tack för all tips och råd.

problemet är ju att grannen tippat snö så det klämt sönder häcken... är det hans tyckte han det var oki att den var sönderklämd... Kommer det mer snö kommer det ju att fyllas på och ha sönder häcken mer därför vill jag reda ut det så fort som möjligt.

Kan tipsa om att det är gratis att få ut dokument från lantmäteriet, finns också massor av info, bla kartor, om man loggar in på "Mina fastigheter" på lantmäteriet (bank id krävs)

Tomtgränsen är ändrad senast 1986, på kartan så är både gamla och ny gränsen utmarkerad och hörnen är markerade med **-**rm, kommer inte ihåg men såg en förkortning på vad rm betyder... kan det vara "rör i mark" tro?

Varje **-**rm har en koordinat enl. 5 gon w 1938 med X och Y

Får låna en metalldetektor av kommunen, kartteknikern kunde även åka ut och leta men det kostade så klart :)
 
Min och grannens tomt är de enda tometerna i det kvarteret, vi har vägar runt om kvarteret så jag vet ju med 1m² exakthet var gränsen är, problemet är ju om häcken är på hans sida, min sida eller mitt på tomtgränsen
 
Spännande! Jag gömde mitt rör i kompost vid ett tillfälle när förra grannen surt undrade om vi skulle göra nåt åt vårt staket nån gång. Eftersom staketet står på deras tomt brydde jag mig inte då, men kom senare på att om han tror det är på min tomt kunde jag ju ta bort det, och några av deras talalr också, utan att de bryr sig. Tyvärr såg jag dem inte igen och nuvarande granne vet var tomtägrnsen går :-D
 
Du kan begära gränsvisning av lantmäteriet, vi gjorde det förra året inför bygglov för garage och det kostade inte mer än ca 2000:- allt som allt, dom hade lite tid att göra på kontoret för att plocka fram kartor samt ca 1timme restid.
Dom kom ut med GPS och klarade av visningen på någon timme och bankade ner träpinnar på x antal ställen längs tomtgräns, kostnaden får man ju värdera lite själv men jag skulle iaf inte tveka om det gällde min häck.
Framförallt kan det ju vara skönt att slippa gräva snö och leta pinnar mitt i vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.