MathiasS skrev:
Min hitachi-cirkel har elektrisk motorbroms. På boschen funkar det ju helt annorlunda så den bromsen måste vara mekanisk. Hittar dock inget om detta i instruktionsboken.
Jag vet inte hur det funkar på boschen, min erfarenhet kommer från hitachi c6bu, som sliter rätt hårt på kolen.
 
MathiasS skrev:
Min hitachi-cirkel har elektrisk motorbroms. På boschen funkar det ju helt annorlunda så den bromsen måste vara mekanisk. Hittar dock inget om detta i instruktionsboken.
Den kanske har en elektromagnetisk broms vid elmotorns ände?
Många eltruckar har sådan broms, och då finns det ju en typ av bromsbelägg som slits.
 
Fluxor skrev:
Min GCM-åtta har ingen motorbroms, och att andra skulle ha det ser jag som osannolikt. Något jag faktiskt saknar.
Nej jag vill minnas att min GCM10SD också saknar detta.
Har nån blå Bosch motorbroms verkligen?
 
Well min såg stannade snabbare förut än vad den gör nu, så någon sorts broms finns det.
 
Nä, någon sådan broms som jag syftade på lyckas jag inte se heller.
 
MathiasS skrev:
Well min såg stannade snabbare förut än vad den gör nu, så någon sorts broms finns det.
Den är inkörd nu så klingan snurrar lättare? ;)
 
Har en Hitachi cirkelsåg och den stannar på 3-4 sek.
 
FredrikR skrev:
Den är inkörd nu så klingan snurrar lättare? ;)
Vafasen detta låter ju märkligt. Är det bara jag som noterat att sågen har broms? Verkligen underligt. Får snart ringa någon och reda ut detta.
 
Jag har inte reflekterat över det, och kan inte minnas nån skillnad i beteende på min 10SD nu och då den köptes för 3år sen, men å andra sidan är det en hel del saker som jag missar i farten. :)
 
MathiasS skrev:
Vafasen detta låter ju märkligt. Är det bara jag som noterat att sågen har broms? Verkligen underligt. Får snart ringa någon och reda ut detta.
Ringde du Bosch och frågade?
Jag har en GCM 10 SD där bromsen i stort sett slutat fungera helt nu :(
Plockade loss kolen idag och tittade men dom verkade fina, och fjädern var ihoptryckt minst 1cm.
 
Jag köpte nyss en ny Hitachi C8fse kap/ger. Den stannar blixtsnabbt, 1-2 sek. underbart att ha den funktionen. Det känns dock som att det sliter mycket på motorn!?
 
Daniel78 skrev:
Ringde du Bosch och frågade?
Jag har en GCM 10 SD där bromsen i stort sett slutat fungera helt nu :(
Plockade loss kolen idag och tittade men dom verkade fina, och fjädern var ihoptryckt minst 1cm.
Nej det har jag glömt bort.
 
När du släpper knappen på din c6bu så snurrar rotorn med klinga och verkar som en generator, lägg en tung last på detta och klingan bromsar snabbt. Det händer att ballasten eller på/av-knappen pajar men är lätt att byta, övriga utan mekanisk broms bör fungera på liknande vis
 
Fluxor skrev:
Min GCM-åtta har ingen motorbroms, och att andra skulle ha det ser jag som osannolikt. Något jag faktiskt saknar.
Lite sent svar såhär men min GCM8 har motorbroms, hur lång tid tar det för din klinga att stanna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.