Är det någon nackdel att överdimensionera laddkretsen?

Säg att man skulle ha en 40-60kw panna
Med laddomat 21-100
Och r50 rör i laddkretsen.

Eller är detta bara bra för att få ett lägre flöde?
 
Finns inga nackdelar. Bara lite dyrare
 
Det är ju bra. Idéer man har som inte har några nackdelar, det är grejer det.
 
Flödet blir detsamma oavsett rördim. men du menar antagligen flödeshastigheten och med lägre hastighet in i tanken blir ju laddningen lugnare. Den störa fördelen med grova rör är väl bättre förutsättningar för självcirk vid strömavbrott, men jag skulle knappast lägga några extra tusenlappar för detta om pannan är utrustad med kylslinga. Nackdelen med grövre rör är väl kostnad för rör och kopplingar samt generellt högre förluster.
 
Självklart var det flödeshastighet jag menade.
Telefonens autocorrect är underbar!

Men om man bygger med svarta rör som man gängar så är det ju inte svindyrt. :)
 
Byggde mitt med 1,5 tums svarta rör. Tycker det är mycket manligare. :)
 
Staffans2000
Det räcker att du går upp i dimention strax före tankanslutningen.

Staffan
 
Staffans2000
bonnen skrev:
Byggde mitt med 1,5 tums svarta rör. Tycker det är mycket manligare. :)
Det är ju helt sannt. Riktiga rörläggare gängar (och krökar) på jobbet. Det absolut fjolligaste måste vara presskopplingar.

Staffan
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Nää, det ska tigsvetsas i tryckkärlskvalla! Sen 100% röntgen.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Spontant borde en grövre laddkrets minimera risken för undertryck på laddpumpens sugsida om det är många tvära böjar? Jag inbillar mig att många porlande laddkretsar beror på att laddpumpen lyckas suga in luft, likaså min. Men det kanske är laddomatens konstruktion som är största boven?
 
  • Gilla
Elffors
  • Laddar…
jensaro skrev:
Nää, det ska tigsvetsas i tryckkärlskvalla! Sen 100% röntgen.
Eller pinnsvetsas ;-)
 
Nja, rotsträngen läggs med tig, sen kan man gå på med pinne.. Glömde jag nämna rejält med isolering samt alustucko! :-0
 
Vad är poängen, jag tror laddventilen, pannan och tankens anslutningar kommer strypa flödet så tryckfallet inte är långt från det som hade blivit med mindre rör.

Dessutom, känns som du blandar ihop två tankar.
Flödet genom pannan ska vara precis lagom stort så du får så hög temperatur som möjligt till acktanken. Regleras med pumphastigheten.
Däremot skulle det kunna vara en poäng med lägre tryckfall så att du skulle spara el till pumpen. Men Laddomat 21-100 har ingen energisparpump, köp i så fall i stället ett laddpaket med energisparpump så tjänar du några kWh...
 
Kan man inte svetsa rotsvets med pinne ska man inte svetsa alls ;)
 
Vilken tur att man har licens. Pe och hl045 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.