Jag hade absolut köpt lägenheten om jag kunde göra mkt av jobbet själv. Men jag hade skippat köksön och gjort en bardisk. Slopat klk och istället gjort ett wc med dusch i gamla klk eftersom rören ändå måste gå där. Se bif planlösning. Allt detta behöver ju inte göras på en gång utan man tar ett badrum i taget och samtidigt höjs ju värdet på lägenheten och ni får ett schysst boende!
femma.png
 
Slå ihop vardagsrum och sovrum 1 till ett rum, och gör om befintligt kök till ett sovrum. Sätt upp ett nytt kök längs badrum/wc/klädkammarväggen. Då kan du ta V/A från badrummen och slipper komplicerade rördragningar, och du får ett jättestort och ljust kök/vardagsrum med öppen planlösning. Behöver du flera rum kan du passa på att splitta befintligt kök till två mindre rum (sovrum/gästrum/klädkammare/kontor/etc) eftersom du redan har två dörrar.
 
byggankan och malinwi:
Jag gillar ideén med en bardisk isället, skulle dock låtit den gå in mer i köket som jag antar att du menar byggankan? Tror det kan kännas lite trångt i hallen annars! Dock tror jag inte att det är värt jobbet att flytta den lilla toan. Det blir nog alldeles för dyrt också tyvärr

pelpet, din idé verkar bra, dock blir det alldeles för dyrt tyvärr. Vid stambytet har de dragit rören rakt ner till grannen, och för att koppla på det på ett snyggt sätt så behöver jag antingen borra mig ner till grannen eller bila i golvet, hur som helst så åker jag på ett nytt badrum, vilket jag gärna vill slippa då de är fina!

Men jag ska helt klart skissa vidare på ideén med bardisk istället!
 
Är toastolarna placerade som på bilden? Isåfall tror jag att borde du kunna byta ut en av dem mot en vägghängd WC och gå in genom väggen från det nya köket med köksavloppet bakom lådan som fixturen hamnar i. Då behöver du inte bila upp någonting. Den mindre WC:n är väl bara en WC utan tätskikt i väggen att bry sig om antar jag, även om en avloppsgenomföring genom ett väggtatskikt inte borde vara något problem.

Ett alternativ till en vägghängd WC är att byta nuvarande toastol, som jag antar har S-lås som går rakt ner, mot en WC med P-lås som går bakåt, och dra fram stolen en decimeter ungefär. På den rörböj som krävs mellan den nya stolen och golvet borde du kunna koppla på avloppet från köket. Det blir inte riktigt lika snyggt som en vägghängd WC dock, men troligen en betydligt billigare lösning.

Fanns det något annat i mitt förslag som var kostnadsdrivande?
 
Redigerat:
hej igen, jag hade nog inte gjort en så drastisk ombyggnad även om det säkert också blir trevligt. Nu har jag dragit in bardisken, var lite snabb/slarvig med första skissen. Ombyggnad av klk till bad behöver ni ju inte kasta er på direkt men i en förlängning hade jag haft med det i tanken, absolut. Det kan inte vara så krångligt - hör med en vvs:are & Lycka till på budgivningen. Tror att detta kan bli läckert!

femma.png
 
JonasSv skrev:
byggankan och malinwi:
Jag gillar ideén med en bardisk isället, skulle dock låtit den gå in mer i köket som jag antar att du menar byggankan? Tror det kan kännas lite trångt i hallen annars! Dock tror jag inte att det är värt jobbet att flytta den lilla toan. Det blir nog alldeles för dyrt också tyvärr

pelpet, din idé verkar bra, dock blir det alldeles för dyrt tyvärr. Vid stambytet har de dragit rören rakt ner till grannen, och för att koppla på det på ett snyggt sätt så behöver jag antingen borra mig ner till grannen eller bila i golvet, hur som helst så åker jag på ett nytt badrum, vilket jag gärna vill slippa då de är fina!

Men jag ska helt klart skissa vidare på ideén med bardisk istället!
Ja precis, att det blir så att man sitter i köket och inte i korridoren. 90 cm djup så att det kan vara ordentligt med lådor/skåp under och man ändå får plats för benen. Kanske tom 120 cm djup så kan man ha 90 cm djupa lådor som verkligen sväljer mycket saker.
 
ja den lösningen ser trevlig ut. Jag hade då behållt wc men tagit en del av klk så att en dusch fick plats. Vänt toa dörren ut mot hallen se bild. Kan vara trevligt med öppningen mellan rummen som tas upp i gamla klk, det hade jag nog också kört på, minskar korridor känslan.
femma.png
 
malinwi skrev:
hej igen, jag hade nog inte gjort en så drastisk ombyggnad även om det säkert också blir trevligt. Nu har jag dragit in bardisken, var lite snabb/slarvig med första skissen. Ombyggnad av klk till bad behöver ni ju inte kasta er på direkt men i en förlängning hade jag haft med det i tanken, absolut. Det kan inte vara så krångligt - hör med en vvs:are & Lycka till på budgivningen. Tror att detta kan bli läckert!

[bild]

Ser ut som en riktigt bra lösning faktiskt! Och som du säger så behöver inte wc tas direkt. Har planer på att kasta ut badkaret och ersätta det med duschväggar och även få in en tvättpelare, så den kanske inte ens behöver försvinna. Lite kluven och det skulle vara trevligt med det öppna utrymmet, eller om det skulle kännas onödigt. Dock gillar jag idéen att vrida dörren, skulle dock kräva nytt kakel och lite röromdragningar. Men det får som sagt bli ett framtidsprojekt, köket är det viktiga initialt!

Och sen kan jag inte göra upp en öppning till vardagsrummet genom att ta bort klädkammaren, då förstör jag min tv-vägg, och det är inte aktuellt! ;)

Sen har vi behov av en del förvaring, så den får nog vara kvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.