skall man ha många drivdon så behöver man många dimmers.

Har ett drivdon inbyggd dimmer som du ser det?
 
pelle242 skrev:
Utveckla gärna lite. När jag har tittat på LED har man drivdon->dimmer->LED så skall man ha många drivdon så behöver man många dimmers.

Har ett drivdon inbyggd dimmer som du ser det?
Ja, alla vettiga drivdon har inbyggd dimmer, alla andra lösningar för att dimma är mer eller mindre skit.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
vectrex skrev:
Ja, alla vettiga drivdon har inbyggd dimmer, alla andra lösningar för att dimma är mer eller mindre skit.
Vad baserar du det på?
Jag ser det precis tvärtom, den integrerade switchdimmringen är oftast sämmre än en extern pwm, 1-10v, dmx styrning. Speciellt när man ska synka flera stycken i en större anläggning.
 
pelle242 skrev:
Osram låter inte direkt som vettiga pengar vad ligger dom på?
Ett osram 240w don ligger på ca 1800 jr ink moms. För oss som måste lämna garantier på en installation tycker jag det är prisvärt eftersom det sällan blir reklamationer. I hemmiljö kan det svida lite! :)

De vanliga osram donen ligger väll på en 340 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.