Hej!

Vi skall bygga ett spa och tvättstuga i källaren (under mark).
Sitter och ritar och ändrar på storleken/placering av bastu samt dusch badkar.
har svårt att se hur det blir.

Behöver hjälp med var jag skall ha handfat samt om duschen kanske skall vara där badkaret är på ritningen (blått markerat).
Är storleken på bastun ok samt har jag missat något?

Tacksam för synpunkter.
Mvh/Magnus
 
  • spatvätt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittytor utanför bastun, ett måste för att Spa då ett bastubad kan ta tid att genomföra. Eller har ni det i ett närliggande rum? Att kunna basta i omgånger är det som skapar njutning och kan ta 1-2 timmar.
 
Vrid toan 90 grader och sätt upp en låg vägg bredvid den som du sätter tvättstället på. Då sitter man inte så öppet när man uträttar sina behov utan mer i ett bås. Om du byter palts på dusch och badkar kan du ha hörnbadkar. Du kan även ha dushen där du satt toan, badkar vid duschen och toa, mellanvägg och tvättställ där du tänkt badkaret.
 
Tack för svar!

AndersS.. du har helt rätt, desvärre finns inte mycket plats då det inte är så stort.. men bra synpunkt för planering av närliggande rum.

Anna_H .. Golvet är gjutet med vattenburen golvärme så det går inte att flytta (dubbelkollade för det var en bra idé)
Hörnbadkar var tänkt att vara där du sa men insåg sedan att jag får inte ner det för trappan...arghh.
Man kanske kan sätta en låg vägg framför toan och ha ett hörnhandfat där??

Den sträckade boxen med ett rör i hörnet är avlopp från övervåningen.
 
Går inte toan att flytta så tycker jag det funkar fint att ha tvättstället på någon av väggarna bredvid duschen. En låg vägg mellan dörröppning och toa går ju fint att ha ändå, men det blir knäppt att göra den längre för att ha tvättstället på den, då känns det trångt istället.

Är det husets enda badrum? Tänker på detta nymodiga med att ha både badkar och dusch i samma utrymme, dessuom ihop med bastu. Om man badar vill man ha lugn och ro, dt får man inte om folk ska gå på toa, tvätta, basta, duscha, så det bästa vore egentligen att ha badkaret nån helt annanstans och göra relax- eller motionshörna i det hörnet. Nånstans ska man ju ha att sitta med ölen som sagt.
 
Menar du vägg såhär?
Jo, vi har ett badrum högst upp i huset med badkar... men det finns en stark röst som vill ha ett badkar även i källaren.
Måste nog ta ett snack=) spatvätt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Övertyga den starka rösten att hörnen för ev. badkar ska användas för en skön stol/fåtölj, glöm inte eluttag/spot för läsbelysning, som man använder när man badar bastu.
Är det en glasdörr som är tänkt till bastun? Även ett fönster ut mot "relaxplatsen" skulle ge hela lösningen känslan av en större öppenhet. Även om ni inte badar i bastun så ger belysningen där inne tillsammans med glas i dörren samt fönster en trevligare atmosfär även utanför.
 
Hej AndersS.

hmm.. du har en poäng där.
Fönster är bra idé. Så du tycker duschen skall vara där den är vilket som?
 
En fördel med att behålla duschen där den är nu tycker jag är att du håller "gången" till tvättstugan och toaletten fri från vatten när man duschar och torkare sig, dvs du kan låta golvet självtorka.
Gör du "relax-plats" i den blå hörnen kan man använda snygga/bekväma fällbara stolar som efter bastubad fälls samman och tar mindre plats.
 
Ja, du fick till väggen mot toan som jag menade. I ett så stort rum med såpass mycket möjliga aktiviteter tycker jag att toan behöver avskiljas. Räcker att det är ca 1 m högt.

Två badkar i huset är bara knasigt, så vad är den starka röstens palner för det badrummet? ;-)
 
Tänkte bara lägga upp hur det blev tillslut.. många trådar slutar som sagt utan uppföljning.

Det blev ett badkar och gissa hur mycket vi använder det gamla.. typ ingen gång sedan det blev klart=)
Ingen skiljevägg vid toan då vi har en bra dörr att låsa om man vill vara ifred.
Duschhörn då det var bra pris samt att man kan vika in..(rummet känns större).
Bastun blev liten men det räcker bra.

Tack för tips och råd alla.. IMG_1521.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1522.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1529.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1523.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1526.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blob och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.