Hej

Ska bygga en led list under köksskåpen, men för att undvika alla enskilda punkter vill jag ha en skiva som diffuserar ljuset framför " / " i bilden.. . Den blir runt 10cm bred och hela köksbänkens längd

Skåpsbotten
---------------
LED /
...../
.../
./
/


Hittade http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/sheet/plexiglas-truled-hrikze7jsb4.html
på nätet, men tänkte kolla om någon har tips på;

Billigare ställen i Sverige ?
Alternativ till plexiglas ?
Vilken transmission % bör man ha (antar att 100% = helt genomskinligt) ?

Hälsningar OpZ
 
Redigerat:
Ett förslag är att köpa aluminium profiler för LED-lister, de finns med olika kupor för att diffusera ljuset.

Fördelen är att led:en får en bättre kylning med aluminiumet och därmed en längre livslängd.

Jag brukar använda semi transparanta kupor, ljuset blir mjukt samtidigt som kupan inte själ så mycket ljus.

Kan även tipsa om att välja en led list med ställbar färgtemperatur, då kan du få mysigt varmvitt till frächt kallvitt.
 
Kolla hide-a-lite dom har alu lister som du kan fästa med dolda clips, på listen kan du fästa ett glas, finns som opal också. Gjorde en egen lösning i köket där jag lät bocka en passande u-list som jag fräste in men det var ett väldigt pill och pressision som jag inte gillade, dessutom kunde plåtisen bara bocka 7mm som minst så fick palla upp då listen blev för djup. Slutresultatet blev iaf bra. Nu håller jag på att inreda tvättstugan och ska ta av det som blev över av LED listen och har beställt hide-a-lite låga alu list med klart glas. Tänkte prova fräsa in den för minimal bygghöjd och få det så minimalistiskt som möjligt. Grejerna borde komma till veckan.
 
jonas_loof skrev:
Ett förslag är att köpa aluminium profiler för LED-lister, de finns med olika kupor för att diffusera ljuset.
Vart finns dom att köpa ? jag har surfat runt lite, men inte hittat någon liknande ? brukar LED ljuskällan ingå då ?
 
Vet inte varför dom kallar det där för LED strip, för mig är det en List det där. Strip för mig är den som går att rulla ihop, är dom gjort för missförstånd. Kolla nedan, där är dom grejerna jag kör på med har bytt glaset mot opalglas. Lite dumt att det inte går att klicka på produkterna med du får Enr så är det lättare att söka.
http://www.hidealite.se/Favoriter/1...ABrLEgABAAAALMsSAAEAAABVyxIAAQAAAGXLEgABAAAA0
 
Segge skrev:
Vet inte varför dom kallar det där för LED strip, för mig är det en List det där. Strip för mig
Tusen tack, får bli en sväng till BH senare och kolla in dom, men just för det här projektet tror jag inte riktigt dom passar in, där vill jag gärna ha en tvärställd diffusator. Smälter bäst in i lösningen.
 
Redigerat:
Det finns en uppsjö av alu profiler med lins/plexi att handla från kina. Kostar inget och man kan få alla möjliga olika
varianter, bara att leta...tror dom säljs på löpmeter..har själv varit sugen på att provbeställa:)
/
M
 
trojlee skrev:
Det finns en uppsjö av alu profiler med lins/plexi att handla från kina. Kostar inget och man kan få alla möjliga olika
varianter, bara att leta...tror dom säljs på löpmeter..har själv varit sugen på att provbeställa:)
/
M
Hittade
http://www.aliexpress.com/store/pro...milky-diffuser-end-caps/106735_713776425.html

ser hyffsat ut, gör allt lite enklare, i normala fall skulle det vara perfekt. Kruxet är att jag måste dölja en gammal list som sitter 7cm ner, tror inte den gör det (för kort) Men tack för tipset, dom kommer nog passa perfekt i lite andra projekt jag har funderat på.

/ O
 
Tack för tipset, kan vara nått att gå lös med när badrummet ska göras om, risk för att det måste till en stor trafo för att driva det hela :)
 
finns för 30-50:- metern från Ali.....finns ingen anledning att betala det 5dubbla här i sverige då det
är exakt samma grejjer....
/
M
 
Fast det är en ganska stor skillnad på kina tillverkade och made-in-europe, iaf på linsen. Det ser man och känner man direkt när man jämför två mot varandra.
 
(Fast det finns ju självklart många kina lister i Sverige som säljs för 5 dubbla oriset)
 
det är nog skillnad på made-in-europe lister med. Jag hade hem hide-a-lites test-väska när jag skulle
köpa led. Hade även köpt på mig ett par olika kina led och den "bättre" av kina leden lös mer varmvitt
och starkare än hide-a-lites dito trots att dom såg exakt lika dana ut. Hide-a-lites kostade 500:-/st
och den jag köpte kostade 50:-/st, och dom lyser än:). Men visst finns det dåliga exemplar där
med, jag blir bara så trött på att man ska "skänka" bort pengar i onödan.....
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.