AnneFi skrev:
Jag är ganska glad idag att banken nekade oss mer i lån. Köpte ett hus för 850000.
Jag hade redan jobb på gång när vi köpte huset och för två år sedan blev sambon arbetslös och valde att satsa på att starta eget med hans bröder. Det hade aldrig gått med högre lån eftersom hans inkomst varierar upp och ner.
Jag tjänade 380000 förra året och han lite mindre så det är ombytta roller nu.
Vi är dock skitdåliga på att spara, så man skäms nästan.
Istället går alla överskottspengar rakt in i huset på renovering och det senaste halvåret har vi bytt ut vitvarorna en efter en.
Hoppas man kan komma i ordning snart så pengarna finns där till andra saker i framtiden.
Vi är väl rätt dåliga på att spara också ;) Kan dock om vi vill, drog ihop kontantinsatsen på ett år ungefär! Nu sparar vi ihop en hög med pengar, som vi sen rustar för. Väljer att inte låna till någon rust.

Som vi har det nu överlever vi rätnehöjningar och/eller arbetslöshet eller sjukdom utan att behöva flytta.
 
  • Gilla
Tone
  • Laddar…
AnneFi
simpa81 skrev:
Vi är väl rätt dåliga på att spara också ;) Kan dock om vi vill, drog ihop kontantinsatsen på ett år ungefär! Nu sparar vi ihop en hög med pengar, som vi sen rustar för. Väljer att inte låna till någon rust.

Som vi har det nu överlever vi rätnehöjningar och/eller arbetslöshet eller sjukdom utan att behöva flytta.
Det är det vi tänker också. Inga lån om vi inte måste. Med tanke på att jag själv har lagt 30000 kr på vitvaror så vet man ju att pengarna finns bara man vill.

Just nu försöker vi färdigställa allt utom kök och vardagsrum för att senare värderar om.
Om det finns plats utan topplån kommer vi då att låna för att få huset färdigt men finns inte det så blir det till att fortsätta spara. Dock så har vi redan köpt en hel del av köksskåpen och vitvarorna så det är ytskikt som kommer till sedan. IKEApresentkort är det enda vi får i födelsedagspresent och julklapp. :)
 
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
Toddep skrev:
Jag tjänar minst 20 tusen ut efter skatt och om tjejen sen får jobb så blir det ju mkt mer och om sen en blir arbetslös så får ju den 10 tusen i à kassa så blir ju 30 ut i månaden då så jag tycker ändå att detta ska gå. Har bott i huset i mer än ett år och jag tycker ändå att spar kontot växer sakta men säkert

Men visst funderar man på att sälja och använda vinsten i ett billigare hus för att minska lån:)
Hej medelsvensson! Du har som sagt en normal inkomst i ett normaldyrt hus och belåningsgraden är OK tycker jag. Det finns inget att oroa sig för där. Det stora orosmomentet är att sambon saknar inkomst vilket gör att ni blir sårbara om du skulle bli arbetslös eller sjuk. Då kanske du bara får ut 13000-14000 i månaden med vanlig a-kassa. Då kanske ni måste sälja huset.

Viktigast i dagsläget tycker jag är att sambon får en inkomst och att ni bygger upp ett sparkapital så ni klarar en smäll. Du borde också se till att skaffa en inkomstförsäkring som gör att du får ut 80% av hela lönen (dvs 16000 netto) om du blir utan jobb. Facket har ofta en sådan. Sedan tycker jag att era driftkostnader och/eller räntan verkar ligga lite högt.
 
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
Tyvärr står det inte hur stora lånen är och om det är rörlig eller fast ränta eller vad räntan är. Det man KAN säga att om räntan idag är 3% och den går upp tIll 4,5% Så ökar alltså räntekostnaden med 50%! Dvs den till synes beskedliga ökningen på 1,5% skulle kunna göra att räntekostnaden ökar från 7000 till 10500 i månaden.
 
Det är alltid bra att vänja sig att betala en 6-7 %.
Ha en stående överföring från lönekontot till ett servicekonto och banken får dra sin procentsats därifrån eftersom räntan är lägre så har du ett överskott den dan räntan går över 7 % eller du vill extraamortera så finns det pengar att ta av.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Det jag har svårt att få ihop är att folk bygger nya hus och sen väljer att inte amortera. Nu låter ju inte 2,1 miljoner som stora pengar för ett nybyggt hus men jag läser i tidningen om familjer som bygger för dryga 3 miljoner och får det hela att alls gå ihop genom att inte amortera.


Problemet som jag ser är att husen här i södra Norrland sällan säljs för mer än max 2 miljoner så hur löser man det den dag man vill flytta? Jag gissar att man får bo bra länge om värdestegring och inflation ska äta upp mellanskillnaden. Bara för att man bygger ett hus som kostar 3 eller 3,5 miljoner är det ju inte säkert att marknaden håller med om det värdet, särskilt om jag inte kan välja själv när jag vill sälja, om man blir arbetslös eller det blir skilsmässa.


Jag gissar att det är av den anledningen vi har en del tomter ute hos oss här utanför stan som kommunen har svårt att sälja. Att bygga hus kostar ju lika mycket här som Stockholm, men priserna på befintliga hus är ju inte i närheten av i Stockholm.
 
Om man nu säger att sambon får jobb och en inkomst på 20 tusen ut efter skatt så får vi tillsammans ut 40 tusen efter skatt. Då kan ni väl inte se något problem med att vi byggt nytt hus med lån på 1,8 miljoner och huset värderades för 2,5 miljoner så jag har ju alltid huset som säkerhet i vilket fall.

