Är i startgroparna för planering av ett garage till mitt hus(beläget utanför stadsplanerat område).
Det jag går och funderar på är om det är någon fördel att regga om min fastighet till lantbruksfastighet?
Min mark är på ca 1,8Ha och består av både åker, skog och tomt och kombinerat ska det räcka enligt lmv.
Vad jag fattat är att om man har en lantbruksfastighet så får man uppföra ekonomibyggnader utan bygglov. Jag vill helst att dom byråkratiska kostnaderna ska hållas till ett minimum så jag kan köpa virke och spik istället.
Ritningen är det tänkt att antingen min byggingenjörsvåger kan hjälpa mig med eller så får man köpa en ritning eller byggsats.
Vad jag också fått för mig är att rot inte kan utnyttjas om inte garaget sitter ihop med befintlig byggnad, Fel? Tanken var ju att först ha hus och garage ihop men nackdelen blir då att man lär isolera rejält om inte garageverksamhet ska störa(tankar synpunkter kring det?)
Så:
Vinner jag något ekonomiskt eller tillståndsmässigt att regga om min fastighet?
Vet nån vad det kan kosta?
 
När vi köpte en gård för 8 år sedan låg gränsen för att klassas som jordbruksfastighet på 2 ha, sades det. Nu köpte vi betydligt större fastighet så det hade dock ingen betydelse. Men, jag har också på senare tid läst att man vill öka arealen till 4 ha för att kunna klassas som jordbruksfastighet. Jag kan ha fel men jag är tveksam till att du kan klassa om det.

Men oavsett, då du ligger utanför detaljplanerat område (min tolkning) så är knappast bygglovskostnaden speciellt stor. Vi har en indikation på att ett 70*24 kombinerat ridhus/maskinhall kostar ca 35000 i bygglov. Att jämföra med det runt 2 milj som hela bygget går på.

Kan du inte helt sonika fråga kommunen? Att fråga om man behöver ett bygglov eller ej är kostadsfritt. Då kan man också fråga efter vad en bygglovsavgift ligger på.
 
Anledningen är att jag inte vill "göra mig känd" hos kommunen innan jag vet exakt vad som får och inte får göras så inte personliga åsikter hos div. tjänstemän sätter käppar i hjulen för mig.
När jag läser mitt svar från lm så ser jag nu att jag inte fått svar på min fråga ordentligt och lär undersöka detta närmre.
35000 kanske inte är mycket för vissa men jag tycker det är mycket för att flytta ett par papper från en hög till en annan och vill gärna slippa i så stor utsträckning det är möjligt.
Hade för mig att 4ha var för gränsen för jordbruksstöd men inte för lantbruksfastighet?
Men det är därför jag frågar.
Mvh
 
2 hektar krävs för att klassa om till jordbruksfastighet och då måste du även räkna bort ca1000m2 för tomt till huset.
 
Den springande punkten är om byggnaden ska användas för jordbrukets behov. Ett personbilsgarage är inte automatiskt bygglovsfritt för en lantbrukare att uppföra... Det är en bedömningsfråga och olika kommuner gör olika så det är bara ett samtal till din kommun som kan svara på hur det är hos er...
 
Vilken inriktning är det tänkt att den tilltänkta näringsfastigheten ska ha? Sedan kan man fundera på vad kostar det att regga om fastigheten samt hur lång tid det tar? Annars är det, som påpekat, ok att bygga ekonominbyggnader för verksamhetens behov utan bygglov för en näringsfastighet.
 
Ring kommunen och hör efter rent allmänt vad som gäller för uppförande av garage utanför detaljplanerat/stadsplanerat (?) område i din kommun. Det är ju resp kommun som bestämmer.

Du behöver ju inte presentera dig och din fastighet, el ens säga att du bor där, och är du riktigt paranoid ;) så använd kontantmobil el arbetstfn, el be någon annan göra samtalet.
 
För att ändra typkod på din fastighet krävs att du har minst 2 ha, annars är det i stort sett omöjligt. Att ändra typkod kostar inget alls, när din fastighet ändrar storlek (då det är kravet som sagt) kommer du få en fastighetsdeklaration där du skriver i att det är ett lantbruk. Det är hur fastigheten ser ut den 1/1 vart år som är gällande ett år framåt, så för att du köper till mark idag har ingen betydelse för 2013.
 
Får man använda ROT för ekonomibyggnader på en lantbruksfastighet då?
 
BiFuel skrev:
Får man använda ROT för ekonomibyggnader på en lantbruksfastighet då?
Nej det får man inte.
 
Du kan inte få rot på ekonomibyggnader, inte heller på fristående garage. Kolla på Skatteverkets hemsida under bygga bo / rot så finns där en lista på vad som gäller.
 
Du får dra av 100% av kostnaderna i din näringsverksamhet, däremot. Och momsen får du tillbaka.
 
Det gäller dock att, åtminstone på sikt, ha inkomster i näringsverksamheten. Annars blir det problem med Skatteverket.
 
Vet inte om garage är en ekonomibyggnad, men tror att "maskinhall" kan vara det :confused:

Värt att tänka på i sånna fall.

//Jante
 
En jordbruksfastighet är näringsverksamhet antingen man vill det eller ej. Om man bara har användning för en "maskinhall", så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.