Finns väl hur många trådar som helst om detta med störande grannar. Vissa människor har åsikten att bor man i hus så kan man störa hur mycket som helst, medans andra anser att man skall visa varandra hänsyn för att kunna samexistera. Ibland blir det krockar, så även på vår gata där barn + studsmattor är den i särklass största källan till oväsen, gärna sent på kvällen när man ska sitta och äta. Vissa grannar förstår detta och har försökt tänka till kring exempelvis placering av studsmatta, samt håller koll på barnen och hur många som studsar (ljudnivån ökar typ exponentiellt med hur många som hoppar samtidigt), medans andra är helt oresonliga och skriker och gormar istället. Så är det när man bor i hus, där det inte finns så många regler som i en lägenhet... FInns ju hur många källor still störning som helst, motorverktyg, bilar, mopeder etc etc... så att flytta till hus är ingen garanti för att det är störningsfritt, tvärtom skulle jag säga.
 
Tycker det är ganska "enkelt" i sammanhanget, eftersom det är en näringsverksamhet, som många andra varit inne på. Då ska "normala" tider gälla. 9-18, alternativt 8-17 vardagar är rimligt. Vi pratar ju egentligen bara om den delen av verksamheten som är störande, dvs när han testkör diverse prylar utomhus.

Tycker det är solklart att han får hålla de aktiviteterna till normal veckotid. Klippa sin egen häck, gräsmatta eller vad han nu vill göra, eller någon annan granne för den delen, är en helt annan sak och där är det ju helt andra toleransnivåer som gäller, framför allt eftersom det är mycket mer sällan och behöver normalt sett utföras på fritiden vilken är utanför "normal" arbetstid.
 
steve5432 skrev:
Finns väl hur många trådar som helst om detta med störande grannar. Vissa människor har åsikten att bor man i hus så kan man störa hur mycket som helst, medans andra anser att man skall visa varandra hänsyn för att kunna samexistera. Ibland blir det krockar, så även på vår gata där barn + studsmattor är den i särklass största källan till oväsen, gärna sent på kvällen när man ska sitta och äta. Vissa grannar förstår detta och har försökt tänka till kring exempelvis placering av studsmatta, samt håller koll på barnen och hur många som studsar (ljudnivån ökar typ exponentiellt med hur många som hoppar samtidigt), medans andra är helt oresonliga och skriker och gormar istället. Så är det när man bor i hus, där det inte finns så många regler som i en lägenhet... FInns ju hur många källor still störning som helst, motorverktyg, bilar, mopeder etc etc... så att flytta till hus är ingen garanti för att det är störningsfritt, tvärtom skulle jag säga.
Skönt att man bor på landet med 300m till närmsta granne så det är tyst och lugnt. Ibland på sommaren kan man skönja ljudet av en gräsklippare.. Det är dock inget som går att jämföra med gräsklipparsymfonin som lätt uppstår i villaområden på helgerna! :-S
 
Det är ju din kompis, så strunta i vad naturvårdsverket säger eller hurvida det är näringsverksamhet eller inte. Han vill väl inte störa dig i onödan? Utgå från när du blir störd, och be honom undvika testkörningar på dessa tider eller att göra dem inomhus i verkstan om det är nödvändigt. Han får väl vädra efteråt.
 
Ska du trycka upp mallar och regler och en iphone app i ansiktet på en vän och arbetskamrat som hjälpt dig?
Är det inte enklare att ta en bärs och prata om problemet?
Sen det där med arbeta fram till 18.

Många företagare arbetare längre än så, de måste de får göra, kanske han mekar egna grejer eller måste jobba mer för att få det att gå runt?
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Fråga kommunen. För formellt sett räknas buller som miljöstörningar, och sånt är det kommunens regler som styr.
 
Andy: Visst kan han arbeta efter 18, men då skulle han kunna välja de moment som inte låter så mycket och spara testkörningen till nästa förmiddag...
 
Här finns Naturvårdsverkets allmänna råd om industribuller. Det gäller buller utomhus. När det gäller inomhus är det tydligen socialstyrelsens regler som gäller.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/allmrad/ar_78_5.pdf

Vad jag förstått så är den som bedriver en näringsverksamhet skyldig att utreda det buller som verksamheten skapar och på egen beskostnad minimera bullret till godtagbara nivåer.
 
Som egen företagare har man knappast samma bekymmerslösa tillvaro som en anställd... Man kan inte bara stämpla ut och gå hem, för det råkar vara ett visst klockslag. Om man vill att kunden skall återkomma, så får man allt se till att jobbet blir klart i tid. För många småföretagare innebär det, att det (tyvärr) är nödvändigt att jobba kvällar och helger.
 
Ja, men ska man hålla på och jobba mitt i natten får man ju ta och göra det i ett industriområde, inte i ett bostadskvarter...
 
Cujo skrev:
Som egen företagare har man knappast samma bekymmerslösa tillvaro som en anställd... Man kan inte bara stämpla ut och gå hem, för det råkar vara ett visst klockslag. Om man vill att kunden skall återkomma, så får man allt se till att jobbet blir klart i tid. För många småföretagare innebär det, att det (tyvärr) är nödvändigt att jobba kvällar och helger.
Det är ingen som kräver att han ska jobba bara vissa klockslag. Men det är rimligt att han ger fan i att testköra bullriga maskiner utomhus i bostadsområdet vissa tider. Eftersom han dessutom inte på något sätt framstår som en oresonlig typ har jag ytterst svårt att tänka mig att det här är ett problem alls. Åtminstone i det här fallet.
 
13th Marine skrev:
Ja, men ska man hålla på och jobba mitt i natten får man ju ta och göra det i ett industriområde, inte i ett bostadskvarter...
Du har rätt, man får helt enkelt bortse ifrån att den ligger där den ligger och riva hela skiten.
 
timmelstad skrev:
Det är ingen som kräver att han ska jobba bara vissa klockslag. Men det är rimligt att han ger fan i att testköra bullriga maskiner utomhus i bostadsområdet vissa tider. Eftersom han dessutom inte på något sätt framstår som en oresonlig typ har jag ytterst svårt att tänka mig att det här är ett problem alls. Åtminstone i det här fallet.
Du har rätt.

Men det blir ju det när man ska hänvisa till "regler" å paragrafer.
Tror inte heller att det är ett problem speciellt när man är polare.
 
Cujo skrev:
Som egen företagare har man knappast samma bekymmerslösa tillvaro som en anställd... Man kan inte bara stämpla ut och gå hem, för det råkar vara ett visst klockslag. Om man vill att kunden skall återkomma, så får man allt se till att jobbet blir klart i tid. För många småföretagare innebär det, att det (tyvärr) är nödvändigt att jobba kvällar och helger.
Och som egen företagare är man skyldig att följa miljöbalken, d.v.s. göra en konsekvensutredning av det buller som verksamheten ger och på egen bekostnad reducera bullret.

http://www.naturvardsverket.se/Start/Verksamheter-med-miljopaverkan/Buller/Ansvar-for-buller/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.