Hej!
Jag kommer att installera solvärme nu till våren och har ett par funderingar på hur jag ska göra detta.
Jag kommer att använda befintliga tankar utan solslinga. Se bifogad bild för principskiss.

Är det vettigt att koppla enligt skissen?
Bör jag sätta värmeväxlaren i serie med pannan eller parallellt?
Räcker det med att sätta en ventil ovanför laddomaten som jag stänger när jag inte eldar, eller måste jag koppla förbi den helt? (dvs fungerar det att köra den i självcirkulationsläget?)

Tacksam för alla kommentarer och synpunkter
 
Jag skulle koppla in vvx så närma tanken som möjligt för att undvika varmhållning av panna och laddomat. Sen vet jag inte hur det blir med sol mot en tank med beredare solen är sämre på att ladda höga temperaturer och man vill ha minst 55 grader i beredare för att undvika legionella.
 
Ditt sätt är nog i alla fall inte vanligt, standard är att man kopplar in i en slinga i botten av acktanken.
Antar att du inte har någon tekniktank eller liknande så att du kan köra den lösningen, har du bara två anslutningar i acktanken?

Det är möjligt att det skulle kunna fungera men det känns avigt. Hur ska du justera in så du får rätt flöde i pannan och solfångarna?
Har du någon styrning (typ varvtalsstyrd pump) till solfångarna, annars blir det nog svårt att få det att fungera?
Du kommer som sagt värma upp "fel" komponenter i onödan när du kör.
 
Solceller för el skulle nog vara en bättre lösning och koppla till elpatron istället. Men det är bara vad jag tror. för jag tror inte det blir ekonomi med sol annat en på sommaren när det behövs som minst.Bara dyrt och mycket tillsyn, tror jag.
 
skulle det vara bättre att ha solceller som utvinner 150 watt/kvm än solfångare som ger 800 w/kvm? Och tillsynen är i stort sett ingen alls om man inte tycker det är kul att se hur det fungerar. Lönsamt är det definitivt, fast det tar lite tid, om man bara inte kopplar in det som på skissen utan även försöker ta hand om de temperaturer under 50-60 grader som solfångaren ger. Ser man sen till att solfångarna är av sådan kvalitet att de håller i 50 år framåt så blir det mycket lönsamt. Fundera på vad annan värme kostar om 40-50 år när solvärmen fortfarande är gratis. Köper man ved idag så verkar den kosta 550:- per kubikmeter i kastad form, och är då betydligt dyrare än pellets.
 
ok, jag tar och ger en lite mer utförlig beskrivning av situationen.

Jag har ett befintligt värmesystem innefattande tre acc-tankar på totalt 2 m3. Ingen tank är försedd med slingor för solvärme. En tank har en 120 liters vvb. För att få till det med solvärme här har jag två alternativ så vitt jag kan förstå:

1. Köpa en ny tank med solslinga. (svårt med platsen)
2. Använda en värmeväxlare.

Då det första alternativet är svårt rent praktiskt (ej omöjligt dock) så tänkte jag försöka mig på ett system med värmeväxlare.

Tanken med vvb har inlopp i toppen samt fyra anslutningar fram. Översta går ut till radiatorerna, nr 2 som sitter under vvb har en elpatron, nr 3 (långt ner) är pluggad och nr fyra (strax under nr 3) är retur.

Nu tänkte jag att det enklaste sättet att få in solvärme här var att koppla in den på samma slinga som pannan (givetvis med en vvx så att solvärmesystemet är ett eget slutet system).
För att inte värma pannan borde det väl räcka att sätta en ventil på pannans utlopp som är stängd när jag inte eldar? (jag antar att jag bara kan elda när solvärmen inte ger något, men det är i praktiken inget problem)

En annan fundering jag haft är att flytta elpatronen till det lägre uttaget (nr 3) och använda det mellersta för att mata in solvärmen ungefär mitt i tanken. Isådana fall tänkte jag nog sätta dit en termoventil så att jag laddar tanken uppe vid högre temp och annars i mitten.
 
Värmeväxlare till solpanel är ok men synd med beredare som vill ha rätt så höga temperaturer men det kanske inte skiljer så mycket per år. På hösten och vintern när solen skulle kunna jobba mot låga temperaturer ger den väldigt få kwh så jag tror du får en ok anläggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.