pelpet skrev:
Här är äntligen några bilder.
Vi har samma på golvet, och är mycket nöjd över valet. Och snyggare i verkligheten än på foto :)
 
arkTecko skrev:
Gipsputs är inte ok i fuktiga miljöer vad jag vet.

Vi ska snart (nästa helg) lägga på tadelakt på väggarna, blir spännande att se hur det blir. Bilder kommer på bloggen allt eftersom, och kanske lite mer här när det är klart!
Tadelakt är grymt häftigt. Har också funderat på att ha det i toa + dusch samt eventuellt även på hallgolv samt på köksbänkskivan (istället för att gjuta i betong). För er som inte har koll på tadelakt pro, claystone, stone och creatina:

http://www.decomaterial.se/web/assets/Uploads/Kloka-hem-Tadelakt-kopia.pdf

www.decomaterial.se
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Vi har ett annat problem, jag tål inte något ytskickt.
Någon som kan ge oss tips hur vi kan få till vårt dusch/WC rum? Måste ha det tätt på något sätt.
Vore intressant att hitta en annan lösning, hjälp!
 
Ursäkta, men om du skriver "jag tål inget" så lär du inte få några svar. Vad är det du inte tål? Kan du duscha i en kabin?
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
T
Visste inte att man kunde vara allergisk mot kakel:wow:
 
  • Gilla
Swappe
  • Laddar…
blir väl dusch ute då om du inte tål något ytskikt?
 
Vi bodde på ett sk. "designhotell" i Frankrike förra sommaren och där var både väggar och golv (även i duschen!) målade. Väggarna klarade sig bra men att ha målat golv i en dusch kändes inte som särskilt smart fast jag är i ärlighetens namn lite osäker på om de hade valt färg som var avsedd för ett våtrum.

Oavsett, här finns det en färg som man verkar kunna ha i ett badrum: http://www.stiltje.se/#!tadelakt/c1468
Personligen är jag inte jätteförtjust i det ser flammigt ut men i rätt miljö så...
 
Tadelakt är en sorts utförande men inte riktigt att jämföra med målning dock.

I Sverige är det fullt godkänt att ha målat badrum bara man följer MVK reglerna, detta är ett våtrumssystem som använts länge och än idag så är det ett enkelt sätt att tillsammans med våtrumsmatta på golvet bygga ett billigt badrum.

Dock har jag svårt att se vilka kemiska substanser som man är allergisk mot gällande plastmatta, kakel etc som inte återfinns även vid ett målat utförande
 
Äntligen börjar det lossna här också! :)
Jag har länge tyckt att helkaklade badrum är tråkiga, lite som att stiga in i en stenlåda... Utomlands är det ju väldigt ovanligt med helkaklat.
Vi har "renoverat upp oss" i husstorlek här under 12 års tid och p.g.a. efterfrågan har vi alltid valt helkaklat med tanke på att vi vill göra så mycket vinst som möjligt. Nu har vi hittat huset(!) så nu får det bli målat och sen kalkat i zon 1 delen.
Det känns mycket trevligare tycker jag med en "rums" del för toa, handfat etc. och sen en "dusch/bad" del. Man kan få rummet att kännas större och mer "naturligt" indelat så tycker jag.

Tadelakt ser ju också trevligt ut. Något jag inte funderat på tidigare...

Problemet med målat/kakel är ju skarven mellan folie och väv som blir tjock och ful. På väggen är det ju inget större problem då man kan lägga den bakom sista kakelraden men längs golvet tycker jag inte det är så snyggt med en rad kakel längst ner men man har ju inte så mycket val... Eller är det någon som vet om det finns någon list man kan använda?

Mina två ören... :)

Mvh,
Anders
 
Doftöverkänslig skrev:
Vi har ett annat problem, jag tål inte något ytskickt.
Någon som kan ge oss tips hur vi kan få till vårt dusch/WC rum? Måste ha det tätt på något sätt.
Vore intressant att hitta en annan lösning, hjälp!
Vill du förklara ytterligare? Om du inte tål något ytskick så borde du ju inte kunna vistas i ett vanligt hus.
 
anders07: du får väl ha en rad golvplattor som sockel, blir svårt att få det snyggt på nått annat vis om man ska ha klinker på golvet och tex. målade väggar
 
Använder denna tråd lite då jag har funderingar på delvis putsade väggar i vårt kommande badrum...
Jag kikade på http://www.weber.se/uploads/media/weber_vatrumsputs.pdf , och slogs över hur bökigt med olika produkter och inlagt nät mm.
Jag kanske är lite puckad, ��men jag hade tänkt använda ett fix o putsa detta direkt på tätskikt och ev måla och kan inte riktigt förstå var man helt plötsligt måste näta... Visst kan man tänka sig att ytan suger mer vatten än kakelfogar men ändå får jag känslan av att weber har ett system som bygger på både hängslen och livrem... Ytorna som jag tänkt putsa på ligger inte i duschzonen och jag har en väggstomme av lättbetong/Leca ...vad tror ni?
 
pette skrev:
Använder denna tråd lite då jag har funderingar på delvis putsade väggar i vårt kommande badrum...
Jag kikade på [länk] , och slogs över hur bökigt med olika produkter och inlagt nät mm.
Jag kanske är lite puckad, ��men jag hade tänkt använda ett fix o putsa detta direkt på tätskikt och ev måla och kan inte riktigt förstå var man helt plötsligt måste näta... Visst kan man tänka sig att ytan suger mer vatten än kakelfogar men ändå får jag känslan av att weber har ett system som bygger på både hängslen och livrem... Ytorna som jag tänkt putsa på ligger inte i duschzonen och jag har en väggstomme av lättbetong/Leca ...vad tror ni?
Nätet fyller två funktioner. Dels för att putsen ska fästa ordentligt och dels för att putsen inte ska spricka, som armering. Det är nästan en centimeter puts som ska på.
 
Redigerat:
Vanbeasten skrev:
Nätet fyller två funktioner. Dels för att putsen ska fästa ordentligt och dels för att putsen inte ska spricka, som armering. Det är nästan en centimeter puts som ska på.
Mm jag förstår... Min tanke var ju att fix ju fäster på direkt på tätskiktet och att jag har lättbetongväggar som knappast kommer röra sig speciellt mycket. Jag vill heller inte ha nån speciell struktur då det ändå ska vara lättstädat i badrummet.
Vad händer om jag spacklar ut fix på färdigt tätskikt och ev borstar lite med Hornsugga för att få lite putsstruktur???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.