Men som det är nu så förstår jag att ni är skeptiska för händer något med mig så räcker ju inte pengarna till men ser bra ut på jobb fronten för oss som det är nu iaf och tjejen blir klar med sin utbildning om 2 veckor så ska hon söka jobb och hoppa in extra så blir klart lyft i ekonomin bara det.

Ang räntan på lånet så betalar jag 4,2 % då jag band lånet när huset blev klart så betalar mer än nödvändigt men inget man kan göra något åt just nu.
 
Vad som helst kan hända. Du kan trilla i trappen och bli sjukskriven i 8 månader. Men, jag är en sån som vägrar att grubbla över pengar hela livet. Lev i dag :) har du pengar över till mat? Bra! Njut av ditt fina hus och sambo :)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
ja precis. och skulle det nu hända något med mig fast det kan man ju aldrig tänka sig själv hehe så blir jag inte helt förstörd om jag måste sälja huset för att det sägs att man måste bygga minst 2 hur innan man vet precis hur man vill ha det och det stämmer verkligen. det är små saker man vill ändra så vi hade tänkt bygga nytt senare ändå någon gång igen så då har vi lite vinst pengar att starta upp med också:)
Det kostar ju att renvera också och det blir oftast inte som man vill ha det ändå speciellt när man är så kräsen som jag :)
 
Det som brukar hända är att frun i huset blir gravid, och barn kostar pengar. Blöjorna är inte så dyra, men man brukar behöva större bil och en massa barnprylar plus att man får lägre inkomst för att man är föräldraledig. Dessutom försvinner all tid som man behöver till bygg och renovering :mad:. Så dra inte upp konsumtionen för mycket när sambon får ett jobb.

Jag tror också att det är en bra idé att försöka amortera ned belåningsgraden till 75% så att ni inte blir så känsliga för ett eventuellt prisfall på marknaden.
 
Y
Själv är jag kluven. Idag så skulle jag klara mig ifall jag blev arbetslös. Men ekonomin räcker inte riktigt till att gå framåt i högt tempo. Står då inför valen 1) Ska jag sälja delar av ägorna. 2) Öka lånen. 3) Ta det lugnt.
Fegis som jag är så blir det att liggalågt.
 
hmm ja att amortera är ju alltid bra fast det känns som en droppe i atlanten med några tusen lappar i månaden :)

hur blir det med vinst skatten förresten om man betalar av massa på lånet blir då vinsten mer tycker dom för lånet sjunker så det blir mer skatt? Jag har ju en hög med räkningar till material då jag gjort typ allt själv. Jag har inte kvitto på alla dom 2,1 miljoner som huset har kostat då en del är svart.
Men vi en eventuel försäljning ska man då endast räkna ihop alla kvitto och ha dom som bevis när man räknar ut vinsten för man vill ju kunna säga helst att det inte blev någon vinst fast det blev det haha :)
 
Lån och vinst har inget med varandra att göra.

Se amorteringen som ett långsiktigt sparande med okej ränta. Du kommer troligen inte att få en ränta som är högre på ett vanligt sparkonto. Själv har jag och hustrun som plan att betala av huset till pensionen vid 70 då vi räknar med att tappa minst 40% av inkomsten. Om det skulle krisa och bufferten tar slut så kan du troligen öka belåningen igen.
 
Ripley skrev:
Det jag har svårt att få ihop är att folk bygger nya hus och sen väljer att inte amortera. Nu låter ju inte 2,1 miljoner som stora pengar för ett nybyggt hus men jag läser i tidningen om familjer som bygger för dryga 3 miljoner och får det hela att alls gå ihop genom att inte amortera.



Problemet som jag ser är att husen här i södra Norrland sällan säljs för mer än max 2 miljoner så hur löser man det den dag man vill flytta? Jag gissar att man får bo bra länge om värdestegring och inflation ska äta upp mellanskillnaden. Bara för att man bygger ett hus som kostar 3 eller 3,5 miljoner är det ju inte säkert att marknaden håller med om det värdet, särskilt om jag inte kan välja själv när jag vill sälja, om man blir arbetslös eller det blir skilsmässa.


Jag gissar att det är av den anledningen vi har en del tomter ute hos oss här utanför stan som kommunen har svårt att sälja. Att bygga hus kostar ju lika mycket här som Stockholm, men priserna på befintliga hus är ju inte i närheten av i Stockholm.

För att ibland gör det varken till eller från att amortera, och det går att göra det i framtiden om man så önskar.
Men personligen amorterar jag gärna när räntan är lån och skulle det bli skyhög ränta så kan jag bara betala räntekostnader.

Men om jag gjorde 2 miljoner på mitt hus så är det inte säkert att jag skulle slänga in vinsten i nästa hus.
 
Redigerat:
Det är helt omöjligt att diskutera sånt här som belåningsgrader och hur stora lån man har. I Sthlm är priserna överdrivna och det är de även i Gbg. Orsaken är att man har låtit människor gå från amortering till att hyra huset av banken. Den som önskar att lägga in i sin kalkyl att de vill amortera får ju köpa längre ut från stan för deras kalkyl går inte ihop om de skall bjuda mot en person som är beredd att hyra huset av banken.
När det gäller räntenivåer så är dagens nivåer direkt löjliga. Kommer inte att kosta så här lite på lång sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.