Kakel går helt bort för mig. Det är inte alls min grej om vi inte pratar väggar och golv i badrum :)

Spåren på undersidan syns ju ändå inte tänker jag och kanterna/ändträt tänkte jag dölja så det kommer nog inte vara något problem. Gällande rundade kanter så har jag också funderat på det. Ett alternativ är att slipa ner alla plankor så att rundningarna försvinner (troligtvis ganska mycket jobb egentligen) alternativt så tänkte jag se hur det ser ut att fungera ändå.

Och till Pär, massivt golv är inte optimalt på något sätt, jag har bara börjat fundera på vad man kan hitta på för att få ett snyggt bord. Planhyvlat skulle ju vara optimalt men det jag har hittat hittills är så dyrt att jag lika gärna kan köpa mig ett färdigt bord. Egentligen har jag inget självändamål i att göra det själv, jag köper gärna. Problemet brukar dock vara att jag inte hittat något bord jag tycker är snyggt, och jag är inte i brinnande behov av ett nytt bord heller egentligen. Men fråga gärna på, diskussioner är alltid bra för att lära sig nya saker. :)

Johan
 
Att slippa ner den lilla fasen/rundningen på ovansidan golvplanken är nog inte så kul om man inte har en bandslip med ram. Men å andra sidan fasen kan väll vara kvar som en design detalj.

Det tråkiga med att tillverka själv är att det inte blir så billigt som man skulle tro. Men fördelen är att man kan bygga som man vill ha det. När man köper så är man låst vid fixa mått.

Du kanske skulle ringa något lokalt snickeri och kolla vad dom tar för att hyvla till plank du köpt, förmodligen billigare än hos brädgården.

Pär
 
Tack för länken vanpire, tyvärr är de 40mm breda vilket gör att jag lika gärna kan köpa en limfogsskiva. Får jag drömma vill jag har 100mm breda stavar och kanske en meter långa eller nått. Blir lite samma sak som en vanlig limfogskiva men mycket större stavar och borde bli riktigt snyggt. Alternativ långa plank med liknande bredd.

pär: Billigt är ju trevligt men då finns det saker på blocket :). Det roliga är ju att få det som man vill och att göra det själv, däremot inte sagt att man vill lägga hur mycket pengar på det som helst. Finns ju andra hål att stoppa pengar i också. Men jag ska definitivt kolla på ett snickeri, bra tips!

Lutar åt att jag kommer leka lite med vanligt planhyvlad furu och göra ett bord till balkongen istället (som jag troligtvis betsar/lackar/målar/behandlar). Har behov av ett nytt bord där och vill testa designen lite och planhyvlad furu ska ju inte vara några problem att få tag på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.